Na zmenu zdravotnej poisťovne máte už len niekoľko dní + návod, ako sa prepoistiť

Možno máte na zmenu skutočne vážne dôvody – potrebujete sa objednať k špecialistovi, ku ktorému sa vám doteraz nedarilo dostať, zdravotná poisťovňa vám zamietla liečbu, drahé lieky či kúpele. Možno meníte zdravotnú poisťovňu podľa toho, s ktorou z nich má váš lekár uzavretú zmluvu, alebo či uhrádza operačný zákrok, ktorý musíte podstúpiť. Ak si chcete byť istí, že vaše očakávania sa prestupom do inej zdravotnej poisťovne splnia, radšej sa o tom vopred uistite a ešte pred podaním prihlášky napíšte alebo zavolajte do zdravotnej poisťovne, či na požadované zákroky, alebo liečbu skutočne budete mať nárok.
Výhoda, ktorú si (ne)môžete uplatniť
A možno dáte skôr na odporúčania známych, ktorí sú so svojou zdravotnou poisťovňou spokojní, alebo vás lákajú benefity, ako sa označujú nadštandardné produkty a služby nad rámec zdravotnej starostlivosti, ktorú určuje zákon, a ktorými sa rozbieha konkurenčný boj o nových poistencov. Často je to najmä finančný príspevok v niekoľkých desiatkach až stovkách eur, ktorý odľahčí napätý rodinný rozpočet, ako napríklad 150 eur na zubára, 50 % na očkovanie či 100 eur na rám okuliarov.
Benefity, ktoré jednotlivé zdravotné poisťovne ponúkajú, sú síce lákavé, ale rozumné je pozerať na ne triezvo a položiť si dve hlavné otázky: Je to benefit, ktorý skutočne využijete vy alebo vaša rodina? A je to benefit, ktorý naozaj aj budete môcť využiť? Pozrite sa teda nielen na to, čo vám zdravotná poisťovňa ponúka, ale aj aké podmienky musíte splniť, aby ste si benefit mohli uplatniť.
„Každá zdravotná poisťovňa si podmienky na poskytnutie konkrétneho benefitu môže určiť sama,“ upozorňuje hovorkyňa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Monika Hudecová. Úrad v minulosti riešil viacero podnetov, v ktorých poistenci poukazovali na skutočnosť, že napriek tomu, že splnili všetky zdravotnou poisťovňou stanovené podmienky, ktoré vedeli vlastným konaním zabezpečiť, finančný benefit im nevyplatila. Zdravotné poisťovne totiž často podmieňujú jednotlivé benefity inými požiadavkami, ako je napríklad absolvovanie preventívnych prehliadok, uplatnenie benefitu v stanovenom termíne či správne vykázanie jednotlivých zdravotných výkonov zo strany poskytovateľa zdravotnej starostlivosti.

„Dôkladne sa zoznámte s týmito podmienkami ešte pred podaním prihlášky,“ nabáda hovorkyňa. „Každá poisťovňa ich má zverejnené na svojej oficiálnej internetovej stránke, prípadne vybranú zdravotnú poisťovňu oslovte telefonicky alebo sa zastavte v pobočke.“ Monika Hudecová zdôrazňuje, že Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou odporúča všetkým poistencom komunikovať výlučne so zdravotnou poisťovňou a jej zamestnancami, a nie prostredníctvom iných sprostredkovateľov.
Uvažujete o prepoistení do inej zdravotnej poisťovne?
- Overte si, či lekári, ktorých navštevujete, prípadne budete navštevovať, sú zmluvnými lekármi poisťovne, do ktorej chcete vstúpiť.
- Dôkladne si preštudujte podmienky uhrádzania benefitov, ktoré má príslušná zdravotná poisťovňa zverejnené na svojej stránke.
- Komunikujte o nich výlučne so zdravotnou poisťovňou a jej zamestnancami, a nie prostredníctvom iných sprostredkovateľov
Novinka: overenie totožnosti
Minulý rok zmenilo zdravotnú poisťovňu 180 399 ľudí, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou však evidoval množstvo podnetov, ktoré sa týkali možného neoprávneného prepoistenia zo strany poistencov.
