Od Nového roka už len zdravé raňajky! Ktoré to sú?

Dali ste si podobné predsavzatie na Nový rok, ale v zdravej strave sa príliš neorientujete? Čo znamenajú zdravé raňajky - müsli, chlieb s lekvárom alebo omeleta?

ovsené vločky, ovsená kaša
Ovsená kaša s orechami, mandľami a hrozienkami. Vhodná na raňajky.
Autor:

Tu je šesť tipov na zdravé raňajky. Je z čoho vyberať.

Vajíčka

Omeleta, volské oko, vajíčko namäkko a natvrdo – fantázii, ako tento živočíšny produkt pripraviť, sa žiadne medze nekladú. Obsah bielkovín – až 13 gramov. Podľa istej štúdie konzumáciou vajíčok na raňajky zaručíme, že hlad sa neozve tak skoro. Vajíčka zasýtia, hladina cukru v krvi zostáva konštantná. Vaječný žĺtok obsahuje luteín a zeaxantín. Tieto antioxidanty pomáhajú zabrániť určitým očným ochoreniam ako je šedý zákal alebo makulárna degenerácia. Dôsledkom oboch chorôb je zhoršené videnie.

Ovocie

Svieže a sladké budú zdravé raňajky, keď bude ich súčasťou ovocie. Je pomerne nízkokalorické a navyše bohaté na vlákninu, vitamíny a minerálne látky (vitamín C a draslík). To zaisťuje nižšiu náchylnosť k infekciám a zdravé črevo. V lete je na raňajky najvhodnejšie na antioxidanty bohaté bobuľové ovocie (maliny, jahody, čučoriedky, černice). Je navyše prevenciou pred predčasným starnutím pokožky a pôsobí pozitívne na srdce. Obsahuje množstvo balastných látok a málo kalórií. Ovocie možno kombinovať s gréckym jogurtom, cottage cheesom či vajíčkami.

Ovsená kaša

Kto na raňajky preferuje teplé jedlo, môže dať prednosť ovsenej kaši. Ovsené vločky v mlieku sú bohaté na antioxidanty a balastné látky, udržiavajú konštantnú hladinu krvného cukru po jedle a nadlho zasýtia. Betaglukán obsiahnutý v ovsených vločkách môže pomôcť k zníženiu hladiny cholesterolu.

Čítajte viac o raňajkách

Orechy

Sú chutné, chrumkavé a obzvlášť výživné. Hodia sa do müsli, možno ich zopár zjesť na olovrant, natrieť na chlieb alebo zamiešať do jogurtu. Jesť ich treba s mierou – hoci sú kalorické, obsahujú zároveň kvalitné bielkoviny a nenasýtené mastné kyseliny. Tie pozitívne pôsobia na srdce a zmierňujú riziko zápalov v tele. Konzumácia orechov pozitívne vplýva aj na hladiny cholesterolu a cukru v krvi. Je jedno, či jete mandle, kešu, lieskové či vlašské orechy. Všetky tieto druhy sa pýšia vysokým obsahom horčíka a draslíka. A najmä para orechy sú mimoriadne bohaté na selén. Tento stopový prvok má protizápalové vlastnosti a chráni bunkové membrány pred škodlivými voľnými radikálmi – už dva para orechy pokrývajú dennú potrebu selénu.

Grécky jogurt

Dobrý tip na raňajky! V porovnaní s bežným jogurtom, grécky obsahuje menej sacharidov a viac bielkovín – a preto ho mimoriadne obľubujú športovci. Za zmienku stojí aj informácia o obsahu tuku – má len 10 percent. Strava bohatá na bielkoviny môže znížiť pocit hladu, grécky jogurt nadlho zasýti, čím pomáha pri chudnutí. Niektoré druhy navyše obsahujú probiotiká, ktoré sa starajú o zdravé črevo.

Ľanové semienko

Hodí sa do müsli a jogurtov, ale tiež ho možno zapiecť do chleba. Je bohaté na vlákninu, a zasýti nadlho, podporuje konštantné hladiny cukru v krvi a je schopné znížiť riziko rakoviny prsníka. Denná dávka je 30 gramov (asi dve polievkové lyžice). Ak ju prekročíme, môžeme si spôsobiť tráviace ťažkosti. Toto množstvo obsahuje až 12 gramov vlákniny. Ľanové semienko je bohaté na omega-3-mastné kyseliny, ktoré hrajú dôležitú úlohu pri budovaní nervových a mozgových buniek a prispievajú k lepšiemu prietoku krvi. Vo všeobecnosti sa považuje za najcennejší rastlinný zdroj omega-3 mastných kyselín. Pozitívne vplývajú na kardiovaskulárny systém, znižujú hladinu cholesterolu a môžu zmierniť zápalové ochorenia ako je reumatoidná artritída či chronický zápal čriev. Sú dôležité pre vývoj mozgu dieťaťa počas tehotenstva a dospievania, ale zabraňujú tiež starnutiu procesov v mozgu a dokonca aj demencii.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
ovsené vločky, ovsené vločky s ovocím

Šesť dôvodov, prečo sú ovsené vločky zdravé

27.02.2017 06:00

Neviete si raňajky bez ovsených vločiek už ani predstaviť? Dobre robíte! Pretože ovsené vločky patria k najzdravším potravinám vôbec.

ovocie

Exotické ovocie: Dáte si kumkvát či kaki?

24.02.2017 06:00

Poznáte židovskú čerešňu, karambolu, kumkvat či kaki? Na pultoch supermarketov dnes možno nájsť množstvo exotického ovocia. Je zdravé či chutné? A je vhodné pre alergikov?

potraviny, jedlo, hlava, mozog, myslenie, hlad

Užívate multivitamíny? Ak áno, vyhadzujete peniaze

19.02.2017 17:27

Vitamíny sú užitočné pri liečbe konkrétnych stavov, keď telu niektorý z vitamínov chýba.

Oscar, Klient, Ašghar Farhádí

Šéf iránskej diplomacie privítal Oscara pre Farhádího

27.02.2017 09:26

Iránsky minister zahraničných vecí Mohammad Džavád Zaríf zablahoželal v pondelok iránskemu režisérovi Ašgharovi Farhádímu za získanie Oscara.

Peniaze, jen, euro, libra, dolár

Trumpovo odstúpenie od TPP uvoľnilo priestor Číne pre zónu RCEP

27.02.2017 09:18

Diplomati 16 krajín Ázie a Tichomoria sa schádzajú na rokovaniach o vytvorení regionálnej zóny voľného obchodu (RCEP).

Srdjan Darmanovič,

Darmanovič: Čierna Hora svoju nezávislosť neľutuje, hoci je malý štát

27.02.2017 09:00

Dúfam, že keď sa staneme členom NATO, Rusko to bude akceptovať, zdôraznil v rozhovore pre Pravdu Srdjan Darmanovič, minister zahraničných vecí Čiernej Hory.

Euro, peniaze, kalkulačka

Spojenie búrz v Británii a Nemecku je ohrozené

27.02.2017 08:32

Londýnska akciová burza London Stock Exchange (LSE) považuje za nepravdepodobné, že Európska komisia schváli jej spojenie s Deutsche Börse.