Ako pripraviť prváčika do školy, aby nebol pre neho nástup stresujúci?
Treba sa s ním o tom rozprávať. Už v materskej škole o tom hovoria predškolákom. Rodičia by mali mať pozitívny postoj ku škole, aby ho správne naladili, pretože dieťa preberá postoj rodičov. Preto by ho nemali strašiť, že bude mať povinnosti, ale mali by vyzdvihnúť plusy. Deti by mali absolvovať aspoň posledný predškolský rok v materskej škole. Keď nie na úplne celý deň, tak aspoň na dopoludnie. Je to dobrá predpríprava.
Na čo by sa mali rodičia zamerať?
Mali by zaujať taký postoj, že spozná nových ľudí, dozvie sa veľa nových a zaujímavých vecí. Závisí to aj od výchovy. Rodičia by sa mali dieťaťu venovať už v predškolskom veku. Čítať si s ním knihy, encyklopédie, aby si vypestovalo vzťah ku knihám, a viesť ho k tomu, aby malo radosť z poznávania. Nemalo by hrávať len také hry, kde sa nič nenaučí. Dospelí by mali od malička pestovať jeho záujmy, napríklad poznávať prírodu, zvieratá.
S čím sa bude musieť prváčik vyrovnať?
Veľký problém je denný režim. Tieto návyky sa vytvárajú, neprídu len tak samy od seba. U detí, ktoré sú hyperaktívne, sa budujú ťažko. Návyky pevnej vôle alebo vytrvalosti sa dajú vytvoriť prostredníctvom denného režimu. Rodič musí dieťaťu vštepiť, že príde zo školy, vymení si knižky, chvíľku si oddýchne, naučí sa a až potom sa bude hrať a mať voľno. Dennodenne s ním musí sedieť nad knihami a úlohami, aby sa tieto návyky vypestovali. Pretože keď sa deti raz učia skôr, potom neskôr, inokedy sa vyhovoria, že sa im nechce, vtedy sa naučia uhýbať a nenaučia sa prekonávať prekážky.
Čo robiť v prípade, že sa dieťa dostane k zlej učiteľke?
Vtedy treba byť s ňou v kontakte a rozoberať dané problémy. Čo sa udialo a prečo sa to udialo. Niekedy je trochu chyba aj v deťoch alebo možno vo výchove. Mnohé deti sa spočiatku nevydržia sústrediť, neobsedia a doma sa niektoré také priestupky tolerujú.