Čo treba vedieť o zimnej depresii

, 06.01.2020 06:00
prechádzka, zima
Len čo sa slnko na chvíľu objaví, využite ho na krátku prechádzku. Autor:

Pery sú suché, slnko zájde už o 16-tej, nos upchatý a chodidlá večne studené - zima býva dlhá, nudná a zhoršuje nám náladu. Pojem zimná depresia skrýva pod svojimi krídlami aj nevrlých ľudí, hoci ide o vážnu chorobu. Čo by ste o nej mali vedieť?

Niečo iné ako „nenávidieť zimu“

O sezónnej depresii hovoríme, keď sa príznaky depresie objavujú v určitom ročnom období a začiatkom ďalšieho opäť vymiznú. Nedostatok energie, strata záujmu, poruchy koncentrácie ale aj žalúdočné problémy – symptómy sa podobajú na depresiu. Pri tzv. zimnej depresii sa môžu vyskytnúť aj príznaky ako je vlčí hlad alebo zvýšená potreba spánku.

Podporujú ju psychické choroby

Ľudia, ktorí už majú nejakú duševnú chorobu, sú na sezónne depresie náchylnejší. Podľa ICD-10, najuznávanejšieho klasifikačného systému lekárskych diagnóz, je zimná depresia zvláštnou formou rekurentnej depresívnej poruchy. Keďže príznaky sú podobné ako pri sezónnej depresii, často sa zamieňajú.

Existuje aj letná depresia

Sezónna depresia sa síce vyskytuje na jar a v lete oveľa menej, ale v zásade sa môže vyskytnúť. Príznaky sú však zvyčajne menej výrazné.

Slnko dokáže zázraky

Príznaky zimnej depresie sa dajú do značnej miery odvodiť od metabolizmu sérotonínu a melatonínu. Pri dennom svetle produkuje náš mozog viac sérotonínu, čo zlepšuje našu náladu. Hormón melatonín zvyšuje našu potrebu spánku, takže ho v zime potrebujeme viac. Tento proces je v zásade úplne normálny, avšak niektorí ľudia reagujú na takéto výkyvy citlivejšie. Len čo sa slnko na chvíľu objaví, využite ho na šport alebo krátku prechádzku.

Vitamín D

Aj vitamín D hrá pri zimnej depresii úlohu, ktorú netreba podceňovať. Tvorí sa nielen pôsobením slnečného žiarenia, ale môžeme ho užívať aj prostredníctvom stravy. Rôzne štúdie tiež ukázali, že mierne športové aktivity môžu príznaky zimnej depresie zmierniť.

Ženy sú postihnuté častejšie

Prečo to tak je, ešte vedci dostatočne nepreskúmali. Pravdou však ostáva, že ženy zimná depresia trápi štyrikrát častejšie ako mužov. Môže to byť spôsobené hladinou estrogénu, ktorá zas ovplyvňuje rovnováhu sérotonínu.

Môže pomôcť príprava

Tí, čo v minulosti trpeli zimnou depresiou, môžu príznaky trochu zmierniť tým, že sa na ňu pripravia. Pomôže pobyt v krajine s teplým počasím (kde svieti slnko!) alebo šport.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zimná depresia #vitamín D #šport #slnko #sérotonín #Melatonín
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku