Zakázanie mobilných telefónov v školách nie je spojené s lepšími známkami žiakov ani lepším duševným zdravím, naznačuje prvá štúdia svojho druhu. Informuje o tom britská verejnoprávna televízia BBC.
Výskumníci zistili, že spánok študentov, ich správanie v triede, fyzická aktivita alebo to, ako dlho trávia čas na svojich mobilných telefónoch, sa zdajú byť rovnaké v školách so zákazom mobilov aj v školách bez neho. Pravdou však je aj to, že dlhšie strávený čas na mobiloch a sociálnych sieťach je spájaný s horšími výsledkami.

Obmedzenie mobilov v školách platí od 1.1.2025 aj na Slovensku. V 1. až 3. ročníku základnej školy platí úplný zákaz používania mobilných telefónov počas vyučovania, prestávok a v priestore školy. Od 4. ročníka má zákaz výnimku v prípade, ak to vyžaduje štátny vzdelávací program, alebo o výnimke rozhodne učiteľ pre potreby vzdelávania.
Jej hlavná autorka Victoria Goodyear povedala, že zistenia nie sú „proti“ zákazom mobilných telefónov v školách. „Ale to, čo predpokladáme, je, že samotné zákazy nestačia na riešenie negatívnych dopadov,“ podčiarkla. Podľa jej slov by sa mala pozornosť zamerať na zníženie času, ktorý študenti trávia na svojich mobilných telefónoch.

Výskum porovnával 1 227 študentov a pravidlá používania smartfónov v 30 rôznych stredných školách počas prestávok a obedov. Školy boli vybrané zo vzorky 1 341 bežných štátnych škôl v Anglicku. Školy, ktoré obmedzovali používanie mobilných telefónov, nedosahovali zamýšľané zlepšenia v oblasti zdravia, pohody a sústredenia v hodinách.
Avšak výskum našiel spojenie medzi väčším časom stráveným na telefónoch a sociálnych médiách a horším duševným zdravím a pohodu, menšou fyzickou aktivitou, horším spánkom, horšími známkami a rušivým správaním v triede.