Zdravie je ukryté v potravinách

Mnohí z nás si už dobre uvedomujú vplyv stravy a správnej výživy na zdravie človeka. Správne látky v surovom stave a výživové faktory môžu ochrannú silu imunitného systému zniekoľkonásobiť. Imunitný systém chráni nielen pred bežnou nádchou, ale aj pred rakovinou. Súčasťou zdravej životosprávy je správna výživa a my vám ponúkame niekoľko prvotných krokov, ktoré môže na ceste k zmene urobiť každý.

šalát, džús, brokolica, zdravá strava, jedlo, potraviny, výživa
Ilustračné foto.
Autor:
  1. Upravte svoj pitný režim. Pite dostatok čistej vody, kombinujte pitnú vodu z vodovodu (ak vám chutí) s pramenitými a minerálnymi vodami. Liter tekutín vypite už dopoludnia. Deň môžete začať pohárom čistej vody s niekoľkými kvapkami citróna. Ak nechcete piť chlórovanú vodu, stačí ju nechať 5–8 hodín odstáť. Chlóru vodu zbavíme aj 15 minút trvajúcim varom. Denne vypite aj jednu-dve šálky zeleného čaju. Dve deci za studena lisovaného džúsu môžu byť náhradou za jednu porciu ovocia.
  2. Rafinovaný biely cukor nahraďte prírodnými sladidlami. V bežných obchodoch s potravinami sa predáva niekoľko druhov hnedého cukru, ktorý je len zafarbením bieleho rafinovaného cukru karamelom alebo repným sirupom. Prírodný hnedý cukor sa nazýva aj trstinový, surový cukor alebo aj cukor z celej cukrovej trstiny. Jeho konzumácia je zdravšia. Najzdravšie druhy trstinového cukru sú rapadura (sušená trstinová šťava s najšetrnejším spracovaním a najvyšším podielom melasy) a sucanat (obsahuje menej sacharózy ako biely cukor). Riešením je používanie javorového sirupu, sirupu z agáve, kokosového cukru, trstinovej melasy, zo stévie, z medu, ovocného cukru fruktózy. Všetko v menšom prijateľnom množstve.
  3. Denne zjedzte toľko orechov, koľko sa vmestí do dlane. Nie však solených arašidov či pistácií! Uprednostnite najmä naše domáce čerstvo vylúpané vlašské orechy alebo lieskovce (ak na ne nemáte alergiu, častá je skrížená alergia jablko-zeler-lieskovec), slnečnicové a tekvicové semienka, ďalej sezamové a ľanové. Veľmi výživné z hľadiska obsahu vápnika sú aj mandle a mak, populárnymi sa stali chia semienka.
  4. Čo najčastejšie konzumujte cesnak. Malo by však ísť o slovenský cesnak, ktorý má dokázateľne viac účinných látok v porovnaní s čínskym. Po očistení a roztlačení ho nechajte pár minút postáť a do vareného jedla ho pridávajte na záver. Proti cesnakovému dychu sa dá bojovať žutím čerstvej petržlenovej vňate alebo rozhryzením zrnka kávy.
  5. Jedzte čo najviac fermentovaných, kvasených výrobkov. Ide o fermentované mliečne výrobky (acidko, zákvas, jogurty), ale aj kvasenú zeleninu. Príkladom je klasická kvasená kapusta či kvasené uhorky, ale krátkodobo kvasenú zeleninu (tzv. pickles) si môžeme urobiť aj sami. Stačí požadovanú zeleninu a cibuľu nakrájať, pridať soľ a natlačiť do skleneného pohára, zaťažiť, aby sa na zeleninu vyvíjal tlak. Nechať kvasiť tri dni pri izbovej teplote. Návody možno nájsť na internete.
  6. Rafinované oleje nahraďte za studena lisovanými. Na etikete bude uvedené: za studena lisovaný, panenský či extra panenský. Kvalitné oleje nájdete v tmavých sklenených fľašiach. Druhy olejov je vhodné striedať vzhľadom na rozdielne zastúpenie omega mastných kyselín. Do studenej kuchyne sú vhodné: konopný, ľanový, olivový, repkový (druh Canola), sezamový, tekvicový. Na varenie, dusenie, pečenie s nižšou teplotou kokosový, olivový, sezamový, slnečnicový určený na tepelnú úpravu. Na vyprážanie a fritovanie kokosový, slnečnicový či olivový určený na tepelnú úpravu a pražené maslo ghí. Prepáleniu oleja zabránime, ak do panvice dáme koliesko mrkvy a potravinu pridáme, keď sa okolo neho začnú vytvárať bublinky. Keď začne hnednúť, koliesko mrkvy vymeníme. Vďaka tomuto „triku“ možno na tepelnú úpravu použiť aj niektoré oleje lisované za studena.
  7. Pravidelne konzumujte ryby. Ryby ako tuniak, sleď, makrela, losos či šťuka konzumujte raz za týždeň. Menšie ryby s nižším podielom tuku ako pstruh, treska, morský vlk môžete konzumovať dvakrát týždenne. Najlepšie je, ak sú z voľnej prírody, nie z veľkochovu.
  8. Nezabúdajte na potrebnú dávku vlákniny. Obsahuje ju výlučne potrava rastlinného pôvodu – celozrnné obilné výrobky, strukoviny, ryža natural, ovocie, zelenina, niektoré druhy semien. Priemerný príjem vlákniny dnešného moderného človeka sa odhaduje na 15 g, pričom sa odporúča dvojnásobok.

Čítajte viac

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

paradajka

Paradajky? Paráda!

13.10.2016 06:00

Kto by nepoznal paradajky? Možno už menej sa vie o tom, že obsahujú lykopén, pigment, ktorý spôsobuje ich červené sfarbenie a táto fytochemikália má protirakovinový účinok.

deti, ovocie, džús, šťava

Zbavte deti chuti na limonády

22.09.2016 06:00

Dnešné deti prijímajú značné množstvo cukru zo sladených nápojov a odborníci ich považujú za jednu z hlavných príčin detskej obezity a pokazených zubov.

záchod, toaleta, WC, toaletný papier

Volajú vaše črevá o pomoc?

18.08.2016 06:00

Pri nešpecifických zápalových ochoreniach čreva pomôže lekár. Ide o chronické autoimunitné ochorenia, pri ktorých pacientov imunitný systém útočí proti štruktúram vlastného tela.

diaľnica, cesta, autá, doprava

Diaľnica sa v poli pri Žiline neskončí

08.12.2016 20:00

V roku 2018 bude hotová prvá časť južného obchvatu Žiliny v úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Súčasťou jej výstavby však nie je diaľničný privádzač.

mc donalds, McDonald’s, Nostalgia, obchodná ulica,

McDonald's presunie mimoamerické sídlo z Luxemburska do Británie

08.12.2016 19:36

Americký reťazec reštaurácií s rýchlym stravovaním McDonald's presunie svoje daňové sídlo pre zahraničné operácie z Luxemburska do Británie.

cunami

Šalamúnove ostrovy zasiahlo silné zemetrasenie, hrozí cunami

08.12.2016 19:35

Zemetrasenie s magnitúdou 7,7 zasiahlo o 18.38 h SEČ Šalamúnove ostrovy ležiace v Tichomorí. Vydali výstrahu pred vlnou cunami.

autobus, mhd, šofér, železničná stanica Nové mesto

Bratislava kúpi 90 nových autobusov

08.12.2016 19:32

Bratislava vymení autobusy mestskej hromadnej dopravy, kúpia 90 nových.