Psychológ: Dnes sa zlyhanie "nenosí"

, 07.07.2020 06:00
Marek Madro, psychológ, IPčko
Psychológ Marek Madro. Autor:

Dlho sme sa pohrávali s myšlienkou poskytovať psychologickú pomoc nonstop a naším snom bolo mať aj telefonickú krízovú linku. Ani vo sne by nám však nenapadlo, že sa nám táto túžba splní práve v čase pandémie COVID-19. "Od polovice marca sme v našej internetovej poradni zaznamenali vysoký nárast kontaktov,“ hovorí PhDr. Marek Madro, psychológ a programový riaditeľ občianskeho združenia IPčko - internetovej linky dôvery pre mladých ľudí.

Kedy a prečo vznikol nápad založiť projekt internetovej poradne pre mladých?

Nápad a inšpirácia na vytvorenie bezpečného on-line miesta ma postretla počas mojej práce s mladými ľuďmi na Orave. Denne sme spolu trávili čas rôznymi aktivitami a rozprávali sa na rozličné témy. Večer, keď som prišiel domov, chcel som sa stretnúť so svojimi priateľmi a rodinou, sadol som si za počítač a zrazu mi na Facebooku začali písať mladí ľudia, s ktorými som bol celý deň. Zásadný rozdiel v našej komunikácii „face to face“ a on-line bol, že na Facebooku mi písali o závažných veciach, témach a pocitoch. Paradoxne im to kladenie slov do chatového okna išlo ľahšie a otvorenejšie. Nejako som od tejto myšlienky už nevedel upustiť, začal som študovať psychológiu a postupne som sa pustil do vytvárania bezpečného miesta, ktoré funguje už osem rokov.

Počas koronakrízy ste zaznamenali niekoľkonásobný nárast dopytu po vašich službách. S akými najčastejšími problémami sa mladí ľudia na vás obracali?

Od prvého potvrdeného prípadu COVID-19 na Slovensku stúpol počet kontaktov na našich linkách dôvery päťnásobne. Štatistiky nám ukázali, že za ten čas sme pomáhali už viac ako 15-tisíckrát, toľkokrát sme tu boli pre ľudí všetkých vekových kategórií, ktorí potrebovali pomoc, napríklad v téme domáceho násilia, ktoré počas karanténnych dní enormne narastalo. Boli sme s ľuďmi, ktorí mali suicidálne myšlienky a tendencie, zažívali izoláciu, mali pocit samoty, zhoršil sa im psychický stav v dôsledku znemožnenia spolupráce so psychológmi, psychiatrami a terapeutmi zoči-voči, stúpli počty ľudí s depresiou, panickými atakmi, úzkosťou, kontaktovali nás repatrianti v štátnych karanténach, stúpalo sebapoškodzovanie, obava a strach z ochorenia nielen o seba, ale najmä o svojich blízkych, finančné a existenčné problémy, karanténa.

Boli to len mladí ľudia, ktorí u vás hľadali rady?

IPčko bolo od roku 2012 naozaj zacielené len na mladých ľudí, preto sme išli do on-line sveta, preto sme chceli, aby mali pomoc dostupnú na pár klikov a najmä sme chceli, aby ju dostali takou formou, aká je pre nich najprirodzenejšia. Vieme, ako sa na túto generáciu pozerá generácia starších: „Stále pozerajú len do tých telefónov“. Chat a mail boli tie formy, ktoré na IPčko.sk boli a sú pre mladých ľudí k dispozícii. Počas pandémie sa to celé zmenilo, pomoc intenzívnejšie vyhľadávali všetky vekové kategórie. Keď sa k nám na chat dostali seniori, boli sme v šoku. Pýtali sme sa sami seba, ako ťažko tomu človeku bolo, keď prekonal všetky technologické prekážky a chatoval. To bol moment, keď sa stretla naša myšlienka s ľuďmi, ktorí to vnímajú rovnako a pomohli nám postaviť na nohy Krízovú linku pomoci – www.krizovalinkapomoci.sk, ktorá ponúka chat, mail, video poradňu a bezplatné telefonické poradenstvo na čísle 0800 500 333.

Prečo sú mladí ľudia viac ohrození depresiami, stavmi úzkosti a aj samovraždami?

Mladí ľudia, ktorí prežívajú z hľadiska vývinovej psychológie najzložitejšie životné obdobie, keď vykazujú najviac psychických ťažkostí, formujú sa v životných presvedčeniach, postojoch, hodnotách, tak absentujú u nich dostatočné životné skúsenosti, aby mohli týmto náročným výzvam sami čeliť. Sú generáciou, ktorá je nastavená na výkon – výkon v škole, vo vzťahoch, v rodine aj medzi kamarátmi. Dnes „sa nenosí“ zlyhanie a sklamanie. Ľudia sú pod obrovským tlakom a miera ich úspešnosti sa meria podľa podaného výkonu. Nie je priestor na psychohygienu a na to „byť sám sebou“, pretože v každej oblasti života sa očakáva, že budeme „nejakí“. Mladí ľudia a ľudia v produktívnom veku sú generáciou, ktorá je mimoriadne stresovaná. Keď sa na nás mladí ľudia obracajú, že to už chcú vzdať, sme pri nich. V tej chvíli nechcú pomôcť, nevolajú nám preto, aby sme im pomohli. Oni v tej chvíli nechcú byť sami. Sprevádzame ich pocitmi, ktoré aktuálne prežívajú a spoločne sa snažíme nájsť možnosti, ako z tejto situácie von, ktoré existujú, ale v záplave emócií je ich ťažké vidieť.

Môžu vás kontaktovať ľudia pri akejkoľvek ťažkosti, keď sú osamelí, keď si nevedia rady?

Naozaj sme sa za tie roky stretli s mnohými témami, ľuďmi a príbehmi. V niektorých prípadoch sme si povedali, že to snáď nie je ani možné – takýto životný príbeh vymyslieť, že to môže napísať len sám život. Asi si neviete predstaviť, koľko hrdinov chodí medzi nami, nepíšu sa o nich články, nemajú fotky, ani sa po nich nevolajú ulice. Prežili toho toľko a nevzdali to. Preto na túto otázku môžem odpovedať len jedno – môže sa na nás obrátiť ktokoľvek s čímkoľvek.

Sú linky pomoci len jednorazovou pomocou?

V niektorých prípadoch je to naozaj „jednorazová“ návšteva, keď ľudia potrebujú tu a teraz pomôcť s konkrétnou situáciou, informáciou alebo krokom. Potom sú ľudia, ktorí prichádzajú viackrát a spoločne s odborníkom znova naštartujú svoje životy. Naše linky pomoci sú špecifické v tom, že poradcovia nie sú pre ľudí, ktorí prichádzajú anonymne. Na webe majú zverejnené profily, fotografie aj pár osobných informácií, aj takto chceme dať najavo, že na druhej strane sú ľudia, nie stroje, ktoré generujú otázky, sme pripravení pomôcť podať pomocnú ruku, aj keď je virtuálna. Fandíme im a tešíme sa, že ich môžeme na ceste „von z tmy“ sprevádzať. V žiadnom prípade nie je linka pomoci „call centrom“, kde vás bude niekto prepájať na nejakého ďalšieho odborníka. To je nesprávna až mýtická informácia. Je to o pomoci, podpore, prijatí a profesionálnom prístupe v jednom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#stavy úzkosti #samovražedné myšlienky #psychologická pomoc #psychológ #linka pomoci #depresie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku