Nakupovanie ako mentálna porucha

Ľudí podliehajúcich nutkavému nakupovaniu zvyčajne ovládajú hlbšie problémy – rôznorodé pocity nespokojnosti, viny, prázdnoty alebo nedostatok medziľudských vzťahov...

12.01.2010 07:30
Výpredaj Foto:
Reakcia mnohých ľudí na výpredaje je podľa odborníkov atavizmom.
debata

Zakladateľ analytickej psychológie Carl Gustav Jung prehlásil, že duševné poruchy nie sú úzko vymedzené fenomény, ale symptómy chybného naladenia osobnosti ako celku. Do akej miery to platí v súvislosti s chorobným, nutkavým nakupovaním, nie je zatiaľ známe. Časť odborníkov, najmä v USA, je však takémuto zaradeniu obsesného nakupovania naklonená.

Zistilo sa totiž, že ľudí podliehajúcich chorobnému nakupovaniu zvyčajne ovládajú hlbšie problémy – rôznorodé pocity nespokojnosti, viny, prázdnoty, nudy alebo nedostatok podnetov a medziľudských vzťahov. Proces nakupovania a získané veci by to všetko mali kompenzovať. V skutočnosti je však kompenzáciou iba samotné nakupovanie, pričom získané veci už o krátku chvíľu strácajú na atraktivite a túžba po nakupovaní sa obnovuje.

Odhaduje sa, že nutkavým nakupovaním trpí každý dvadsiaty človek vyspelých krajín. Špecifickú kategóriu tvoria tzv. Noví Rusi, pre ktorých sa stalo nakupovanie a hromadenie vecí zmyslom existencie. Práve oni reprezentujú jeden z faktorov obsesného nakupovania, o ktorom psychológovia uvažujú, a to je rozpor medzi reálnym a ideálnym „ja“, teda rozpor medzi tým, ako sa človek vníma a ako by chcel byť vnímaný.

Chorobné nákupy sa však netýkajú iba solventných ľudí, ale aj tých, ktorí sa musia rôznym spôsobom zadlžovať – k najohrozenejším z tejto kategórie patria ženy v domácnosti a na materskej dovolenke, ktoré hľadajú v nakupovaní rozptýlenie a zbavujú sa týmto spôsobom pocitu osamelosti. Potreba nakupovať u nich rastie v stresujúcich situáciách, nakupovaním sa zbavujú úzkosti. Následne však podliehajú pocitom viny, sebaľútosti a hlbším formám depresie.

Podľa časti odborníkov nie je obsesné nakupovanie mentálna porucha, ale sociálny problém – reklama, inzeráty, zľavy, spotrebiteľské úvery, odložené splátky a výpredaje sú pre množstvo ľudí neuveriteľným lákadlom nakupovať veci, ktoré vôbec nepotrebujú. Masové nakupovanie v priebehu paušálneho zlacnenia svedčí podľa názoru psychológov o prebudenom atavizme – aj pračlovek intenzívne zhromažďoval rôzne kosti, kožušiny a pazúriky, aby „mal“… Pračlovek však nemal obchod cez ulicu…

V spojení s masívnou reklamou a ľahkou dostupnosťou rôznych pôžičiek sa o chorobnom nakupovaní hovorí aj ako o civilizačnej chorobe – dopyt je vyvolávaný umelo, stupňuje ho ponuka. Tejto ponuke veľmi často podliehajú ľudia trpiaci depresiami, prejedaním, alkoholizmom a rôznym druhom rodinných problémov. V bežných rodinách však takýto spôsob „uvoľnenia“ iba prehlbuje krízu domáceho rozpočtu a krízu vzťahov, stupňuje konflikty a podporuje alebo zacykluje rôzne nežiaduce formy únikov.

Podľa odborníkov treba pri obsedantnom nakupovaní, tak ako pri iných návykových formách jednania, hľadať „spúšťač“ celého procesu a spôsob, ako prerušiť reťaz myšlienok a emócií, ktoré k nemu vedú. Pri liečbe sa využívajú aj antidepresíva a psychoterapia, ktorá naviguje k posilňovaniu sebavedomia a lepšiemu zvládaniu stresu pomocou relaxačných techník.

Facebook X.com debata chyba Newsletter