25 top potravín s obsahom kyseliny listovej

, 30.09.2019 06:00
šošovica, strukoviny, bielkoviny
Aj strukoviny sú dobrým zdrojom kyseliny listovej. Autor:

Pre nastávajúce mamičky je príjem kyseliny listovej častokrát úplne prvý (dobrý) tip. Avšak ani bez plánovania rodiny netreba tento hodnotný vitamín skupiny B zanedbávať.

Pozrime sa spolu na to, v ktorých potravinách sa nachádza požehnane a ako zabrániť jeho nedostatku.

Prečo je taká dôležitá?

Kyselina listová, známa tiež pod názvom B9, hrá v rastových procesoch a bunkovom delení v tele dôležitú rolu. Najmä krvotvorné bunky v kostnej dreni sa často delia – primeraná zásoba kyseliny listovej je preto obzvlášť dôležitá pre tvorbu krvi. Vitamín B sa tiež podieľa pri tvorbe DNA a metabolizmu bielkovín a tukov.

300 mikrogramov pre dospelých

Ukázalo sa, že kyselina listová znižuje riziko deformácie nenarodených detí podporovaním bunkového delenia a rastových funkcií tela. Vrodeným telesným defektom ako napríklad ráštep, srdcová chyba a porucha neurálnej rúry, možno príjmom kyseliny listovej zabrániť, rovnako ako komplikáciám s tým spojeným. V ideálnom prípade sa zvýšený príjem kyseliny listovej odporúča už od okamihu počatia.

Top 25 potravín s kyselinou listovou

Ľudské telo nedokáže kyselinu listovú samo produkovať, preto sa týmto vitamínom musíme cielene zásobovať. Vyskytuje sa hlavne v rastlinných potravinách ako je zelenina, orechy alebo strukoviny.

Cícer 340
Pšeničné klíčky 304
Sójové bôby 200
Biela fazuľa 200
Pšeničné otruby 195
Kapusta 190
Quinoa 184
Ružičkový kel 182
Hlávkový kel 180
Arašidy 170
Hrášok 159
Šalát (polníček) 145
Špenát 145
Raž 140
Slepačie vajce 130
Karfiol 125
Fazuľa 130
Čakanka 110
Špargľa 108
Brokolica 105
Šošovica 103
Pór 100
Pšenica 87
Ovsené vločky 85
Cvikla 75

Pre milovníkov mäsa

Milovníci mäsa môžu „utíšiť“ potrebu kyseliny listovej konzumáciou morčacej pečene, hovädzieho, kuracieho, teľacieho alebo bravčového mäsa. Tehotné ženy by sa však v prvých troch mesiacoch tehotenstva mali pečeni vyhýbať, pretože obsahuje veľa vitamínu A, ktorý môže poškodiť nenarodené dieťa. Neskôr je pečeň v malých množstvách opäť povolená.

Rýchlo sa stráca

Pokrytie každodennej potreby prostredníctvom jedla znie ľahšie, ako je to v skutočnosti. Pretože prirodzene sa vyskytujúci vitamín B9 je skutočne dosť citlivý. Dlhodobé skladovanie a intenzívne zahrievanie znižujú obsah kyseliny listovej v strave. Ak chcete mať istotu, dbajte na čerstvé zdroje vitamínu a spracúvajte ich čo najšetrnejšie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tehotenstvo #ráštep #počatie #pečeň #kyslina listová #cícer
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku