Zdravie je ukryté v potravinách

Mnohí z nás si už dobre uvedomujú vplyv stravy a správnej výživy na zdravie človeka. Správne látky v surovom stave a výživové faktory môžu ochrannú silu imunitného systému zniekoľkonásobiť. Imunitný systém chráni nielen pred bežnou nádchou, ale aj pred rakovinou. Súčasťou zdravej životosprávy je správna výživa a my vám ponúkame niekoľko prvotných krokov, ktoré môže na ceste k zmene urobiť každý.

šalát, džús, brokolica, zdravá strava, jedlo, potraviny, výživa
Ilustračné foto.
Autor:
  1. Upravte svoj pitný režim. Pite dostatok čistej vody, kombinujte pitnú vodu z vodovodu (ak vám chutí) s pramenitými a minerálnymi vodami. Liter tekutín vypite už dopoludnia. Deň môžete začať pohárom čistej vody s niekoľkými kvapkami citróna. Ak nechcete piť chlórovanú vodu, stačí ju nechať 5–8 hodín odstáť. Chlóru vodu zbavíme aj 15 minút trvajúcim varom. Denne vypite aj jednu-dve šálky zeleného čaju. Dve deci za studena lisovaného džúsu môžu byť náhradou za jednu porciu ovocia.
  2. Rafinovaný biely cukor nahraďte prírodnými sladidlami. V bežných obchodoch s potravinami sa predáva niekoľko druhov hnedého cukru, ktorý je len zafarbením bieleho rafinovaného cukru karamelom alebo repným sirupom. Prírodný hnedý cukor sa nazýva aj trstinový, surový cukor alebo aj cukor z celej cukrovej trstiny. Jeho konzumácia je zdravšia. Najzdravšie druhy trstinového cukru sú rapadura (sušená trstinová šťava s najšetrnejším spracovaním a najvyšším podielom melasy) a sucanat (obsahuje menej sacharózy ako biely cukor). Riešením je používanie javorového sirupu, sirupu z agáve, kokosového cukru, trstinovej melasy, zo stévie, z medu, ovocného cukru fruktózy. Všetko v menšom prijateľnom množstve.
  3. Denne zjedzte toľko orechov, koľko sa vmestí do dlane. Nie však solených arašidov či pistácií! Uprednostnite najmä naše domáce čerstvo vylúpané vlašské orechy alebo lieskovce (ak na ne nemáte alergiu, častá je skrížená alergia jablko-zeler-lieskovec), slnečnicové a tekvicové semienka, ďalej sezamové a ľanové. Veľmi výživné z hľadiska obsahu vápnika sú aj mandle a mak, populárnymi sa stali chia semienka.
  4. Čo najčastejšie konzumujte cesnak. Malo by však ísť o slovenský cesnak, ktorý má dokázateľne viac účinných látok v porovnaní s čínskym. Po očistení a roztlačení ho nechajte pár minút postáť a do vareného jedla ho pridávajte na záver. Proti cesnakovému dychu sa dá bojovať žutím čerstvej petržlenovej vňate alebo rozhryzením zrnka kávy.
  5. Jedzte čo najviac fermentovaných, kvasených výrobkov. Ide o fermentované mliečne výrobky (acidko, zákvas, jogurty), ale aj kvasenú zeleninu. Príkladom je klasická kvasená kapusta či kvasené uhorky, ale krátkodobo kvasenú zeleninu (tzv. pickles) si môžeme urobiť aj sami. Stačí požadovanú zeleninu a cibuľu nakrájať, pridať soľ a natlačiť do skleneného pohára, zaťažiť, aby sa na zeleninu vyvíjal tlak. Nechať kvasiť tri dni pri izbovej teplote. Návody možno nájsť na internete.
  6. Rafinované oleje nahraďte za studena lisovanými. Na etikete bude uvedené: za studena lisovaný, panenský či extra panenský. Kvalitné oleje nájdete v tmavých sklenených fľašiach. Druhy olejov je vhodné striedať vzhľadom na rozdielne zastúpenie omega mastných kyselín. Do studenej kuchyne sú vhodné: konopný, ľanový, olivový, repkový (druh Canola), sezamový, tekvicový. Na varenie, dusenie, pečenie s nižšou teplotou kokosový, olivový, sezamový, slnečnicový určený na tepelnú úpravu. Na vyprážanie a fritovanie kokosový, slnečnicový či olivový určený na tepelnú úpravu a pražené maslo ghí. Prepáleniu oleja zabránime, ak do panvice dáme koliesko mrkvy a potravinu pridáme, keď sa okolo neho začnú vytvárať bublinky. Keď začne hnednúť, koliesko mrkvy vymeníme. Vďaka tomuto „triku“ možno na tepelnú úpravu použiť aj niektoré oleje lisované za studena.
  7. Pravidelne konzumujte ryby. Ryby ako tuniak, sleď, makrela, losos či šťuka konzumujte raz za týždeň. Menšie ryby s nižším podielom tuku ako pstruh, treska, morský vlk môžete konzumovať dvakrát týždenne. Najlepšie je, ak sú z voľnej prírody, nie z veľkochovu.
  8. Nezabúdajte na potrebnú dávku vlákniny. Obsahuje ju výlučne potrava rastlinného pôvodu – celozrnné obilné výrobky, strukoviny, ryža natural, ovocie, zelenina, niektoré druhy semien. Priemerný príjem vlákniny dnešného moderného človeka sa odhaduje na 15 g, pričom sa odporúča dvojnásobok.

