Rebríčky nemocníc by mali robiť nezávislé organizácie

O dôveryhodnosti rebríčkov nemocníc, ktoré zostavujú zdravotné poisťovne, sme hovorili s viceprezidentom Asociácie nemocníc Slovenska MUDr. Petrom Ottingerom.

05.07.2010 07:00
debata

Má nemocnica, ktorá končí na posledných priečkach v rebríčkoch zdravotných poisťovní, šancu prežiť? Mali by sa také výsledky odzrkadľovať aj na budúcich financiách, ktoré by do konkrétnych nemocníc mali „natiecť“?
Hodnotenia rebríčkov zdravotných poisťovní majú veľmi nízku objektivitu, pretože sa skladajú zo subjektívneho pohľadu pacientov v dotazníkoch a z dát, ktoré poskytujú nemocnice zdravotnej poisťovni v rámci zmluvného vzťahu. Paradoxne zmluvný partner hodnotí zmluvného partnera. Hodnotí sa kvalita a efektivita zdravotnej starostlivosti, náročnosť liečených diagnóz, výsledky liečby, komplexnosť poskytovaných služieb, komfort pre pacientov a ich spokojnosť. Zariadenia sa v hodnotení triedia na fakultné nemocnice, všeobecné nemocnice a špecializované zariadenia. To je neobjektívne. Je predsa verejne známe, aké sú cenové rozdiely medzi týmito druhmi zdravotníckych zariadení a je nepodareným vtipom vyhodnocovať nákladovosť hospitalizácií pri súčasných úhradách za liečbu na lôžkových oddeleniach všeobecných nemocníc.

Považujete takéto rebríčky za smerodajné?
Znova pripomínam, že zdravotná poisťovňa a poskytovateľ ústavnej starostlivosti sú v zmluvnom vzťahu, ktorého hlavným predmetom je dohoda o poskytovaní komplexnej ambulantnej starostlivosti, laboratórnej diagnostiky, zobrazovacej diagnostiky a lôžkovej starostlivosti v nepretržitom režime. Zmluva je dokumentom definujúcim pravidlá, podľa ktorých je poskytovaná zdravotná starostlivosť v prospech platiteľov poistného. Je nelogické, ba dovolím si povedať zvrátené, aby jeden zmluvný partner hodnotil druhého a pritom mali rovnaký cieľ, t.¤j. zabezpečiť kvalitnú zdravotnú starostlivosť pre pacienta, len jeden chce pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti viac zdrojov ušetriť a druhý viac zdrojov zarobiť. Žiaľ, zdravotná poisťovňa často zabúda, že nie je majiteľom zdrojov povinného verejného zdravotného poistenia. Majiteľom zdrojov je povinný platiteľ poistného. Zdravotná poisťovňa zdroje verejného zdravotného poistenia iba spravuje.

Aké máte návrhy na zlepšenie situácie?
Zoberme si príklad z Európy – Health Consumer Powerhouse vydáva každoročne Euro Health Consumer Index report, ktorým sa zverejňuje hodnotenie úrovne kvality zdravotníckych systémov v štátoch Európy. Tento je realizovaný s podporou Európskej komisie a jej generálneho riaditeľstva pre informačnú spoločnosť a médiá. Vzniká z kombinácie verejných štatistík, hlasovania pacientov, nezávislých prieskumov v spolupráci s komisiou odborníkov na ochranu pacientov. Z logiky vzťahu zdravotná poisťovňa a poskytovateľ, ako aj v súlade s príkladom EHCI vyplýva, že právo hodnotiť – zostavovať rebríčky – nemá zdravotná poisťovňa ani poskytovateľ. Toto právo patrí nezávislej spotrebiteľskej organizácii.

debata chyba