Trápi vás nadúvanie? Skúste rascu

Žinčica, pohánka, rasca či maliny. Tu je druhá séria zdravých požívatín, ktoré poznali obyvatelia nášho územia už pred stáročiami. A oplatí sa ich jesť i dnes:

9. Žinčica

Je to odvarená sladká srvátka z ovčieho mlieka po zakvasení. Bielkoviny v nej sa vyznačujú širokou paletou antimikróbnych a protirakovinových vlastností. Podporujú imunitu, regeneráciu a ochranu svalových buniek pred oxidačným stresom a infekciami.

10. Pohánka

Jej semená sa využívajú ako náhrada za obilie pre celiatikov. Z minerálnych látok sa v pohánke nachádza mangán, zinok, selén a meď, z vitamínov B1 a B2, niacín, vitamín E a C. Obsahuje tiež rutín, ktorý spomaľuje starnutie, nenasýtené mastné kyseliny znižujú hladinu cholesterolu v krvi. Pomáha proti vysokému krvnému tlaku, pri cievnych chorobách, hemoroidoch, zápaloch. Preventívne pôsobí pri reumatických chorobách a artritíde, posilňuje imunitný systém.

11. Med

Prastaré sladidlo, ktoré má aj dnes svoje pevné miesto v jedálničku mnohých ľudí. Obsahuje glukózu a fruktózu, vitamíny A, C, D a vitamíny skupiny B, minerálne látky, ale aj peľové zrnká, ktoré môžu spôsobiť alergické reakcie. Prínosom pre organizmus je hlavne kvôli ľahko stráviteľným cukrom, ktoré sa nemusia štiepiť v pečeni, a teda nezaťažujú organizmus. Posilňuje imunitný systém, ktorý sa dokáže lepšie brániť virózam, urýchľuje hojenie menších raniek, využíva ho aj kozmetický priemysel.

12. Rasca

Niekto ju neznáša, iný obľubuje. Táto korenina patrí medzi najstaršie na našom území. Patrí medzi karminatíva – vetropudné a spazmolytické (proti kŕčom) prostriedky. Podporuje chuť do jedenia i trávenie, je výborným liekom proti nadúvaniu. Podporuje aj tvorbu a vylučovanie žlče.

13. Ovos

Obsahuje lecitín, ktorý je dôležitý pre výživu nervov. Okrem toho je bohatým zdrojom vlákniny – pomáha predchádzať zápche. Je bohatý na fosfor, horčík a železo, má vysoký podiel zinku. Je zdrojom kvalitných bielkovín a nenasýtených mastných kyselín. Betaklugán pomáha regulovať hladinu cukru v krvi a znižuje cholesterol. Ovos tiež zmäkčuje vnútro tráviaceho traktu a pomáha tak pri zápaloch sliznice žalúdka a čriev. Je dobrý pri chorobách nervovej sústavy, zmierňuje riziko vzniku srdcovocievnych chorôb, tlmí zvýšenú činnosť štítnej žľazy, posiľňuje organizmus pri vyčerpaní a únave. Stabilizuje tiež cukor v krvi. Na pokles cholesterolu v krvi stačí denne zjesť sto gramov ovsených vločiek.

14. Baza

Kvety tohto kríka obsahujú éterické oleje, horčiny, flavonoidy, triesloviny, sacharidy, vitamín C a ďalšie účinné látky. Plody sa zbierajú pre vysoký obsah vitamínu C, pričom sú výborným zdrojom karoténu, železa, kyseliny jablčnej a vínnej, vitamínov skupiny B a mnohých iných látok. Baza pomáha znižovať vysoký tlak, i zmierňovať ťažkosti pri močení. Kvety majú na organizmus protizápalový účinok, uvoľňujú hlieny pri zápaloch dýchacích ciest, prechladnutí, i pri tuberkulóznom kašli. Plody majú povzbudivý účinok, listy upokojujúci, pričom i tie pôsobia močopudne. Zápary alebo čaj z bazy čiernej by si mali pripravovať ľudia so žalúdočno-črevnými poruchami, pečeňovými ochoreniami, či pri zápaloch obličiek. Výťažok z listov sa zas používa pri reumatizme, hemoroidoch a kožných ochoreniach. Listy a kôra sú dobré na hojenie menších popálenín.

15. Maliny

Jedna z najstarších bobuľovín v Európe. Obsahuje množstvo antioxidantov, majú protizápalový a uvoľňujúci účinok. Zmierňujú kŕče uvoľňujú bolestivé stuhnutie. Maliny sú bohatým zdrojom vitamínu C, ktorý pomáha vstrebávaniu železa z potravy, prispieva k udržaniu zdravej kože, kostí a zubov a urýchľuje proces hojenia. Obsahujú aj vitamín E, kyselinu listovú a vlákninu. Najvyší obsah zdraviu prospešných látok je v čerstvých malinách, zaváraním sa ich hodnota znižuje. Malinová šťava prečisťuje organizmus a zmierňuje zápaly močového mechúra. Používa sa ako prostriedok na zníženie horúčky. Maliny sú prospešné pri problémoch s hnačkou, poruchách trávenia a reumatizme. Malinový ocot sa pridáva do sirupov proti kašľu. Podľa starých mám čaj z malinových listov posilňuje svalstvo maternice a podporuje pôrodné sťahy.

Súvisiace články:

cereálie, mlieko, vločky

Trendy vo výžive? Funkčné potraviny

19.06.2015 06:00

Mmohí netušia, čo si pod týmto názvom majú vlastne predstaviť, pritom mnohí z nás ich kupujú takmer denne a nejde o žiadnu novinku.

ovocie, zelenina, zdravá strava, nákup

Navarte si s imunoalergologičkou: hummus, šalát, nátierku či rizoto

11.06.2015 06:00

Na prvý pohľad diétne raňajky či desiata, ako čerstvý chlebík a pohár mlieka mnohým spôsobujú zdravotné ťažkosti. Celiakia síce znamená celoživotnú diétu, ale nie je dôvodom na paniku.

rezeň, jedlo, potraviny

Vyprážanie lekári neodporúčajú

07.06.2015 06:00

Vyprážaný rezeň, karfiol, syr. Jedlá, ktoré sú obľúbené a napriek tomu, že lekári ich konzumovať neodporúčajú, vzdať sa ich nechceme.

jarné prázdniny, lyžovanie

Žiaci dostanú príspevok na školy v prírode a lyžiarske kurzy

30.06.2015 18:28

Štát bude od 1. januára 2016 prispievať školám na žiakov, ktorí sa zúčastnia v škole v prírode alebo na lyžiarskom výcviku.

paneuropska vysoka skola, ruzinov

Zriaďovateľ bude môcť odmietnuť návrh na riaditeľa školy

30.06.2015 18:18

Zriaďovateľ bude môcť dvakrát po sebe odmietnuť kandidáta na riaditeľa školy, ktorého navrhla rada školy na základe výberového konania.

výbuch

Diplomatickou štvrťou Kábulu otriasla silná explózia

30.06.2015 17:23

Samovražedný atentátnik v utorok zaútočil na konvoj NATO na hlavnej ceste vedúcej od letiska k americkému veľvyslanectvu v afganskej metropole Kábule.

Stíhačka

Švédsko: Ruské stíhačky sú stále agresívnejšie

30.06.2015 16:23

Najvyšší veliteľ švédskych ozbrojených síl Sverker Göransson vyhlásil, že ruské stíhačky sa nad severnou Európou správajú stále agresívnejšie.