Nová aplikácia: Človeče, čo ti je?

Telefonát na tiesňovú linku 155: Vystrašený mužský hlas oznamuje, že manželke odrazu prišlo veľmi zle. Je veľmi slabá, rozrušená, unavená, ale predovšetkým sa jej ťažko dýcha a rozpráva len s problémami. Nevie, čo sa deje a s čím by to mohlo súvisieť. Veľmi sa o ňu bojí.

31.05.2015 06:00
záchranka, záchranári, prvá pomoc Foto:
Záchranári v akcii - ilustračné foto.
debata

Ide o mladú ženu, nie je kardiačka, astmatička, nemá cukrovku. Nevoľnosť a rozrušenie sú nešpecifické príznaky, ktoré môžu súvisieť prakticky s akoukoľvek diagnózou. Pre záchranárov prichádzajúcich k pacientovi v akútnom stave je určenie diagnózy a možnej liečby veľkou hádankou, ktorú musia vyriešiť v čo najkratšom čase. Aké úkony urobiť? Aké lieky podať? Na jednej strane každodenná rutina, na druhej môže podanie nesprávnych liečiv v niektorých prípadoch pacienta aj zabiť.

Konkrétne tento prípad, ktorý sa naozaj stal, bol v súťaži záchranárskych posádok pred štyrmi rokmi. Išlo totiž o pacientku s raritnou diagnózou myasténia gravis. To je autoimunitné ochorenie centrálnej nervovej sústavy, ktorého podstatou je blokáda alebo zničenie receptorov na povrchu svalových buniek, ktoré prijímajú signál z nervových zakončení. Postihuje najmä ženy medzi 20. a 40. rokom života. Počas myasténickej krízy je dokonca ohrozený pacientov život, dochádza k oslabeniu dýchania až k úplnému zastaveniu dychu.

„Pacientka už po príchode záchranárov nedokázala rozprávať a manžel si nevedel spomenúť na názov ochorenia, na ktoré sa jeho žena lieči,“ vysvetľuje Mgr. Jana Váňová Peráčková zo záchrannej zdravotnej služby ZaMED v Komárne. „Špecifikum tejto situácie spočíva v tom, že u pacienta s myasténiou gravis je kontraindikované množstvo liekov, napríklad takmer všetky na upokojenie. Aj to bol dôvod, prečo bola táto situácia pre súťažiace posádky inscenovaná na takej vzácnej chorobe.“

Hodnotilo sa, čo sa záchranári rozhodli pacientke podať, museli zdôvodniť prečo, urobiť diagnostický záver. Kľúčovým rozhodnutím bolo takisto nenechať pacientku doma, pretože sa nezriedka stáva, že pacienti odmietajú prevoz do nemocnice a chcú podpísať reverz. Niektoré lieky, ktoré by inak záchranárska posádka pacientke v tejto situácii podala, mohli v tomto konkrétnom prípade spôsobiť výrazné zhoršenie stavu, dokonca zastavenie dýchania. Pritom ten „správny“ liek mala pacientka doma, len ho zabudla užiť.

Práve v takýchto prípadoch záchranárom výrazne pomáha nová služba Bezpečné lieky 112. Ide o online aplikáciu, ktorú spustila zdravotná poisťovňa Dôvera v spolupráci s dvoma poskytovateľmi záchrannej zdravotnej služby – záchrankami ZaMED a Falck Záchranná. „Táto služba záchranárovi umožní s použitím tabletu pri poistencoch Dôvery zistiť, aké lieky pacient užíva, na akú diagnózu mu ich lekár predpísal, kedy a či si ich v lekárni naozaj vyzdvihol. Rovnako vďaka údajom o chronických ochoreniach pacientov môžeme lepšie odhadnúť príčinu náhleho zhoršenia zdravotného stavu pacienta, prípadne vďaka telefonickému kontaktu na ošetrujúceho lekára získať ďalšie kľúčové informácie potrebné pre správnu liečbu,“ vysvetľuje PhDr. Matej Polák, riaditeľ záchrannej služby ZaMED. Aj v prípade pacientky so spomínanou myasténiou by záchranári z jej zdravotnej karty okamžite zistili diagnózu, na ktorú si jej manžel nevedel spomenúť a ktorú ona sama už nedokázala vysloviť.

Záchranárom sa napríklad raz stal kuriózny prípad, keď ich k sebe zavolala žena s veľkými bolesťami v oblasti ľavej obličky, údajne liečená na obličkové kamene. Žiadala silné lieky proti bolesti, ale zdráhali sa jej ich podať, pretože nedôveryhodne odpovedala vždy niečo iné a záchranári nevedeli určiť príčinu bolesti. Tvrdila, že nie je gravidná, má normálnu menštruáciu, nikdy nemala žalúdočné ani gynekologické ťažkosti. Evidentné tehotenské brucho nemala, bola však moletnejšia. Odmietala ísť do nemocnice, ale vzhľadom na to, že jej nepodali nijakú liečbu, trvali na transporte do zdravotníckeho zariadenia. Život píše všelijaké prípady. Do hodiny od telefonátu na tiesňovú linku žena porodila dieťa! Dodnes záchranári nevedia, z akých nepochopiteľných dôvodov ich oklamala, keďže jej manžel čoskoro volal do nemocnice a pýtal sa, či sa už jeho potomok narodil. O tehotenstve manželky teda zjavne vedel, nebol dôvod to tajiť.

„Keby jej záchranári vtedy podali silné analgetiká, mohli dieťaťu ublížiť,“ dodáva Jana Váňová Peráčková. „Chvalabohu trvali na odvoze do nemocnice a neponúkli jej možnosť podpísať reverz. Keby mali vtedy možnosť dostať sa online k jej elektronickým zdravotným záznamom, videli by, že bola minimálne raz u gynekológa, ktorý zistil tehotnosť, a jej zapieranie je len duševný skrat. Našťastie, všetko dobre dopadlo.“

„Za zhoršením zdravotného stavu najmä v prípade chronických a starších pacientov často býva aj to, že zabudli užiť lieky, prípadne skombinovali viacero druhov. Práve vďaka novej službe by mal záchranár získať detailnejšie informácie o spôsobe liečby a diagnóze u pacientov od ktorých to v danej chvíli nie je možné zistiť priamo. A to je veľká pomoc pre pacienta aj pre záchranára,“ tvrdí Jozef Karaš, riaditeľ spoločnosti Falck Záchranná. Pri tejto službe by mala byť zaručená bezpečnosť a ochrana osobných údajov, preto je pri jej používaní potrebné zadať nielen rodné číslo pacienta, ale aj identifikačné číslo poistenca. Poistenci Dôvery majú možnosť poskytnúť svoj preventívny súhlas s prístupom k týmto údajom vo svojej elektronickej pobočke, aby k nim záchranári mali bez zbytočného papierovania prístup aj v prípadoch bezvedomia či ohrozenia života.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Dôvera #lieky #záchranná služba #mobilná aplikácia