Sila zdravotnej poisťovne sa ukáže, keď ide do tuhého

Do konca septembra sa môžu poistenci rozhodnúť, či chcú zmeniť zdravotnú poisťovňu, alebo zotrvať vo svojej pôvodnej. Možno si vybrať medzi troma - najväčšou štátnou a dvoma privátnymi. Každá z nich ponúka benefity, na základe ktorých sa snaží prilákať poistencov. Generálny riaditeľ Všeobecnej zdravotnej poisťovne Richard Strapko tvrdí, že nie benefity by mali byť to, čo zohráva úlohu pri zotrvaní v konkrétnom poistnom vzťahu, respektíve pri jeho zmene za iný.

, 09.09.2022 06:00
Richard Strapko, riaditeľ VšZP Foto: ,
Richard Strapko, generálny riaditeľ VšZP.
debata (2)

Prepoisťovacie kampane sú obyčajne o predháňaní sa v ponúkaných benefitoch. Vy tvrdíte, že v rozhodovaní by nemali zohrávať úlohu len benefity. Čo teda?

V prvom rade každému želám, aby služby zdravotnej poisťovne nepotreboval, respektíve potreboval ich len v minimálnej miere. Pri zmene zdravotnej poisťovne treba rozpoznávať vnútornú a vonkajšiu motiváciu. A ak sa rozhodnem zo starej poisťovne odísť a vymeniť ju za inú, mala by byť moja motivácia vnútorná.

Aká je to vnútorná a vonkajšia motivácia?

Vnútorná motivácia znamená konkrétnu, odôvodniteľnú nespokojnosť so starou poisťovňou, v ktorej bol poistenec dosiaľ. Vonkajšia motivácia sú rôzne ponúkané benefity. Položte si však otázku, či vám zachráni život nejakých 100 či 150 eur ako nadštandardný príspevok na zuby, oči, na zubné strojčeky. Áno, hlavným dôvodom na zmenu poisťovne je najmä ponuka benefitov u konkurencie. Lenže ak sa z niekoho stane onkologický pacient, respektíve ochoriete na iné závažné ochorenie, ktorého liečba je veľmi drahá, nejaký príspevok na okuliarový rám je pre vás nepodstatný. Chcete byť v zdravotnej poisťovni, ktorá vám čo najskôr schváli a uhradí liečbu, prípadne inovatívnu liečbu. Inými slovami: Sila zdravotnej poisťovne sa ukáže, keď ide do tuhého. A v tomto je Všeobecná zdravotná poisťovňa na trhu bezkonkurenčná – uhrádzame najviac inovatívnej liečby, máme najširšiu sieť poskytovateľov. Poisťovne by mali bojovať o poistenca svojimi službami a dostupnou zdravotnou starostlivosťou. Všetky ťažké diagnózy sú u nás.

Napríklad?

80 % pacientov Národného onkologického ústavu je poistených vo VšZP. Prečo asi? Najnákladnejšími poistencami sú hemofilici. Do konca života potrebujú veľmi drahú liečbu – stojí nás okolo 980-tisíc ročne. Z 201 hemofilikov je 198 poistených u nás. Opäť sa pýtam: Prečo asi? Lekári na základe skúseností manažujú najnákladnejších poistencov do Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Keď niekto odporúča pacientovi či klientovi zdravotnú poisťovňu na základe svojho poznania z každodennej praxe, napríklad lekár či zdravotná sestra, som s tým stotožnený. Pretože ten človek asi vie, prečo odporučí prvú, druhú či tretiu. Ale, úprimne, všetci tí „nabrífovaní agenti“, ktorí chodia po trhu, oslovujú klienta jedným či dvoma benefitmi a dostanú za prestup do inej poisťovne províziu, nemajú o zdravotnom poistení ani tušenia. A je smutné, ak sa potom pacient stane rukojemníkom systému. Pacient nastavený na liečbu náhodou od nás na jeseň odíde a v januári odrazu zistí, že tú liečbu inde nemá hradenú.

Richard Strapko sa riaditeľom VšZP stal v máji... Foto: Ivan Majerský, Pravda
Richard Strapko, riaditeľ VšZP Richard Strapko sa riaditeľom VšZP stal v máji 2020.

Podľa prieskumov sú to skôr mladší poistenci, ktorí sa dajú nalákať na benefity a rôzne sľuby o výhodách. Naopak, staršie generácie sú konzervatívnejšie a zotrvávajú stabilne v jednej zdravotnej poisťovni.