„Poistenci vo svojich podaniach uvádzali, že k zmene zdravotnej poisťovne došlo bez ich vedomia, že im osoby, ktoré s nimi prihlášku spísali, poskytli zavádzajúce či nepravdivé informácie, prípadne boli informovaní o spísaní ankety o ponúkaných benefitoch či o prieskume spokojnosti so zdravotnou poisťovňou, nie o podaní prihlášky. Prihlášku podpísali v rýchlosti, bez domyslenia dôsledkov, poskytli svoje osobné údaje, ale namietali, že prihlášku nepodpísali, že podpis na prihláške bol sfalšovaný,“ spomína hovorkyňa Monika Hudecová. Úrad vzhľadom na podozrenia z nekalých prepoisťovacích praktík analyzoval dáta za posledných päť rokov a zistil, že v niektorých najchudobnejších obciach na východe Slovenska sa v tomto čase tri- a viackrát prepoistilo takmer 60-tisíc poistencov.

Tohtoročnou novinkou je preto mechanizmus overenia totožnosti, ktorý by mal zabrániť nekalým praktikám pri nábore poistencov. Hlavným cieľom bolo eliminovať možnosť zdravotných poisťovní preberať prihlášky od poistencov na ulici, v nákupných centrách, na stanici alebo na verejných podujatiach. Prihlášku do novej poisťovne tak môžete vyplniť a podpísať osobne v pobočke vybranej poisťovne. Druhou možnosťou je podať si prihlášku cez internet. Poisťovne majú na stránkach zverejnené on-line prihlášky, ktoré vyplníte a zašlete elektronicky. Prihlášku si tiež môžete z internetovej stránky poisťovne vytlačiť, vyplniť a poslať do poisťovne poštou.
Ak prihlášku nepodáte priamo v pobočke zdravotnej poisťovne, ale pošlete ju elektronicky alebo poštou, musíte priložiť fotokópiu občianskeho preukazu, ktorého číslo je uvedené na prihláške, alebo prihláška musí byť podpísaná kvalifikovaným elektronickým podpisom, alebo musí byť podpísaná úradne osvedčeným podpisom.
„V prípade, že si nie ste vedomí, že ste prihlášku podali, pravdepodobne ste boli podvodne alebo neoprávnene prepoistení,“ upozorňuje Monika Hudecová. V takom prípade by ste mali kontaktovať zdravotnú poisťovňu, do ktorej ste boli prepoistení. Až v prípade, že s vybavením svojej žiadosti nebudete spokojní, môžete podať podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V prípadne, že sa domnievate, že boli zneužité vaše osobné údaje alebo sfalšovaný podpis, môžete sa obrátiť aj na orgány činné v trestnom konaní.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou pripúšťa, že vďaka sprísneniu platnej legislatívy od januára 2023 očakáva menší počet podaní na neoprávnenú zmenu zdravotnej poisťovne. Keďže termín na podanie prihlášok do zdravotnej poisťovne je až do 30. septembra, presné čísla bude vedieť až neskôr.
Mali by ste vedieť…
- Zdravotná poisťovňa môže prijať len prihlášku, ktorá spĺňa všetky zákonom stanovené náležitosti, a podá ju poistenec alebo zákonný zástupca.
- Na prihláške si skontrolujte svoje osobné údaje, nesprávne vyplnenú prihlášku nemôže akceptovať ani zdravotná poisťovňa, ani Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
- Vždy si dobre prečítajte všetky papiere, ktoré vám predložia na podpis.
- Ak podáte prihlášku z dôvodu zmeny zdravotnej poisťovne vo viac ako jednej zdravotnej poisťovni, ste povinní do 31. októbra 2023 vziať späť podané prihlášky okrem tej, na ktorej trváte, a oznámiť túto skutočnosť zdravotným poisťovniam. Ak tak neurobíte, všetky podané prihlášky budú neplatné.
- Ak zdravotná poisťovňa vašej žiadosti nevyhovie, môžete sa obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý postup zdravotnej poisťovne preverí.
- Súčasnej zdravotnej poisťovni nemusíte zmenu ohlásiť ani vrátiť preukaz.

Aj po septembri si to môžete rozmyslieť
Ak ste podali prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne, ste oprávnení vziať ju späť aj bez uvedenia dôvodu do 31. októbra 2023. Späťvzatie musí mať však písomnú formu a podáva sa v zdravotnej poisťovni, do ktorej ste prihlášku podali, teda tam, kam ste sa chceli prepoistiť od nasledujúceho kalendárneho roka.
Späťvzatie sa podáva buď osobne, po overení vašej totožnosti alebo totožnosti osoby oprávnenej podať prihlášku za poistenca a údajov uvedených v späťvzatí prihlášky zdravotnou poisťovňou, alebo elektronickými prostriedkami – k späťvzatiu prihlášky musí byť priložená fotokópia vášho občianskeho preukazu, musí byť podpísaná kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo úradne osvedčeným podpisom.
Ak podáte prihlášky z dôvodu zmeny zdravotnej poisťovne vo viac ako jednej zdravotnej poisťovni, ste povinní vziať späť podané prihlášky do 31. októbra okrem prihlášky, na ktorej trváte, a oznámiť túto skutočnosť zdravotným poisťovniam.
Aký je postup pri zmene zdravotnej poisťovne?
- Ak uvažujete nad zmenou zdravotnej poisťovne, prihlášku musíte podať najneskôr do 30. septembra 2023 osobne, on-line alebo poslať poštou.
- Na Slovensku si môžete vybrať z troch poisťovní: zo štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne a zo súkromných, zo Zdravotnej poisťovne Dôvera a z UNION zdravotnej poisťovne. Všetky tri poskytujú základný balík starostlivosti, ktorý je porovnateľný, keďže ho určuje zákon.
- Ak zasielate prihlášku on-line, teda elektronicky, musí byť podpísaná kvalifikovaným elektronickým podpisom. Ak prihlášku zasielate poštou, máte dve možnosti. Na prihláške si dáte úradne overiť podpis od notára alebo z matriky, v tomto prípade netreba priložiť fotokópiu občianskeho preukazu. Alternatívnym riešením je, že k prihláške priložíte fotokópiu občianskeho preukazu, v tomto prípade zasa netreba úradne overovať váš podpis.
- Ak ste zamestnanec a občan s trvalým pobytom na Slovensku, postačí vám doklad totožnosti. V ostatných prípadoch – napríklad ak poberáte dôchodok, ste živnostník, nemáte trvalý pobyt na Slovensku či chcete poistiť novorodenca, budete potrebovať ďalšie dokumenty. Potrebné informácie získate na infolinkách zdravotných poisťovní alebo na ich internetových stránkach.

5. Ak ste podali prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne, môžete ju vziať späť bez uvedenia dôvodu do 31. októbra 2023, späťvzatie musí byť podané písomne.
6. Ak poisťovňa prihlášku potvrdí, poistencom „novej“ zdravotnej poisťovne sa stanete od 1. januára 2023.
7. Nezabudnite si splniť oznamovaciu povinnosť voči svojmu zamestnávateľovi, ktorému ste zmenu povinní ohlásiť do 8. januára 2024. To platí aj pre zamestnankyne, ktoré sú na materskej alebo rodičovskej dovolenke. Nenechávajte si to na poslednú chvíľu.
8. Ak máte viacero zamestnávateľov, oznamujete zmenu zdravotnej poisťovni každému zvlášť. Nesplnenie oznamovacej povinnosti voči zamestnávateľovi môže Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sankcionovať pokutou až 340 eur.
9. Zmenu zdravotnej poisťovne ste povinní oznámiť aj svojmu všeobecnému lekárovi, prípadne pediatrovi, s ktorým máte uzavretú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Vaše práva a povinnosti
1. Vaše práva
- máte právo na výber zdravotnej poisťovne a jej zmenu vždy k 1. januáru nasledujúceho roka
- na úhradu zdravotnej starostlivosti
- na informáciu, s ktorými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti má príslušná poisťovňa uzatvorenú zmluvu
- na poskytnutie neodkladnej starostlivosti aj vtedy, ak vaša poisťovňa s príslušným zariadením nemá uzatvorenú zmluvu
- na vrátenie preplatku na základe ročného zúčtovania poistného a podieľať sa na kontrole poskytnutej zdravotnej starostlivosti
- domáhať sa ochrany práv a právom chránených záujmov vyplývajúcich z verejného zdravotného poistenia v konaní pred úradom
2. Vaše povinnosti
- musíte uhradiť poisťovni zdravotnú starostlivosť, ak ste porušili liečebný režim alebo užili návykovú látku
- plniť si povinnosti v súvislosti s ročným zúčtovaním a oznamovacie povinnosti
- dodržiavať pokyny poisťovne súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
- preukazovať sa preukazom poistenca
- predložiť pri predpisovaní receptu liekovú knižku, ak ju zdravotná poisťovňa vydala
- plniť oznamovacie povinnosti – najneskôr do ôsmich dní oznámiť zmenu mena, priezviska, trvalého pobytu, zmenu platiteľa poistného
- doplatiť poistné, ktoré ste boli povinní uhradiť odo dňa vzniku skutočnosti zakladajúcej vznik verejného zdravotného poistenia
- chrániť preukaz poistenca pred stratou a zneužitím a bezodkladne hlásiť jeho stratu poisťovni, ktorá ho vydala
3. Oznamovacie povinnosti
- ste povinný oznámiť svojej zdravotnej poisťovni najneskôr do ôsmich dní zmenu mena, priezviska, rodného čísla, trvalého pobytu. Ak ste zamestnanec, urobí to váš zamestnávateľ
- ak ste zamestnancom, oznámte zamestnávateľovi v deň nástupu do zamestnania a počas trvania zamestnania príslušnú poisťovňu aj každú zmenu. Ak ste zamestnaný u viacerých zamestnávateľov, ste povinný oznámiť to každému
- ak ste živnostník, oznámte zdravotnej poisťovni zmenu svojho názvu, sídla, bydliska, identifikačného čísla, čísla bankového účtu a zmenu dňa, ktorý je určený na výplatu príjmov, do ôsmich dní odo dňa zmeny

4. Pokuty
- úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou môže uložiť pokutu do výšky 165 eur poistencovi za to, že neuhradí poisťovni zdravotnú starostlivosť, ak sa mu poskytla preukázateľne v dôsledku porušenia liečebného režimu alebo užitia návykovej látky; neplní si povinnosti v súvislosti s vykonávaním ročného zúčtovania; nedoplatil poistné, ktoré bol povinný uhradiť odo dňa vzniku skutočnosti zakladajúcej vznik verejného zdravotného poistenia; podal prihlášku vo viac ako jednej zdravotnej poisťovni
- do výšky 331 eur tomu, kto nesplnil povinnosť podať prihlášku na verejné zdravotné poistenie v zdravotnej poisťovni do ôsmich dní odo dňa vzniku skutočnosti zakladajúcej vznik verejného zdravotného poistenia; nesplnil si oznamovacie povinnosti
- pri opakovanom porušení tej istej povinnosti úrad uloží pokutu vo výške dvojnásobku pokuty, ak k porušeniu povinnosti došlo do dvoch rokov od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty
- pokuty sú splatné do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia úradu o uložení pokuty
- pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa zistenia porušenia tejto povinnosti úradom, najneskôr však do troch rokov odo dňa porušenia povinnosti
5. Najčastejšie chyby, ktorých sa poistenci dopúšťajú pri zmene poisťovne
- preklepy v mene a priezvisku a nesprávne napísané rodné číslo a dátum narodenia
- práve tieto chyby môžu viesť k neakceptovaniu prihlášky zdravotnou poisťovňou, prípadne k neakceptovaniu prihlášky Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
6. Povinnosti zdravotnej poisťovne
- elektronicky oznámiť úradu prijatie prihlášky, dátum a čas podania prihlášky, a to do desiateho dňa po skončení kalendárneho mesiaca, v ktorom prihlášku prijala
- potvrdiť prihlášku do 15. decembra príslušného roka, ak neodmietla jej potvrdenie
- písomne oznámiť poistencovi, osobe, ktorá podala prihlášku za maloletého poistenca, alebo ústavu odmietnutie prihlášky bezodkladne po získaní informácie o potvrdení prihlášky inou zdravotnou poisťovňou alebo o podaní prihlášky v inej zdravotnej poisťovni ako v prvej, najneskôr do 15. decembra
- oznámiť úradu potvrdenie prihlášky do 20. decembra príslušného roka
- doručiť poistencovi preukaz poistenca do piatich dní odo dňa potvrdenia prihlášky
ZDROJ: ZÁKON O ZDRAVOTNOM POISTENÍ
Urobte si jasno v termínoch
Zmena zdravotnej poisťovne je vaše právo, ktoré môžete a nemusíte využiť. Ak tak urobíte, zostáva vám čas už len do 30. septembra. Poistný vzťah na základe podanej prihlášky vám vznikne k 1. januáru 2024. Ak tento termín nestihnete, rovnaká možnosť na vás bude čakať až o rok v rovnakom čase – v septembri 2024, alebo ak tak urobíte neskôr po 30. septembri 2023, poisťovňu zmeníte až k 1. januáru 2025.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