Čítajte viac

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

ovocie, šťava, džús

Kvalitný džús je pre zdravie plus

12.06.2016 06:00

Džús je prírodný produkt získaný z čerstvého, chladeného alebo mrazeného zrelého ovocia či zo zeleniny, nesmie obsahovať konzervanty, farbivá ani arómy a nijaký pridaný cukor!

tanier, kuchár, varenie, pečené kura, obed, diéta, večera, reštaurácia, gastronómia

Diéta a životný štýl pri chorobe čriev

09.06.2016 06:00

Črevné ochorenia, ako je Crohnova choroba alebo ulcerózna kolitída, sú ovplyvnené tým, čo jeme. Zistite, ako sa správne stravovať.

brucho, diéta, zdravá výživa, štíhla postava

Brucho v centre pozornosti vedcov aj celebrít. Akú úlohu zohráva?

07.06.2016 06:00

Brucho nikdy tak nezaujímalo verejnosť ani vedcov. Fascinuje psychológov aj vedcov. Aký vzťah máme k bruchu v spoločnosti, ktorá vyzýva na spotrebu aj na detoxikáciu?

Leto.Pravda.sk
Bicykel

Žilinskému primátorovi kúpili bicykel, neprijal ho

27.06.2016 17:23

Primátor Igor Choma odmietol bicykel od žilinských aktivistov, ktorých ku kúpe vyprovokovalo rozhodnutie o nákupe luxusného auta pre primátora za 80-tisíc eur.

euro, peniaze, mince

Odchod Británie zníži rozpočet únie o 15 percent

27.06.2016 17:10

Odchod Británie z Európskej únie bude znamenať zmenšenie rozpočtu únie od roku 2020 o znepokojujúcich 15 percent, tvrdí Corina Cretuová.

turecko, ankara, vojaci,

Erdogan sa ospravedlnil za zostrelenie ruského lietadla

27.06.2016 16:54

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan sa podľa Kremľa v liste prezidentovi Vladimirovi Putinovi ospravedlnil za novembrové zostrelenie ruského lietadla.

Sliač, pamätník

Zastávka v Sliači pripomína, ako sa tu na 23 rokov 'zastavili' Sovieti

27.06.2016 16:46

V Sliači odhalili 25 rokov po tom, čo Slovensko opustil posledný sovietsky vojak, jedinečný pamätník. Je to symbolická autobusová zastávka.