Druhy športov, ktoré sú obzvlášť dobré pri depresii a pomáhajú psychike

Pohyb je dobrý aj pre dušu, je to vedecky dokázané. Existujú však športové druhy, ktoré sú na prekonanie depresie vhodnejše ako iné? Alebo také, ktoré sú dokonca kontraproduktívne?

, 13.04.2020 06:00
šťastie, tanec, dobrá nálada Foto:
Pomôžu aktivity, ktoré umožnia vrátiť sa k "tu a teraz" a dovolia mysli nasmerovať sa a sústrediť len na to, čo práve robíme.
1

Pre toho, kto je v depresívnej fáze, je niekedy ťažké vstať z postele, nieto ešte športovať. To by však mohlo byť kľúčom k tomu, aby sa cítil lepšie nielen fyzicky, ale aj psychicky. Doktorka Stephanie Grabhorn, hlavná lekárka súkromnej kliniky v Blomenburgu pre rakúsky časopis Woman poradila, na aké športy by sa mali pacienti s depresiou zamerať, aby získali novú duševnú silu.

Myseľ nemôže vypnúť

V depresii podľa jej slov neustále premýšľame. Myseľ nemôže správne vypnúť a postihnuté osoby majú starosti a pociťujú beznádej. V takýchto prípadoch obzvlášť pomôžu aktivity, vďaka ktorým sa možno vrátiť k „tu a teraz“ a dovolia mysli nasmerovať sa a sústrediť len na to, čo práve robíme. Patrí sem tanec, horolezectvo alebo rôzne bojové umenia. Koordinácia našich vlastných pohybov do určitého rytmu vyžaduje naše motorické zručnosti, pozornosť a úmyselne upozorňuje na vykonávanie pohybov. Rovnaký efekt má bojové umenie alebo rytmický pohyb pri hudbe. Taj-či má pozitívny vplyv na našu schopnosť relaxovať a sústrediť sa. Podobne aj joga, z dlhodobého hľadiska sme vďaka nej uvoľnenejší, pretože pri nej relaxuje myseľ.

Zvyšujú aj sebavedomie

Cvičenie v skupine má tiež pozitívny vplyv aj na mentálne zdravie. Sem patria klasické tímové športy ako je hokej či tenis. S nimi je v súčasnosti problém, možno ich však praktizovať virtuálne. Napríklad virtuálne zdieľaný tanec alebo tieňový box môže pôsobiť proti sociálnej izolácii a zvyšovať sebavedomie.

Vedecky dokázané

„Účinky pravidelnej fyzickej aktivity na telo a psychiku sú nielen pozoruhodné, ale dokonca vedecky dokázané. Efekt rôznych športov na zlepšenie nálady účinne znižuje stres a podporuje relaxáciu. Z dlhodobého hľadiska sa môžeme lepšie sústrediť a cítiť a vo všeobecnosti sme sebavedomejší,“ tvrdí doktorka Grabhorn.

Pozitívny vplyv na náladu

Šport tiež vedie k zvýšenému uvoľňovaniu tzv. „hormónov šťastia“. Sérotonín a dopamín sa viac produkujú, čo má pozitívny účinok na našu náladu. Zároveň odbúravame adrenalín a kortizol, čím znižujeme naše stresové hormóny. Preto po úspešnom športovaní často pociťujeme hlboký pocit spokojnosti so sebou a vnútorný relax.

Ako antidepresívum

Veľká metaanalýza niektorých štúdií ukázala, že šport má podobný účinok ako antidepresívum. Veľa pohybu zvyšuje hladiny sérotonínu. Okrem toho šport vo výsledkoch štúdií podporoval rast nových nervových buniek v limbickom systéme.

Nie príliš intenzívne!

Na otázku, či existujú vôbec športové druhy, ktoré by mohli byť kontraproduktívne, Stephanie Grabhorn odpovedala: „Klasické vytrvalostné športy nie sú v prvej línii škodlivé. Avšak vytrvalostný tréning, ktorý je príliš intenzívny, ako napríklad dlhý a rýchly jogging, môže našu úroveň stresu zvýšiť. Metabolické procesy v našom mozgu nie sú pozitívne stimulované ako v prípade iných miernych športov, ale sú preťažené a teda negatívne ovplyvnené.“

Ako často…?

A ako často sa musíme hýbať, aby sa to odrazilo na našej psychike? Vo všeobecnosti platí, že každá forma činnosti a pohybu má pozitívny účinok, a preto je vždy lepšie pohybovať sa trochu ako vôbec, tvrdí Grabhorn. Doplnila, že pozitívny vplyv na psychiku má už aj 20-minútová prechádzka.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #tanec #sérotonín #sebavedomie #psychika #myseľ #depresia