Výsledky ich výskumu zverejnené v časopise Psychological Science naznačujú, že často používané slovné spojenie „to najlepšie na koniec“ má svoje opodstatnenie.
Na experimente sa zúčastnilo 52 študentov a študentiek, ktorým postupne rozdali päť malých čokolád s rôznymi príchuťami. Tie jednu po druhej hodnotili. Niektorým pri piatej z nich povedali, že už viac čokolády nedostanú, ostatných na to zas neupozornili. Štúdia ukázala, že ak študenti vedeli, že je to ich posledná čokoláda, vo vyše dvoch z troch prípadov im pripadala najchutnejšia. Z tých, ktorí o tom nevedeli, si ju vybralo len 22 percent.
Vedúci výskumu Ed O'Brien vysvetlil, prečo ľudí závery ovplyvňujú práve takýmto spôsobom. „Myslíte si, že by ste mali vyťažiť z tohto zážitku toľko pozitívneho, koľko sa dá,“ vyjadril sa. Podľa neho stačí ľuďom povedať, že sa niečo deje naposledy a pravdepodobne si to viac užijú. „Množstvo vecí má šťastný koniec. Od filmov, ktoré pozeráme, až po dezerty po jedle. Preto veľa ľudí očakáva, že veci sa skončia dobre,“ uviedol.
Upozornil však aj na možné negatívne následky v každodennom živote. Napríklad učitelia nemusia byť objektívni pri známkovaní posledných testov či študentských prác. Problém môžu mať aj tí, ktorí prídu na pohovor do zamestnania ako prví.