Viete, aká vlastnosť vám zachráni duševné zdravie? Dobrá správa je, že sa dá trénovať

Odborne sa jej hovorí reziliencia, teda psychická odolnosť. Schopnosť zvládnuť náročné skúšky osudu, prekážky, ktoré pred nás kladie život. Bez tejto schopnosti nie je duševné zdravie možné. Viete, ako ju dosiahnuť?

21.06.2024 00:00
šťastie Foto:
Duševnú pohodu možno posiľňovať.
debata

Ako informuje Liga za duševné zdravie, reziliencia nie je vrodená danosť, dobrou správou je, že sa ju každý môže naučiť podobne ako iné zručnosti. Posilňovať ju pritom možno počas celého života.

Psychiatrička: Ku komu s depresiou? Psychiatrovi či psychológovi? Ako môže pomôcť praktický lekár?
Video
Zdroj: TV Pravda

„Zahŕňa schopnosť zvládať stres, flexibilitu a prispôsobivosť, optimistický pohľad a vieru v svoje schopnosti. Znižuje riziko duševných ochorení. Rezilientní ľudia sú menej náchylní k depresii, úzkosti a iným duševným chorobám. Vedia lepšie zvládať stresové situácie, čo znižuje riziko vzniku týchto problémov,“ vysvetľuje Liga za duševné zdravie.

Duševná reziliencia je jednoducho schopnosť jednotlivca prispôsobiť sa životným výzvam, stresu a prekážkam, pričom si zachováva psychickú pohodu a optimizmus. Táto schopnosť zahŕňa zvládanie stresu, rýchle zotavenie sa po traumatických udalostiach, schopnosť učiť sa z negatívnych skúseností a pokračovať v živote s pozitívnym prístupom. Duševná reziliencia pomáha ľuďom vyrovnať sa s tlakom, zmenami a náročnými situáciami bez toho, aby trpeli dlhodobými negatívnymi dôsledkami na ich duševné zdravie.

Duševná odolnosť pritom nie je dôležitá len pre mentálne zdravie, ale aj pre to fyzické: „Duševné a fyzické zdravie sú úzko prepojené. Reziliencia prispieva k nižšiemu krvnému tlaku, lepšiemu imunitnému systému a celkovej fyzickej pohode.“

pleť - zima - chlad - krása - žena - úsmev Čítajte viac 12 zlatých rád pre duševnú vyrovnanosť

Ľudia s vysokou mierou reziliencie sú šťastnejší, spokojnejší so svojím životom a majú lepšie medziľudské vzťahy. Nezúfajte však, ak máte pocit, že sa vám tejto zručnosti veľmi nedostalo. Duševná odolnosť sa dá posilňovať rovnako ako svaly. Ako na to? Tu je pár základných rád.

Čo treba urobiť

Budovanie silných vzťahov: Sociálna podpora je kľúčom k odolnosti. Investujte do kvalitných vzťahov s rodinou, priateľmi a kolegami. Silné vzťahy poskytujú emocionálnu podporu v ťažkých časoch.

Pozitívne myslenie: Pestujte optimistický prístup k životu. Zamerajte sa na pozitívne aspekty a úspechy, aj keď sú malé. Tento postoj pomáha prekonať ťažkosti s väčšou ľahkosťou.

Fyzická aktivita a zdravý životný štýl: Pravidelný pohyb, vyvážená strava a dostatok spánku posilňujú fyzickú aj duševnú odolnosť.

Rozvíjanie prispôsobivosti: Naučte sa akceptovať, že zmeny sú súčasťou života, a pracujte na svojej schopnosti prispôsobiť sa novým okolnostiam. Buďte otvorený novým nápadom a možnostiam a hľadajte spôsoby, ako sa z negatívnych skúseností poučiť.

Zvládanie stresu: Naučte sa techniky zvládania stresu, ako sú napríklad hlboké dýchanie, jógové cvičenie či mindfulness, teda plná pozornosť venovaná tomu, čo sa deje vo vás i okolo vás. Tieto techniky pomôžu získať lepšiu kontrolu nad svojimi emóciami a reakciami na stresové situácie.

debata chyba