Vzpriamené držanie tela je dôležitou prevenciou chronických chorobných zmien v neskoršom veku. Inak totiž môžu vzniknúť deformácie chrbtice. Preto je dôležité všímať si, ako stojí i sedí váš potomok, odborníci dokonca hovoria o aktívnom vyhľadávaní detí s chybným držaním tela. Čím skôr dôjde k náprave, tým väčšie sú šance, že nedôjde k anatomických zmenám na chrbtici, ako je jej nesprávne zakrivenie (napríklad skolióza – neprirodzené vybočenie chrbtice do strany). Riziko zhoršenia držania tela hrozí najmä v obdobiach rýchleho rastu. Podľa ortopéda MUDr. Jaroslava Olexíka zo Špecializovanej nemocnice pre ortopedickú protetiku v Bratislave o chybnom držaní tela hovoríme, ak je ho ešte dieťa schopné aktívnym svalovým úsilím korigovať.
Dôvody chybného postoja
Dôvody chybného držania tela sú viaceré. Keď vynecháme problémy, ktoré sú vrodené, na vzniku a vývoji sa do veľkej miery podieľa spôsob práce v škole. Sedenie je v škole základnou pracovnou polohou. Súčasné deti v tejto polohe trávia omnoho viac času, ako je schopná zniesť ich chrbtica. Pri dlhodobom, a najmä nesprávnom sedení dochádza k preťažovaniu stavcov, k statickému zaťaženiu svalstva chrbta, ramien i krku, nesprávne sedenie a držanie tela oslabuje brušné svaly, nerovnomerne zaťažuje platničky. Aj preto by školský nábytok mal vyhovovať telesnej výške žiakov, pri výbere miesta v triede by sa mala zohľadňovať ľavorukosť a prípadné problémy so zrakom či sluchom. Kde sedí v triede moje dieťa? Má dostatok osvetlenia, nie sú stolička a stôl prinízke a naopak? Sú v triede rolety či žalúzie pre prípad, že za oknami pečie slnko? Na prvý pohľad to možno nesúvisí, ale na nesprávnom sedení môže mať svoj podiel aj nevyhovujúce osvetlenie. To je to, čo by malo rodičov okrem iného zaujímať na rodičovských združeniach.
Situácia v mnohých školách je taká, aká je, aspoň doma však buďme dôslední a nedovoľme, aby deti pri domácich úlohách sedeli zhrbené, skrútené ako paragraf. Dieťa by sa pri sedení za pracovným stolom malo oboma chodidlami dotýkať zeme, čiže nielen špičkami, aj pätami. Výšku stoličky i stola treba nastaviť tak, aby kolenné, bedrové i lakťové kĺby pri sedení za stolom zvierali pravý uhol, lakte sa musia opierať o stôl bez dvíhania ramien. Operadlo stoličky má byť v takej výške, aby podopieralo chrbát, nie panvu. Všimnite si, koľko detí sedáva nad zošitmi tak, že sa ich priam dotýkajú nosom, chrbát majú okrúhly a oči vzdialené 15 – 20 cm od textu. A robia to nielen pri učení, ale napríklad aj pri jedení či inej činnosti. Často je to zlozvyk, inokedy problémy so zrakom. Viacerí rodičia zájdu s dieťaťom za očným lekárom či ortopédom až po niekoľkonásobnej výzve zo strany učiteľa.
Odmalička viesť k športu
Dnešné deti sa málo pohybujú, spia na nevhodnej, často veľmi mäkkej podložke, chýba im vápnik, fosfor (ryby konzumuje 1 x týždenne len 14 percent detí), najmä v zime vitamín D (jeho tvorba súvisí so slnečným žiarením a trávením času vonku). K zmenám držania tela veľmi často vedú ploché nohy, problém, ktorý sa dá v období rastu veľmi jednoducho riešiť nosením vhodnej obuvi a ortopedických vložiek (poisťovňa ich deťom hradí 3 x ročne). Medzi psychické vplyvy na zlé držanie tela patrí úzkosť, strach, oneskorený duševný vývoj. Aktovku by mali nosiť na chrbte (veď dnes sú v móde aj rôzne ruksaky), nie však v ruke ani prevesenú len cez jedno rameno.
Človek je morfologicky a fyziologicky stavaný na pohyb, čo sa však deje v škole? V deň telesnej výchovy mnohí rodičia ochotne píšu ratolestiam ospravedlnenky. Počas veľkej prestávky niektorí žiaci nevystrčia z triedy ani nos, hoci by sa mali priam povinne ísť prejsť na dvor, vystrieť sa a okysličiť. Doma treba stanoviť maximálny čas na trávenie voľného času za počítačom – najlepšie hodinu denne. Pri zrátaní priemerných časov strávených sedavou činnosťou v prípade slovenských školákov (učenie, hra na PC, TV) sa zistilo, že deti po návrate zo školy venujú sedavej činnosti priemerne 5,3 hodiny!
MUDr. Marcel Kusin z Detskej fakultnej nemocnice v Bratislave považuje za problém predovšetkým stále horšiu ,,kondičku" slovenských detí. MUDr. Anna Hlavatá z toho istého zariadenia predčasom pre Pravdu spomínala, že niektoré deti pre ochabnuté svalstvo nedokážu v ľahu na chrbte bez zodvihnutia hlavy a pomoci rúk ani prednožiť. V ordinácii sa odborníci stretávajú s čoraz častejším chybným držaním tela v dôsledku ochabnutého svalstva malých pacientov. Preto treba deti odmalička viesť k športu. Akákoľvek telesná aktivita totiž posilňuje svalstvo – a nielen chrbtice.
Jednoduchý test držania tela
Vyzvite dieťa oblečené len do spodnej bielizne, aby sa vzpriamene postavilo s rukami predpaženými v 90-stupňovom uhle pred sebou. Ponechajte ho v tomto postoji cca 30 sekúnd. Ak sa tento vzpriamený postoj počas uvedeného intervalu výrazne nemení, ide o správne držanie tela. Ak počas spomínanej polminúty dôjde k zmenám – hlava a horná časť hrudníka sa skláňajú dozadu, ramená dopredu, dieťa vystrkuje brucho – má chybné držanie tela.
Ako môže škola pomôcť správnemu držaniu tela
- v predných laviciach by mali sedieť deti s chybami zraku, poruchami sluchu a nižšieho vzrastu
- v zadných laviciach vyššie deti
- ľavorukí žiaci pri okne na ľavej strane, aby im svetlo dopadalo na pracovnú plochu, keďže pri písaní si tienia rukou
- zosúladiť výšku stoličky a stola s výškou žiaka v rámci triedy (a platí to aj doma)
- učiteľ by mal žiakov vhodne usmerňovať, aby správne sedeli
(Zdroj: Úrad verejného zdravotníctva SR v rámci projektu Prevencia chybného držania tela u školských detí)