Zápchu nespôsobuje len strava či zmena klímy

O zdravej stolici možno hovoriť, ak sa naše črevá vyprázdňujú častejšie ako raz za päť dní. Raz za päť dní, to je málo.

jedlo, strava, vláknina, orechy, zrniečka, celozrnný, cereálie, raňajky
Pri zápche si hneď akosi automaticky rekapitulujeme, čo sme počas dňa jedli, čo ju zapríčinilo.
Autor: SHUTTERSTOCK

Je to jasný signál, že s našimi črevami to nie je v poriadku. Zápchu sprevádzajú aj pocit plnosti v podbrušku, námaha pri vyprázdňovaní a notoricky známa tvrdá stolica.

Zmena stravy pri cestovaní, stres a zloženie potravy – áno, to sú najčastejší vinníci, ktorí negatívne vplývajú na našu stolicu a zapríčiňujú nielen hnačku, ale aj zápchu. Zo stravy sa v prípade zápchy jedná o všetko, čo sa zas odporúča pri hnačke – banány, čokoláda, vajíčka… Koledujeme si o ňu aj keď si doprajeme viac ako je zdravé kávy, vína či piva, jeme primálo vlákniny a zanedbávame pitný režim.

Pri zápche si hneď akosi automaticky rekapitulujeme, čo sme počas dňa jedli, čo ju zapríčinilo. Avšak v prípade, že strava bola v poriadku a po tom, čo si spíšete zoznam všetkého, čo ste v daný deň dostali do žalúdka a vylúčite predpoklad, že niečo z toho mohlo vykoľajiť vaše črevá, pátrajte ďalej. Zápchu totiž môžu zapríčiniť aj psychické či sexuálne problémy, resp. blok alebo nenávisť. Jednoducho povedané ignorácia naoko neriešiteľného problému. Ak máte prácu, v ktorej sa trápite, alebo žijete s partnerom v jednej domácnosti len preto, že sa s ním neviete rozísť a robíte kopu vecí, v ktorých sa rozum so srdcom nedokážu nijako zhodnúť.

Na zápchu pomáha ricínový olej, stačia jedna alebo dve lyžice a počkať dve hodiny. Pomáhajú aj horčiny v strave (napríklad horčinové granuláty) alebo popíjanie bylinkových čajov s vysokým obsahov horčín. Ďalej je liekom na zápchu kyslá kapusta, sušené slivky, citrónová voda alebo pohár ovocnej šťavy pred raňajkami.

Preventívne črevám pomáha veľa vlákniny, ktorá sa nachádza napríklad v ovsených vločkách, celozrnných výrobkoch, strukovinách, v orechoch, čerstvom a sušenom ovocí či v listovej zelenine (kel, kapusta, brokolica, karfiol). Veľa vody, minerálky a bylinkového čaju počas dňa sú tiež podstatné. Nemenej dôležité je stravu precízne prežuť.

Ďalšie články
Viliam Bada

Zdravie národa závisí od zdravého jedla

12.04.2014 06:00

Čo jesť, komu veriť, kde je pravda? Profesor Viliam Bada sa systematicky vracia k myšlienke, že najlepšie potraviny sú prirodzené a najmenej upravované.

koralovec ježatý

'Morský koral' rastie na strome

06.04.2014 06:00

Koralovec ježatý. Vzácna huba vyzerá ako morský koral, rastie však na kôre stromu. Vo východnej medicíne sa používa pre blahodarné účinky na imunitu i trávenie.

celiakia, lepok, obilie

Lepok s nežiaducou nálepkou

05.04.2014 06:00

Lepok patrí v potrave medzi problematické látky, pretože ľudí, ktorí majú problém s jeho neznášanlivosťou či dokonca alergiou naň, pribúda.

hranolky, kečup

Mnohé potraviny môžu urýchľovať starnutie

02.04.2014 06:00

Hranolčeky, dopekaný chlieb či sušienky. Mnohé potraviny údajne môžu urýchľovať starnutie, ak sa pripravujú príliš narýchlo či pri vysokých teplotách.

Ľudia odporúčajú