Otázky, ktoré sa pýtame najčastejšie - o zdravej strave

Zdravá strava. Zdá sa, že sa o nej už napísalo všetko, vždy však naďabíme na informácie, ktoré nás prekvapia.

ryba, zelenina, filé, salsa
Ryba na rôzne spôsoby - na tanier by sme si ju mali klásť až trikrát týždenne.
Autor:

Viacerí výživoví poradcovia sa už dnes obracajú na „zdravý rozum“. Nevynechávať nič zo základnej výživovej pyramídy, neprejedať sa a nedržať diéty, ktoré spomaľujú metabolizmus a spôsobujú telu šok. Tu sú otázky týkajúce sa výživy, ktoré sa ľudia pýtajú lekárov najčastejšie.

Ako má vyzerať zdravá strava?

Zdravá strava, počúvam o tom, viem, že tam určite patrí ovocie a zelenina, ale čo ešte? Vychádza sa z výživovej pyramídy, tá je základ. K tomu neodmysliteľne platia ďalšie pravidlá. Naša strava musí byť pestrá (nejesť každý deň obľúbenú brokolicu, ale vyskúšať aj iné, aj dosiaľ nevyskúšané druhy zeleniny – prekonať strach, ak treba). Rastlinné potraviny by mali tvoriť prevažnú časť jedálnička, máme dostatočne piť a jedlo mierne variť (dusiť, pariť, krátko piecť).

Zeleniny veľa, ale koľko?

Koľko zeleniny máme do seba „natlačiť“, aby to bolo podľa predstáv, ktoré odborníci odporúčajú? Ak sa máme opäť držať výživovej pyramídy, tá odporúča 5 porcií. Keďže zelenina by mala mať prevahu, môžeme toto pravidlo rozdeliť na 3:2 v jej prospech, pričom pod slovom porcia si treba predstaviť hrsť.

Čítajte viac o ovocí a zelenine

Deti a zelenina

Ako presvedčiť deti, že majú jesť zeleninu (prípadne viac zeleniny). S touto otázkou bojuje skoro každý rodič. A každý k tomu potrebuje trpezlivosť. Deti totiž musia ochutnať potravinu 10–16-krát, kým ju začnú akceptovať. Ak ste sa vydali na tento boj, začnite so sladkými sortami. Patrí sem paprika, kukurica, hrášok a mrkva. Tiež je dôležité ísť príkladom. Ak jedia zeleninu (s chuťou!) rodičia, budú ju chcieť konzumovať aj deti.

Spôsobuje cukor závislosť?

Cukor pôsobí v mozgu podobne ako alkohol a nikotín, zvyšuje sa hladina dopamínu, pretože telo vníma cukor ako odmenu. Vzhľadom na to, že cukor sa v tele spracuje rýchlo, mozog vyžaduje ďalšiu dávku. Prichádza k bludnému kruhu.

Smiem ešte jesť mäso?

Mäso patrí do zoznamu „diskutabilné“. Najmä červené má povesť nezdravej potraviny, čo potvrdila už aj WHO, Svetová zdravotnícka organizácia. Podľa expertov niet pochýb o tom, že spracované mäso vedie k rakovine. Naopak, ryba sa považuje za vysoko výživné jedlo, patriace do skupiny zdravá výživa. Rybu by sme si mali klásť na tanier trikrát do týždňa, nie viac. Ak dodržíte toto odporúčanie a dbáte na kvalitu a pôvod, môžete striedať biele mäso s červeným. Chudé mäso vždy uprednostnite a vyhýbajte sa vyprážaným jedlám.

Celozrnné sú zdravšie – prečo?

Vďaka celozrnným potravinám dostávame do tela cenné zložky obilia, predovšetkým vlákninu, ktorá stimuluje trávenie a „kŕmi“ črevné baktérie. Celozrnné potraviny navyše na dlhšie zasýtia, a tým pádom pomáhajú aj pri chudnutí.

Superpotraviny – musím?

Ako skutočné výživové bomby sú označované goji, akai alebo chia semienka, ktorým sa darí bojovať aj so starnutím, známe sa stali preto, že uľahčujú chudnutie. Odborníci však vravia, že jednotlivé potraviny žiaden zázrak nespôsobia, dôležitý je celok – ako sa stravujeme dlhodobo. „Exotiku“ v strave nepotrebujeme. Aj potraviny, ktoré sa rodia u nás, možno označiť lákavou nálepkou superpotraviny. Zaslúžia si to. Patrí sem (aj) cvikla, čučoriedky, strukoviny a oriešky.

Sacharidy večer. Môžem?

Nízkosacharidové diéty, resp. formy stravovania zaznamenali v ostatnom čase boom. Kto zníži ich príjem na minimum, rýchlo schudne. Aj preto sa ich ľudia začali báť. Z jedálnička ich vylučovať netreba, čo však treba, je robiť rozdiel medzi tzv. zdravými a nezdravými. Biely chlieb, príliš mäkké cestoviny alebo pyré podporuje ukladanie tuku v tele. A toho by sme sa mali večer vyvarovať. Keďže telo sa do nočného režimu prepína okolo 20. hodiny, všetko, čo konzumujeme po tejto hodine, uloží sa do tukových vankúšikov.

Kedy jesť naposledy?

Pauza, počas ktorej by sme telo nemali týrať jedlom, ani naň pomyslieť, by mala trvať aspoň dvanásť hodín. Vychádza to tak, že jesť možno do ôsmej hodiny večernej. Platí aj ďalšie pravidlo: Neísť spať hneď po večeri, ale počkať štyri hodinky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

chlieb, pečivo, lepok, gluten

Celiakia má mnoho tvárí

24.03.2017 06:00

Celiakia je ochorenie, ktoré nie je módnym návykom dneška, ale závažným autoimunitným ochorením. Neliečenie prísnou bezlepkovou diétou môže viesť až k zhubnej diagnóze.

petržlen

Prebuďte sa po zime a posilnite imunitu. S týmito bylinkami

21.03.2017 06:00

Doprajte svojmu metabolizmu jarnú kúru s čerstvými bylinkami. Ideálne je pestovať si ich na balkóne alebo v záhradke.

polievka z medvedieho cesnaku, jarná zelenina

Je čas na detoxikáciu medvedím cesnakom!

20.03.2017 06:00

Od marca je "všade, kam len pozrieš". Medvedí cesnak je detoxikačná bylina, ktorá má všestranné využitie.

odtlačky, odtlačky prstov, daktyloskopia, autentifikácia, identita

Česká polícia zaviedla pri dokladoch kontrolu odtlačkov prstov

27.03.2017 14:09

Česká polícia bude môcť kontrolovať odtlačky prstov v cestovných dokladoch.

šport - športová móda - aktívna móda - inšpirácie

Aerolínie nevpustili na palubu lietadla dve dievčatá v legínach

27.03.2017 14:08

Na americkú leteckú spoločnosť United Airlines sa na sociálnych sieťach zniesla ostrá kritika.

strečno, cesta, žilina, vrútky, doprava

Doprava cez Strečno sa v apríli spomalí

27.03.2017 14:00

Ešte jeden víkend bude musieť byť na 32 hodín úplne uzavretá cesta medzi Žilinou a Vrútkami. Od budúceho mesiaca bude sanácia pokračovať aj cez pracovné dni.

Železo, železiarne, U.S Steel

V Železiarňach Podbrezová sa stala smrteľná nehoda

27.03.2017 13:54

V podbrezovských železiarňach došlo v pondelok ráno k smrteľnej nehode. Zamestnanec firmy spadol cez šachtu do horúceho železa s teplotou okolo 1500 stupňov.