Ako dodržať správny pitný režim

21.06.2010 06:00
žena, cyklistika, bicykel, prilba, helma, voda,...
V lete, pri zvýšenom fyzickom výkone, športovaní, pite viac. Autor:

Prísun tekutín do tela má byť rozložený rovnomerne počas celého dňa. Dospelý človek potrebuje prijať denne minimálne dva až tri litre tekutín, pri zvýšenej fyzickej záťaži dokonca až päť litrov.

Názory lekárov sa síce v takomto prípade na množstvo vypitej vody líšia. Časť z nich tvrdí, že ak to s litrami preženiete, tak sa vyplaví z tela príliš veľa minerálov a solí.

Nečakajte na smäd

Pite pravidelne počas dňa. Nečakajte na pocit smädu. Ten je výstrahou, že telu chýbajú tekutiny. Piť treba aj v čase, keď smäd necítite. Ráno treba začať deň pohárom vody, ideálne je deň pohárom vody aj skončiť.

Rozloženie tekutín

Nastavte si rozloženie príjmu tekutín tak, aby ste počas dňa vypili minimálne dva až tri litre. Pite v menších dávkach, nesnažte sa naraz vypiť liter vody alebo inej tekutiny, keď budete mať pocit, že ste nič nepili. Zbytočne by ste zaťažili žalúdok a organizmus by aj tak trpel nedostatkom tekutín. Nesprávne je teda jednorazové pitie väčšieho množstva, ktoré zdanlivo odstráni pocit smädu, ale neprimeraný objem nie je v súlade s aktuálnymi potrebami organizmu. Telo si nedokáže vytvoriť zásoby a voda iba prejde organizmom. Najviac tekutín treba prijať približne do pätnástej hodiny, dovtedy ich organizmus dokáže najlepšie spracovať. Odborníci na výživu neodporúčajú piť tesne pred jedlom, počas jedla ani hneď po dojedení. Najlepšie je piť v intervale zhruba pol hodiny po jedle a najneskôr pol hodiny pred jedlom.

Pozor na výber

Káva, čierny čaj, alkohol a miešané nápoje s obsahom alkoholu nepatria do dodržiavania pitného režimu. Takisto ani mlieko a mliečne nápoje. Tie sa považujú skôr za jedlo. Za vhodné možno označiť nápoje ako voda, nesladené ovocné a bylinkové šťavy. Najvhodnejším typom vôd sú prírodné stolové vody, ľahké minerálne vody s vyrovnaným obsahom minerálnych látok do 500 miligramov na liter.

Výkony si vyžadujú viac

V lete, pri zvýšenom fyzickom výkone, strese, športovaní, ale aj pri pobyte v rozhorúčenej miestnosti alebo na priamom slnku, pite viac. Vypitá dávka tekutín pokojne môže dosiahnuť v takomto čase až päť litrov počas dňa.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk