V kocke o strave pre onkologických pacientov

05.01.2013 08:00
šálka čaju
Nesladený čaj je vhodný pre pacientov s nádorovým ochorením.

Podobne ako pacienti s ochorením diabetes mellitus, aj onkologickí pacienti potrebujú inú, lepšiu stravu.

Johannes F. Coy v knihe Aktívne proti rakovine ponúka pár tipov, ako sa v týchto pravidlách rýchlo zorientovať a žiť tak lepšie, zdravšie a kvalitnejšie. Ani na cestách to s jeho radami nemusia onkologickí pacienti porušiť.

Johannes F. Coy radí:

Mäso a ryby vždy kombinujte so šalátmi alebo zeleninou (okrem zemiakov, fazule, hrášku a cícera). Pri šalátovom dressingu si dávajte pozor na skryté cukry. Keď máte pochybnosti, radšej si vyžiadajte ocot a vysokohodnotný olej a pri stole si omáčku namiešajte sami.

Obmedzte prílohy, ktoré zasycujú, napríklad cestoviny, ryžu, zemiaky a chlieb, najlepšie je úplne ich vynechať. Namiesto toho môžete zjesť viac zeleniny a šalátu, ktoré je pre nízku energetickú hodnotu dovolené skonzumovať oveľa viac, a nemusíte pritom rozmýšľať o sacharidoch.

Máte chuť na karí klobásu alebo na hovädziu, bielu klobásu či na párky? Môžete ich jesť, ale kečup nahraďte horčicou. Niekedy si možno dovoliť aj hranolčeky alebo dobre prepečené chrumkavé zemiaky. Pri trávení uvoľňujú glukózu v menšom množstve a pomalšie než slané zemiaky či zemiakové pyré.

Keď chcete konzumovať jedlo alebo potraviny bohaté na sacharidy, ako predjedlo si dajte šalát, zeleninu a polievku s obsahom tukov. Spomalí sa tým metabolizmus sacharidov a hladina krvného cukru sa tak rýchlo nezvýši.

Všímajte si zloženie polievok, radšej odložte cestovinové prílohy a namiesto nich siahnite po zeleninových polievkach. Rovnako vhodný je aj slepačí vývar.

Ako dezert je vhodné bobuľové ovocie (napríklad lesné plody so šľahačkou) alebo krémy bohaté na sacharidy ako pannacotta. Nemusíte sa obávať kalórií – šľahačky si radšej dajte trochu viac, zabrzdí sa tým zvyšovanie hladiny krvného cukru.

Keď vás medzi jedlami pochytí hlad, zažeňte ho orechmi a semenami. Ideálne sú mandle, vlašské orechy a tekvicové jadrá.

Aj špeciálne energetické tyčinky zo surovín bohatých na bielkoviny v kombinácii so zdravými tukmi a s vlákninou sú vhodné na zásobenie energiou medzi jedlami. Dávajte si pozor na podiel cukru, lebo pri niektorých výrobkoch je mimoriadne vysoký.

Pite najmä vodu, nesladený čaj a bezkofeínovú kávu. Povolené sú aj čisté šťavy z bobuľových plodov (maliny, jahody, baza) s dužinou, ak sa do nich nepridá cukor, a veľmi zriedené šťavy.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku