Strava podľa Číňanov – všetko musí byť v súlade so všetkým

Sú kuchári, ktorí nezačnú variť skôr, kým nezistia, aké je počasie a nenazrú do kalendára, v akej fáze je mesiac. Všetko musí byť v kontexte so všetkým, hovorí diplomovaný terapeut tradičnej čínskej medicíny z bratislavského centra Vitalita Slavo Siváček.

11.07.2011 06:00
čína, čínske jedlo, strava, paličky, ázijská... Foto:
Číňania delia potraviny na chladné, ochladzujúce, neutrálne, zahrievajúce a silno zahrievajúce (čili).

Ako vnímajú Číňania niektoré potraviny? Čo (ne)jedia, alebo jedia, len inokedy a na iný spôsob? Odmalička majú kompletne iné stravovacie návyky – týkajú sa množstva aj zloženia potravy. Potraviny delia na chladné, ochladzujúce, neutrálne, zahrievajúce a silno zahrievajúce (čili).

Obilniny
Jedálniček by ich mal rozhodne obsahovať. Kým u nás na Slovensku je najpreferovanejšia pšenica (predovšetkým biela múka, ktorá okysľuje), v Oriente sa pestuje a na všakovaké spôsoby konzumuje napríklad cícer, v Ázii zas dominuje ryža. Zdravými obilninami sú aj proso či pšeno – jediná zásaditá obilnina. „O zásadité prostredie by sme sa mali snažiť. Ak bude kyslé, naženieme si problémy,“ upozornil S. Siváček. Prijímať by sme mali až 80 percent zásaditej stravy, napríklad v celozrnných potravinách.

Mäso
„Som vegetarián, ale nie filozofický, aj keď čínska medicína to veľmi neschvaľuje,“ hovorí Siváček a vysvetľuje, že raz za rok si dá bez výčitiek svedomia čerstvú nemrazenú rybu alebo jahňacie mäso. Grilované mäso by sa malo jesť v zime, lebo zahrieva – z toho dôvodu sa neodporúča na horúce letné dni.

Cukor
Na rafinovaný cukor si naše telo ľahko vytvára závislosť. Cukriť by sme mali minimálne a uprednostňovať prirodzené cukry (napríklad v ovocí). Cukor v tele podporuje rast kvasiniek.

Mlieko
Je rozdiel medzi ľudským, kravským a ovčím mliekom. To kravské, ktoré nekonzumuje asi polovica zemegule, patrí podľa Slava Siváčka teliatkam. „Mlieko, ktoré bežne dostať v obchode pod označením "mlieko,“ ochladzuje, zahlieňuje a produkuje kyselinu močovú," upozorňuje a dodáva, že lepším variantom pre získanie vápnika je jedna lyžička čierneho sezamu denne. Na desať minút namočiť do vody a požuť. Zaujímavosťou je, že sezam obsahuje dvadsať krát viac vápnika než mlieko. Siváček poukázal na Japoncov, ktorí mlieko vôbec nepijú a preto podľa jeho slov nepoznajú osteoporózu.

Soľ
Číňania sa na soľ pozerajú ako na dôležitú ingredienciu. Do jedla jednoducho patrí. Soliť však treba s mierou a používať himalajskú alebo morskú soľ.

Korenie
Do jedla pridávajú koreniny, nielen preto, aby lepšie chutilo. Slúži ako liek, povedzme pomoc na trávenie. Zmes chutí by mala byť vyvážená – príkladom je aj makrobiotická strava.

Čínske odporúčania

  • podľa čínskej medicíny sa strava upravuje na odporúčané, neodporúčané a zakázané potraviny. Pre každého je totiž vhodné individuálne zloženie stravy závislé od zdravotného stavu, konštitúcie tela, povahy každodennej práce, ročného obdobia a rozpoloženia.
    • neodporúča sa jesť surovú koreňovú zeleninu – vhodné je upraviť ju napríklad na pare – inak hrozí zachladenie žalúdka. Neschudnete, aj keď budete jesť len mrkvu.
    • zeleninu nevarte príliš dlho – zeleninové polievky maximálne 25 minút
    • preferujte zásaditú stravu, aby sa neokysľoval tráviaci systém – vyhnete sa tým metabolických chorobám, napríklad rakovine
    • jedzte bio zeleninu, zeleninu z vlastnej záhradky alebo aspoň od známeho zdroja
    • stravujte sa striedmo a žite aktívne v prírode
    • obmedzte potraviny z bielej múky a jedzte celozrnné potraviny
    • nepite alkohol a nefajčite
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba