Čo by ste mali vedieť o obilninách

, 27.06.2013 06:00
ryža
Najzdravšia je nelúpaná ryža natural. Autor:

Obilniny ľudia pestujú už viac ako 12 tisíc rokov, pričom najviac konzumujeme pšenicu a raž.

Medzi obilniny patrí aj jačmeň, ovos, pohánka alebo proso. Existujú aj nechlebové obilniny – do tejto skupiny patrí kukurica a ryža. Ako vysvetlil odborník na výživu a gastroenterológ MUDr. Peter Minárik, obilniny radíme k sacharidom, lebo obsahujú 60–70 percent škrobu (v menších množstvách aj sacharózu, maltózu, glukózu, prípadne ďalšie cukry). Obsahujú aj bielkoviny (8–13 percent), pomerne málo tukov (1–5 percent), vitamíny – najmä skupiny B a E, minerálne látky (horčík, fosfor, draslík, vápnik, železo) a vlákninu.

Glykemický index

Je to parameter rýchlosti, s akou sa glukóza z potravinových sacharidov vstrebáva z čreva do krvi a ako sa vychyľuje hladina krvného cukru po ich zjedení. Pre metabolizmus a zdravie je výhodnejšie pomalé, kontinuállne vstrebávanie cukru, pri ktorom nedochádza k vysokým hladinám krvnej glukózy po jedle (čiže nižší GI). Nižší GI je jeden z dôvodov, prečo sú celozrnné obilniny a z nich pripravený chlieb a pečivo zdravší variant ako biele, vysvetlil Minárik.

Celozrnné obilniny

Podporujú trávenie a črevnú peristaltiku a prispievajú k prevencii civilizačných chorôb, napríklad rakoviny hrubého čreva. Vďaka vysokému obsahu vlákniny pomáhajú aj pri znižovaní cholesterolu a cukru v krvi.

Biela múka

„Biela múka má nižšiu biologickú hodnotu, pretože pri vymieľaní sa z nej strácajú vitamíny a chuťové látky,“ informoval Minárik a dodal, že biela múka navyše podporuje vznik rôznych zdravotných ťažkostí (nádorové ochorenia, degeneratívne ochorenia čriev, divertikulóza hrubého čreva a obezita). Potraviny z nej nevyžadujú intenzívnejšie žuvanie, vytvárajú lepkavú tráveninu, ktorá oblepí črevnú sliznicu a spomalí trávenie. Naopak, výrobky z celozrnnej múky treba žuť dlhšie a intenzívnejšie, takže sa dôkladne premiešajú so slinami, ktoré obsahujú enzýmy podporujúce trávenie.

Kukurica

Kukuričné zrno je stráviteľné ľahko. Obsahuje menej vlákniny, no zato má veľa škrobu (70 percent) a pomerne dosť bielkovín (10 percent). Dodáva aj vitamín B1, E, PP a provitamín A. Z kukuričných zŕn sa pripravuje alebo priemyselne vyrába krupica, múka, lupienky, škrob, olej i oľbúbené pukance. Ale pozor, kukurica obsahuje pomerne veľa tuku a cukru a jej energetická hodnota je vyššia než u bežnej zeleniny. Výrobky z kukuričnej múky sú vhodné pre bezlepkovú diétu, pretože kukuričná múka neobsahuje lepok.

Ryža
Odporúča sa ako diéta pri srdcových a cievnych ochoreniach. Najzdravšia je nelúpaná ryža natural.

Raž
Chlieb z ražnej múky je tmavší, sladší, sýty a výživný.

Jačmeň
Pripravuje sa z neho okrem iného slad, z ktorého sa varí pivo. V kuchyni sa používajú jačmenné krúpy a varí sa jačmenná kaša.

Ovos
Obsahuje vitamíny skupiny B, fosfor, sacharidy a bielkoviny, jód (ktorý priaznivo vplýva na činnosť štítnej žľazy) a zinok. Minárik odporúča konzumovať ovos diabetikom, lebo obsahuje fytoinzulíny.

Pohánka
Neobsahuje lepok, preto je vhodná aj pre ľudí, ktorí trpia na celiakiu. Pohánku by mali jesť najmä ľudia, ktorí majú problémy s kŕčovými žilami a hemoroidmi.

Proso a pšeno
U nás sa konzumuje zriedka. Pre vyšší obsah železa sú vhodné pre ľudí trpiacich na anémiu.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku