Niekoľko dobrých rád k príprave zdravého jedla

Nie je dobré príliš prevárať jedlá, najmä jedlá zo zeleniny a ovocia, pretože takto strácajú vitamíny. Čítajte aj ďalšie rady...

grilovaná zelenina, grilovanie
Ilustračné foto.
Autor:
  • Varenie hydiny: pozor na nedovarené jedlá, ktoré môžu obsahovať baktérie.
  • Var: používajte málo vody a nechajte zeleninu chrumkavú, vyhnite sa dlhému varu aj prevareniu.
  • Varenie na pare: uprednostňuje sa varenie vo vodnej pare. Na omáčky, krémy a pod. znovu použite vodu z varenia, ktorá obsahuje vitamíny.
  • Varenie v mikrovlnnej rúre je dobré na zohriatie jedla a užitočné na rýchle rozmrazenie.
  • Varenie v rúre: nie je potrebné pridávať olej k mäsu; treba však použiť papier na pečenie alebo alobal. Horúca teplota v rúre ničí vitamín C.
  • Varenie v hrnci: je užitočné na opekanie, dusenie a varenie mäsa. Mäso je mäkké a nestrácajú sa vitamíny, ale zrážajú sa tuky, iba ak by sa pred varením neodstránila koža a sadlo.
  • Grilovanie: je ideálne na odstránenie tuku obsiahnutého v mäse, ktorý sa rozpustí a vytečie. Pozor však na to, aby sa mäso nepripálilo a neočernelo, pretože by to mohlo dať podnet k tvorbe nádorov. Preto nejedzte a neservírujte pripálené jedlá.
  • Varenie v alobale: použitie papiera na pečenie alebo alobalu sa odporúča pri mäse a rybách, do ktorých sa môže pridať zelenina alebo bylinky, plátky citróna, korenie, hríby, rajčiny, a to bez použitia tuku.
  • Varenie na šťave: pri mäse, hydine, zverine sa vyhnete tukom, pričom sa pridávajú olúpané rajčiny, cibuľa, bylinky, zemiaky.
  • Smaženie: sa neodporúča so žiadnymi olejmi ani v žiadnej forme.
  • Používajte panvice proti pripáleniu, ktoré umožňujú používanie malého množstva oleja a tlakové hrnce, ktoré urýchľujú varenie. Aj wok je hrniec, ktorý umožňuje varenie s malým množstvom oleja.
  • Kupujte čerstvé ingrediencie.
  • Nerozmrazujte znovu jedlá, ktoré už raz boli rozmrazené.
  • Zahoďte škatuľky a nádobky, ktoré obsahujú staré potraviny.
  • Konzumujte zeleninu pokiaľ možno surovú a vyberajte si sezónnu zeleninu.
  • Pridajte surový olej až na konci varenia.
  • Používajte extra panenský olivový olej, slnečnicový olej, kukuričný olej alebo olej z obilných klíčkov. Odporúčame však malé množstvo.
  • Množstvo oleja odmerajte lyžičkou a nelejte ho od oka.
  • Vylúčte jedlá bohaté na živočíšne tuky: maslo, slaninu, sadlo, žĺtok, tučné syry, tučné mäso, vnútornosti.
  • Zvýšte prísun potravín bohatých na vlákninu: zelenina, ovocie, orechy a strukoviny, najmä sója. Uprednostňujte celozrnné jedlá, ako napríklad: múka, ryža, jačmeň, cestoviny, cereálie, müsli, ovos, ktoré sú bohaté na rozpustnú aj nerozpustnú vlákninu.

Čítajte aj tieto články:

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
záchod, toaleta, WC, toaletný papier

Volajú vaše črevá o pomoc?

18.08.2016 06:00

Pri nešpecifických zápalových ochoreniach čreva pomôže lekár. Ide o chronické autoimunitné ochorenia, pri ktorých pacientov imunitný systém útočí proti štruktúram vlastného tela.

mlieko, mliečne výrobky

Mlieko: Vápnik z najprirodzenejšieho zdroja

13.08.2016 06:00

Vo výžive zabezpečujú mliečne výrobky asi 70 % prísunu vápnika. Nasleduje ovocie a zelenina (16 %), voda (7 %), cereálie (4 %). Nezabudnite na mikrobiálny fenomén bryndzu!

hnačka, dovolenka

Ako nezažiť prehánky na dovolenke

29.07.2016 06:00

Hnačka je často reakciou organizmu na náhlu zmenu klímy, stravovacích návykov, na stres spojený s cestovaním. Tomu sa dá predísť dodržiavaním preventívnych opatrení.

Súťaž - Cestovateľské leto s Pravdou
volby 2016, OLANO, Matovic,

Danko: Mládež SNS pripravuje podnet pre neprijímanie členov do OĽaNO

25.08.2016 13:17

Mládež Slovenskej národnej strany (SNS) pripravuje podľa predsedu SNS Andreja Danka podnet na prokuratúru, aby prešetrila, či hnutie OĽaNO Igora Matoviča neporušuje základné ľudské práva.

vlak, regiojet, student agency

RegioJet zdražil časť lístkov

25.08.2016 13:00

Cestovanie žltými vlakmi súkromného dopravcu medzi Bratislavou a Košicami pre niektorých ľudí zdraželo. RegioJet v stredu skončil s najlacnejšími lístkami za 9 eur.

učitelia, štrajk, protest

Učitelia avizujú stupňovaný štrajk. Budú opäť zatvorené triedy?

25.08.2016 12:45

Deklarované navýšenie učiteľských platov je nízke, naša požiadavka je oveľa vyššia. Máme nádej, že vyjednáme viac, konštatoval predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy Pavel Ondek.

DEM 2016 Convention

Prieskum: Clintonová vedie nad Trumpom v kľúčových štátoch

25.08.2016 12:43

Prezidentská kandidátka Hillary Clintonová by teraz vyhrala nad svojím republikánskym súperom Donaldom Trumpom v najmenej 19 amerických štátoch vrátane tých kľúčových.