Trápi vás nadúvanie? Skúste rascu

Žinčica, pohánka, rasca či maliny. Tu je druhá séria zdravých požívatín, ktoré poznali obyvatelia nášho územia už pred stáročiami. A oplatí sa ich jesť i dnes:

9. Žinčica

Je to odvarená sladká srvátka z ovčieho mlieka po zakvasení. Bielkoviny v nej sa vyznačujú širokou paletou antimikróbnych a protirakovinových vlastností. Podporujú imunitu, regeneráciu a ochranu svalových buniek pred oxidačným stresom a infekciami.

10. Pohánka

Jej semená sa využívajú ako náhrada za obilie pre celiatikov. Z minerálnych látok sa v pohánke nachádza mangán, zinok, selén a meď, z vitamínov B1 a B2, niacín, vitamín E a C. Obsahuje tiež rutín, ktorý spomaľuje starnutie, nenasýtené mastné kyseliny znižujú hladinu cholesterolu v krvi. Pomáha proti vysokému krvnému tlaku, pri cievnych chorobách, hemoroidoch, zápaloch. Preventívne pôsobí pri reumatických chorobách a artritíde, posilňuje imunitný systém.

11. Med

Prastaré sladidlo, ktoré má aj dnes svoje pevné miesto v jedálničku mnohých ľudí. Obsahuje glukózu a fruktózu, vitamíny A, C, D a vitamíny skupiny B, minerálne látky, ale aj peľové zrnká, ktoré môžu spôsobiť alergické reakcie. Prínosom pre organizmus je hlavne kvôli ľahko stráviteľným cukrom, ktoré sa nemusia štiepiť v pečeni, a teda nezaťažujú organizmus. Posilňuje imunitný systém, ktorý sa dokáže lepšie brániť virózam, urýchľuje hojenie menších raniek, využíva ho aj kozmetický priemysel.

12. Rasca

Niekto ju neznáša, iný obľubuje. Táto korenina patrí medzi najstaršie na našom území. Patrí medzi karminatíva – vetropudné a spazmolytické (proti kŕčom) prostriedky. Podporuje chuť do jedenia i trávenie, je výborným liekom proti nadúvaniu. Podporuje aj tvorbu a vylučovanie žlče.

13. Ovos

Obsahuje lecitín, ktorý je dôležitý pre výživu nervov. Okrem toho je bohatým zdrojom vlákniny – pomáha predchádzať zápche. Je bohatý na fosfor, horčík a železo, má vysoký podiel zinku. Je zdrojom kvalitných bielkovín a nenasýtených mastných kyselín. Betaklugán pomáha regulovať hladinu cukru v krvi a znižuje cholesterol. Ovos tiež zmäkčuje vnútro tráviaceho traktu a pomáha tak pri zápaloch sliznice žalúdka a čriev. Je dobrý pri chorobách nervovej sústavy, zmierňuje riziko vzniku srdcovocievnych chorôb, tlmí zvýšenú činnosť štítnej žľazy, posiľňuje organizmus pri vyčerpaní a únave. Stabilizuje tiež cukor v krvi. Na pokles cholesterolu v krvi stačí denne zjesť sto gramov ovsených vločiek.

14. Baza

Kvety tohto kríka obsahujú éterické oleje, horčiny, flavonoidy, triesloviny, sacharidy, vitamín C a ďalšie účinné látky. Plody sa zbierajú pre vysoký obsah vitamínu C, pričom sú výborným zdrojom karoténu, železa, kyseliny jablčnej a vínnej, vitamínov skupiny B a mnohých iných látok. Baza pomáha znižovať vysoký tlak, i zmierňovať ťažkosti pri močení. Kvety majú na organizmus protizápalový účinok, uvoľňujú hlieny pri zápaloch dýchacích ciest, prechladnutí, i pri tuberkulóznom kašli. Plody majú povzbudivý účinok, listy upokojujúci, pričom i tie pôsobia močopudne. Zápary alebo čaj z bazy čiernej by si mali pripravovať ľudia so žalúdočno-črevnými poruchami, pečeňovými ochoreniami, či pri zápaloch obličiek. Výťažok z listov sa zas používa pri reumatizme, hemoroidoch a kožných ochoreniach. Listy a kôra sú dobré na hojenie menších popálenín.

15. Maliny

Jedna z najstarších bobuľovín v Európe. Obsahuje množstvo antioxidantov, majú protizápalový a uvoľňujúci účinok. Zmierňujú kŕče uvoľňujú bolestivé stuhnutie. Maliny sú bohatým zdrojom vitamínu C, ktorý pomáha vstrebávaniu železa z potravy, prispieva k udržaniu zdravej kože, kostí a zubov a urýchľuje proces hojenia. Obsahujú aj vitamín E, kyselinu listovú a vlákninu. Najvyší obsah zdraviu prospešných látok je v čerstvých malinách, zaváraním sa ich hodnota znižuje. Malinová šťava prečisťuje organizmus a zmierňuje zápaly močového mechúra. Používa sa ako prostriedok na zníženie horúčky. Maliny sú prospešné pri problémoch s hnačkou, poruchách trávenia a reumatizme. Malinový ocot sa pridáva do sirupov proti kašľu. Podľa starých mám čaj z malinových listov posilňuje svalstvo maternice a podporuje pôrodné sťahy.

Súvisiace články:

Ďalšie články
Viliam Bada

Zdravie národa závisí od zdravého jedla

12.04.2014 06:00

Čo jesť, komu veriť, kde je pravda? Profesor Viliam Bada sa systematicky vracia k myšlienke, že najlepšie potraviny sú prirodzené a najmenej upravované.

koralovec ježatý

'Morský koral' rastie na strome

06.04.2014 06:00

Koralovec ježatý. Vzácna huba vyzerá ako morský koral, rastie však na kôre stromu. Vo východnej medicíne sa používa pre blahodarné účinky na imunitu i trávenie.

celiakia, lepok, obilie

Lepok s nežiaducou nálepkou

05.04.2014 06:00

Lepok patrí v potrave medzi problematické látky, pretože ľudí, ktorí majú problém s jeho neznášanlivosťou či dokonca alergiou naň, pribúda.

hranolky, kečup

Mnohé potraviny môžu urýchľovať starnutie

02.04.2014 06:00

Hranolčeky, dopekaný chlieb či sušienky. Mnohé potraviny údajne môžu urýchľovať starnutie, ak sa pripravujú príliš narýchlo či pri vysokých teplotách.

Ľudia odporúčajú