A obyčajne u nás. Máme drvivú väčšinu seniorov, ktorí z hľadiska veku logicky čerpajú najnákladnejšiu zdravotnú starostlivosť. Máme takmer tri milióny poistencov. Preto tvrdím, že treba dať na vlastnú skúsenosť so zdravotnou poisťovňou a nedať sa presvedčiť nejakým predajcom poistenia.

V navrhovanej novele zákona o zdravotných poisťovniach sa plánuje sťažiť poistencovi zmena zdravotnej poisťovne. Po novom by mal poistenec potrebovať akceptačný list zo starej poisťovne, z ktorej plánuje odísť. Nebude môcť prestúpiť do inej poisťovne „na diaľku“, napr. len vyplnením elektronického dotazníka, ale musí prísť do pobočky osobne. Ministerstvo argumentuje, že k tejto zmene dochádza s cieľom zamedziť podvodnému prepoisťovaniu, ale privátne poisťovne to vnímajú ako snahu „zabetónovať“ poistencov v štátnej poisťovni. Komu tieto zmeny v novele zákona prospejú?

Tento princíp funguje aj v druhom pilieri. Ak ho chcete zmeniť, zájdete do Sociálnej poisťovne. Ide o odfiltrovanie spomínaných needukovaných predajcov. Ak má niekto vnútornú motiváciu zmeniť zdravotnú poisťovňu, nech príde, nech to povie, dostane akceptačný list a následne zdravotnú poisťovňu zmení. Ale dôvodom zmeny by nemal byť nejaký poisťovací agent, ktorý iného na niečo „nabalácha“, len aby zarobil. Stretávame sa s tým opakovane, že po sídlisku behá niekto, kto starším ľuďom alebo v určitých špecifických komunitách s rôznymi prísľubmi dáva podpisovať prihlášky. Poistenci sú potom o pár mesiacov v šoku, keď prídu za svojím lekárom a zistia, že ten nemá zmluvu s ich novou poisťovňou. A to už ani nehovoriac o podvodných prepoisteniach, o ktorých poistenci ani len nevedeli.

Ing. Richard Strapko: Máme väčšinové postavenie... Foto: Ivan Majerský, Pravda
Richard Strapko, riaditeľ VšZP, poisťovňa, riaditeľ Ing. Richard Strapko: Máme väčšinové postavenie na trhu.

Systém poisťovacích agentov však vo všeobecnosti v rámci poisťovníctva funguje.

Tu však ide o zdravie. Ak máte v komerčnej poisťovni poistené auto a prepoisťujete sa do inej, rozhoduje asi cena poistenia. Pri rozhodovaní sa pre zdravotnú poisťovňu by mala zohrávať úlohu šírka poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a schopnosť uhradiť nákladnú liečbu, prípadne inovatívny liek. A v tomto sme bezkonkurenční. Robím túto prácu dva a pol roka a nedovolím si tvrdiť, že som odborník na verejné zdravotné poistenie. Myslím, že ak nejaký prepoisťovací agent dostane štvorhodinové školenie, naučí sa recitovať nanajvýš benefity. Kľúčový moment by však mal byť iný – ak poistenec ochorie, respektíve niečo vážne sa mu stane, chce byť liečený hneď. Celý život si platil zdravotné odvody, a keď potrebuje pomoc poisťovne, očakáva, že tá poisťovňa sa zaňho postaví.

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou zverejnil výsledky hospodárenia zdravotných poisťovní k júnu 2022. Z nich vyplýva, že všetky tri zdravotné poisťovne sú v strate. VšZP má stratu 131 miliónov. Ako finančná situácia VšZP ovplyvní jej poistencov? Sú v pláne nejaké obmedzovania, limity alebo znižovanie výkonov u lekárov?

Odpoviem jednoducho. Z peňazí, ktoré sme vyzbierali, sme 99,9 percenta vrátili do systému. Čo sa o konkurencii nedá povedať. Cieľom zdravotnej poisťovne by nemalo byť vytvárať zisk. My sme do systému vrátili aj časť peňazí určených na našu prevádzku. V období pandémie nikto nevedel povedať, ako sa to bude vyvíjať. Rozpočtovali sme 80 miliónov na pandémiu a v závere sme mali výdavky 180 miliónov, bolo treba testovať, očkovať, liečiť. VšZP je napriek tomu v dobrej finančnej kondícii a nemá problém postarať sa o svojich klientov. Tí sa môžu spoľahnúť, že i naďalej budeme pokračovať v skvalitňovaní služieb a v digitalizácii, aby sme im čo najviac uľahčili starostlivosť o ich zdravie.

Má zdravotná poisťovňa dosah na tzv. čakačky na niektoré zákroky či vyšetrenia? Dokážete ovplyvniť čas, za ktorý sa pacient dostane na zákrok?

Máme väčšinové postavenie na trhu, takže našich poistencov vieme veľmi slušne manažovať. Pacientske prípady často konzultujeme individuálne. Čakacie doby priebežne monitorujeme a snažíme sa robiť maximum, ktoré je v našich možnostiach, aby sme systému pomohli. Problém však nie je s úhradou z našej strany, väčšinou to stojí a padá na kapacite poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Napríklad v prípade jednodňovej chirurgie sú kapacitné možnosti nemocníc prevažne jediným obmedzením, ktoré nám čakacie lehoty, bohužiaľ, predlžuje. Avšak verím, že to postupne, spoločnými silami zlepšíme.

Riaditeľom VšZP ste sa stali v máji 2020. Máme koniec leta 2022. Hovoríme o vyše dvoch rokoch vášho pôsobenia. Kam sa Všeobecná zdravotná poisťovňa za to obdobie z vášho pohľadu posunula?

Za uplynulé dva roky sme urobili veľký technologický krok vpred. Zaviedli sme tvárovú biometriu, biodynamický podpis či rozšírili možnosti platenia poistného. Vytvorili sme benefitný produkt Peňaženka zdravia, v ktorom poistenci môžu získať až 800 eur napríklad na starostlivosť o zuby, oči, aj na doplatky za lieky. Tento rok sme opäť rozšírili sieť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a zamerali sme sa na skvalitňovanie klientskeho servisu a zjednodušenie komunikácie poistenca s poisťovňou, čím mu šetríme čas. Napríklad od júna tohto roka si poistenci VšZP môžu objednať tzv. opakovaný predpis lieku na eRecept, alebo sa objednať na vyšetrenie už aj on-line. Pilotne sme túto službu spustili v spolupráci s Fakultnou nemocnicou v Banskej Bystrici, ale postupne sa budú pridávať ďalšie zdravotnícke zariadenia.

Som veľmi rád, že sa nám podarilo spustiť aj portál eŽiadosti, ktorý umožňuje lekárom podávať na schválenie žiadosti o lieky a dietetické potraviny, pri ktorých je potrebný súhlas poisťovne, už aj on-line. Elektronizácia znamená nielen rýchle prijatie, ale aj spracovanie žiadosti zo strany poisťovne a skoršie začatie liečby pre pacienta. V spotrebiteľskej ankete sme sa stali Najdôveryhodnejšou značkou 2021 medzi zdravotnými poisťovňami, čo vnímam ako ocenenie našej premeny na modernú inštitúciu za posledné dva roky.

Podľa staršieho prieskumu agentúry NMS Market Research, ktorý sa ešte v máji uskutočnil na vzorke tisíc respondentov, chce zdravotnú poisťovňu zmeniť cca desať percent Slovákov. S akým výsledkom budete spokojný začiatkom októbra?

Do VšZP sa v januári 2022 prihlásilo takmer 55-tisíc nových poistencov. Budem spokojný, keď príliv poistencov bude väčší ako ich odliv, a to nehovorím o mori. Keď čo najviac poistencov bude využívať našu mobilnú aplikáciu, aby sme mohli flexibilne komunikovať s množstvom klientov. Napríklad, ak sme pozývali na skríning papierovou formou, zareagovali tri percentá ľudí. Na opakované výzvy prostredníctvom mobilnej aplikácie reagujú klienti pomerne rýchlo, je to efektívnejší spôsob komunikácie. Takto vieme s klientmi lepšie komunikovať a zvyšovať ich povedomie napríklad o dôležitosti preventívnych prehliadok. Faktom totiž zostáva, že prevencia je lacnejšia ako liečba. Takže zhrniem – úspech bude príchod nových poistencov, čo najviac poistencov v našej mobilnej apke a najmä naši spokojní a stáli klienti, ktorí ocenia nielen benefity, ale najmä to, že sme pre nich spoľahlivý partner aj v tých najnáročnejších situáciách, keď ide o zdravie a niekedy aj o život.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #zdravie #poisťovňa #Všeobecná zdravotná poisťovňa #prepoistenie
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy