S párkami či slaninou to nepreháňajte! Môžu skrátiť život

09.03.2013 06:00
slanina
Ľudia, ktorí majú radi údeniny, tiež jedia menej ovocia a zeleniny a častejšie fajčia. Autor:

Konzumácia párkov, šunky či slaniny zvyšuje riziko predčasného úmrtia. Aspoň k takému záveru podľa serveru BBC dospeli autori mnohoročného výskumu zahŕňajúceho pol milióna ľudí z desiatky európskych krajín.

Ukázalo sa, že veľká spotreba mäsových výrobkov s vysokým obsahom solí a ďalších konzervantov zvyšuje riziko srdcových a cievnych ochorení, rakoviny a predčasného úmrtia.

Počas sledovania, ktoré v priemere trvalo takmer 13 rokov, zomrel každý sedemnásty z účastníkov. Skoro 10 000 ľudí podľahlo rakovine a 5500 osôb srdcovým chorobám.

Podľa výskumu, ktorý zverejnil časopis BMC Medicine, zjesť viac ako 160 gramov údenín denne – teda napríklad dva párky s plátkom slaniny – zvyšuje pravdepodobnosť predčasného úmrtia o 44 percent oproti ľuďom, ktorí si doprajú len 20 gramov denne.

„Prestať fajčiť je dôležitejšie, než sa obmedziť v mäsových výrobkoch, ale aj tak by som odporúčala znížiť príjem údenín,“ hovorí profesorka Sabine Rohrmanová z Zürišskej univerzity. Odhaduje, že takéto odriekanie by mohlo zabrániť trom percentám predčasných úmrtí.

Britské zdravotné úrady odporúčajú konzumáciu najviac 70 gramov mäsových výrobkov denne, čo zodpovedá asi tak dvom plátkom slaniny. Avšak podľa výskumu má konzumácia malého množstva mäsa aj kladné stránky.

„Väčšina ľudí sa nijako nepotrebuje obmedzovať v spotrebe čerstvého mäsa. Varovná štatistika sa týka len mäsových výrobkov, ktoré sa vyrábajú údením a pridávaním soli a ďalších konzervantov,“ hovorí dietologička Ursula Arensová.

Doktorka Rachel Thompsonová z nadácie World Cancer Research Fund sa domnieva, že výsledky nového výskumu potvrdzujú už známe fakty: "Náš prieskum, zverejnený v roku 2007 a potvrdený v roku 2011, jasne poukazoval na súvislosť medzi spotrebou výrobkov ako slanina, šunka, salámy či párky a rakovinou čriev, "pripomenula. Len v Británii by každým rokom ubudli až štyri tisícky týchto prípadov, keby sa spotreba obmedzila na desať gramov denne.

„Ľudia, ktorí majú radi údeniny, tiež jedia menej ovocia a zeleniny a častejšie fajčia, čo nemohlo neovplyvniť celkové výsledky,“ usudzuje Tracy Parkerová, dietologička špecializovaná na kardiakov. „Čerstvé mäso, či už hovädzie, jahňacie alebo bravčové, môže byť súčasťou vyváženej stravy. Ešte lepšie je do stravy zahrnúť ryby, hydinu a strukoviny,“ dodala.

Prečo teda Taliani, obľubujúci parmskú šunku, neumierajú mladí? Životaschopnosť im povzbudzuje stredomorská strava zahŕňajúca veľa ovocia, zeleniny a rýb. Ale udržať sa vo forme vyžaduje viac, než si len odoprieť pár plátkov slaniny. Povedať si, že sa vzdám slaniny, ale pritom vyfajčím štyridsiatku cigariet, sa pravdepodobne neskončí dobre.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku