Hyperaktívne deti majú horší pravopis

Deti s poruchou pozornosti sprevádzanou hyperaktivitou majú častejšie problémy s písaním než ich rovesníci. Rozdiel v množstve pravopisných a gramatických chýb je pritom podľa novej štúdie oveľa nápadnejší u dievčat s ADHD, ako sa tento syndróm označuje.

24.08.2011 14:00
škola, školák, žiak, úloha, písanie, dieťa, matka Foto:
Hyperaktívne deti s poruchou pozornosti si vyžadujú individuálny prítup pri učení písania či čítania.
debata

Problémy s čítaním a počítaním udrú do očí učiteľom a rodičom častejšie, ale poruchy písania sú prehliadané, povedala autorka štúdie Slavica Katusicová z Mayo Clinic v Rochestri v štáte Minnesota.

„Písanie je pritom rozhodujúcou zručnosťou pre študijný úspech, spoločenské postavenie a správanie,“ dodala doktorka. A ak sa problémy s písaním neodhalia zavčasu a nezamerajú na deti s ADHD, budú tým trpieť ešte aj dlho v dospelosti, upozornila Katusicová.

Podľa amerických centier pre kontrolu ochorení a prevenciu takmer desatina detí vo veku štyri až 17 rokov mala diagnostikovanú poruchu pozornosti sprevádzanú hyperaktivitou, a toto číslo v posledných rokoch narastá.

Katusicovej štúdia zahŕňala šesťtisíc detí narodených v Rochestri v rokoch 1976 až 1982, ktoré tam žili aj vo veku päť rokov. Katusicová s kolegami sledovali školské aj zdravotné záznamy, aby zistili, ktoré deti mali príznaky ADHD a aké výsledky dosahovali v písaní, čítaní a všeobecných inteligenčných testoch až po strednú školu.

Celkovo 379 detí spĺňalo kritériá ADHD, častejšie u chlapcov ako dievčat, uviedli autori štúdie v časopise Pediatrics. Zo všetkých detí zahrnutých v štúdii len asi 800 dosiahlo slabé výsledky v testoch písania. Väčšina detí, ktoré mali problémy s písaním, neboli dobré ani v čítaní.

Problémy s písaním boli oveľa častejšie u chlapcov aj dievčat s ADHD. Takmer dve tretiny chlapcov so syndrómom malo zlé výsledky v písaní, v porovnaní so šestinou chlapcov bez ADHD. U dievčat malo ťažkosti s písaným jazykom 57 percent so syndrómom a menej ako 10 percent bez neho. A dievčatá s ADHD mali takmer desaťnásobne častejšie kombináciu poruchy písania a čítania než ostatné dievčatá.
Písanie môžu u detí s poruchou pozornosti sprevádzanou hyperaktivitou ovplyvňovať problémy s pamäťou a plánovaním, vysvetľujú autori štúdie.

Annette Majnemerová, ktorá študovala písmo detí s ADHD na McGill University v kanadskom Montreale, spojila syndróm s touto časťou písania. „Môže to byť čiastočne tým, že sú nepozorné, roztržité a hyperaktívne,“ povedala. Môžu za to zrejme aj problémy s koordináciou pohybov a motorikou, dodala Majnemerová, ktorá sa nepodieľala na tomto výskume. Za ADHD a problémami s písaním môžu byť podľa Katusicovej aj gény.

Hyperaktívnym deťom môže pomôcť individuálna výučba zameraná na problémové zručnosti, najmä vtedy, ak sa zaháji hneď po prvých prejavoch problémov, radí Katusicová. „Keď si rodičia alebo učitelia niečo všimnú, nemali by riešiť len ADHD, ale mali by deti testovať aj na zistenie iných problémov s učením,“ upozornila autorka štúdie.

debata chyba