Kvalita na tanieri: Kupujme slovenské potraviny

Párky plné múky, mäso napumpované vodou a fosforečnanmi, aby v ňom voda vydržala. Dopekaný chlieb a pečivo. Viete, že na Slovensku sa pečie chlieb aj z mrazeného cesta dovezeného z cudziny? Sladidlá, glutaman, chemické konzervanty, stužené rastlinné tuky a palmový olej... To chceme jesť?

07.08.2016 13:17
chlieb Foto:
Vlastná pekáreň a mäsovýroba zaručujú dohľad nad výrobou niektorých kľúčových produktov.
debata (8)

Slováci už chápu, že zahraničné potraviny nemusia byť vždy to pravé orechové. Treba podporiť kvalitu, čo máme doma. Platí – čie potraviny kupuješ, toho krajinu obrábaš. Obchodníci však vykladajú na svoje pulty rekordne málo domácich potravín, len 39 %. Na pultoch obchodných reťazcov je podľa Potravinárskej komory Slovenska historicky najmenej domácich potravín a tento neúnosný trend je potrebné riešiť. Dlhodobý trend od roku 2011 je stále klesajúci – z 50 % číslo kleslo na spomínaných 39 %.

Potravinárska komora Slovenska (PKS) si v apríli tohto roka dala agentúrou GfK Slovakia urobiť prieskum podielu vystavených slovenských výrobkov v maloobchode. Sledovali 16 kategórií výrobkov vrátane 47 podkategórií. Najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch COOP Jednota a CBA. Najmenej domácich potravín má podľa prieskumu na svojich pultoch obchodný reťazec Lidl a Kaufland. „Obchodné reťazce v masívnych kampaniach promujú svoj vzťah ku Slovensku a podporu jeho výrobkom, v skutočnosti sme však svedkami úpadku slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva v prospech cudzích ekonomík,“ tvrdí Daniel Poturnay, prezident PKS. „Obchodné reťazce síce deklarujú snahu zvýšiť podiel slovenských výrobkov, ale realita je iná,“ dodáva.

Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, vody/minerálky, víno, pivo, liehoviny a destiláty. Napríklad až 64 % mlieka nesie označenie obchodného reťazca. Najmenej zastúpené slovenské výrobky na regáloch sú oleje, cukrovinky a konzervované produkty. Z hľadiska vystavenia na regáloch majú 21 % podiel privátne značky. Ľudia by mali cieľavedome nakupovať slovenské potraviny, pretože tým pomáhajú nielen nášmu poľnohospodárstvu, ale aj sebe. „Poľnohospodárstvo a potravinárstvo je schopné zabezpečiť zamestnanosť aj v tých najodľahlejších oblastiach, kde síce nikdy nebude stáť automobilka, ale farmársky podnik áno,“ hovorí Poturnay. Cudzie potraviny oberajú o prácu slovenských farmárov.

Napríklad trhovo osvedčený koncept poctivých slovenských potravín Starý Otec oslavuje už svoje štvrté narodeniny. Do svojich dvanástich obchodov v Bratislave vyberá výlučne produkty od malých a stredných výrobcov a fariem zo Slovenska. V portfóliu má dnes 450 produktov od viac ako 70 dodávateľov z celého Slovenska. „Začínali sme v roku 2011, keď sa pod nadvládou reťazcov a ich cenovej politiky zatvárali večierky a dochádzalo k likvidácii malých lokálnych výrobcov. V tom čase bol problém zohnať normálny sirup,“ spomína Jozef Piroško, ktorý stál pri zrode značky. „Prvá väčšia akcia sa uskutočnila pred Veľkou nocou. Rozdistribuovali sme 20-tisíc letákov s niekoľkými tradičnými produktmi ako údené stehno, jaternice, krvavnice, tlačenka, klobásy či slanina. Bez akejkoľvek kamennej predajne či marketingovej podpory sa nám podarilo predať zhruba 700 kg údenín. Výsledok tejto akcie nás ubezpečil v tom, že ľudia majú záujem o kvalitné potraviny.“

Dnes sieť predajní Starý Otec stojí na troch pilieroch – musí ísť výlučne o slovenské potraviny, ktoré sú v SR vyrobené, nielen zabalené. Musia byť vyrobené z kvalitných surovín a bez prídavných látok. „Áno, kávu na Slovensku nedopestujeme, ale pražíme ju u nás,“ pripúšťa prevádzkový riaditeľ. „Mliečne produkty vyrábame zo slovenského mlieka, bryndzu nikdy nemiešame s kravskou hrudkou. Šťavy máme z ovocia, a nie z koncentrátu, predávame čerstvý chlieb a pečivo, nie dopekané výrobky. Nepoužívame sladidlá, glutaman, tvrdé chemické konzervanty, vylúčili sme stužené rastlinné tuky, palmový olej. Všetky mäsové výrobky sú vhodné aj pre celiatikov, pretože neobsahujú múku a nenájdete v nich ani fosforečnany, stabilizátory a emulgátory. Dusená šunka má 95 % podiel mäsa zo stehna a pliecka bez emulgátorov a fosforečnanov.“

Vlastná pekáreň a mäsovýroba zaručujú dohľad nad výrobou niektorých kľúčových produktov. Ostatných dodávateľov veľmi pozorne vyberajú. Vyše dvesto produktov odmietli len preto, že obsahovali prídavné látky, ktoré neboli v súlade s filozofiou najväčšej siete výlučne slovenských potravín. „Džemy sú pripravované klasickým odparovaním v kotle, nemieša sa med s cukrovou vodou. Do pekárenských výrobkov sa nepoužívajú hotové plnky, ale mak aj orechy sa melú a miešajú s cukrom priamo pred samotnou výrobou.“ Špaldový chlieb má 75 % podiel celozrnnej špaldovej múky.

Je známe, že medzi najpredávanejšie slovenské potraviny vo všeobecnosti patria med a hydina. Ich bezkonkurenčné postavenie súvisí s tým, že domáci výrobcovia majú dobrú povesť a med od slovenských včelárov nie je zmesou juhoamerických či čínskych medov. Veľa sa hovorí a píše aj o typickej slovenskej pochutine cesnaku, ktorý sa dnes dováža z Číny, zo Španielska, z Holandska či Egypta, hoci dovozový cesnak chutí inak a chýba mu celé spektrum účinných látok. Ten slovenský, ktorý má niekoľkonásobne vyššie množstvo liečivého antioxidantu alicínu, sa dá väčšinou kúpiť len na trhoviskách a farmárskych trhoch. Možno práve tam by mali častejšie smerovať naše kroky.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #chlieb #slovenské potraviny #kvalita #potravina