Diabetes a obezita: dve spojené nádoby

, 23.08.2013 06:00
zelenina, ovocie, strava, výživa, zdravie,...
Približne 80 až 90 percent diabetikov 2. typu spĺňa kritériá pre nadváhu a obezitu. Autor:

Podľa odhadov Svetovej zdravotníckej organizácie žije na svete takmer 200 miliónov diabetikov, pričom tento počet by sa mal do roku 2030 zdvojnásobiť. Alarmujúce sú však aj ďalšie čísla: polovica európskej populácie má nadváhu alebo je obézna a približne 7 percent trpí diabetom.

„Nie nadarmo sa o diabete hovorí ako o epidémii 21. storočia. Obezita a diabetes 2. typu sú ako spojené nádoby. Približne 80 až 90 percent diabetikov 2. typu spĺňa kritériá pre nadváhu a obezitu,“ hovorí diabetologička Katarína Černá. „Na svete dnes žije asi 1,1 miliardy ľudí s nadváhou a obezitou. Extrémne vysoký podiel obezity je u žien v USA, Mexiku, Iraku, Egypte a Saudskej Arábii. India, Čína a Japonsko si napriek ekonomickému rozvoju udržujú veľmi nízky výskyt obezity,“ hovorí.

Slovensko sa podľa údajov OECD ocitlo na siedmom mieste v rebríčku obezity dospelých ľudí. „Približne každý piaty Slovák je obézny a každý druhý má nadváhu. Nadváhu má však aj viac ako 12 % detí, z nich je takmer 7 % už obéznych,“ varuje doktorka Černá.

PIANO

Užitočné informácie nájdete aj v článku Zásady cvičenia u diabetikov.

Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

Obezita je definovaná ako zvýšená telesná hmotnosť zapríčinená nadmerným hromadením tuku. „Za normálne hodnoty považujeme 20 až 30 % tukového tkaniva z celkovej hmotnosti ženy a 15 až 20 % muža. Obyčajne sa definuje pomocou indexu telesnej hmotnosti (BMI). Možno ho vypočítať jednoducho. Telesná výška v metroch, napríklad 1,75m sa umocní na druhú (1,75 × 1,75 = 3,0625 m2) Potom sa výsledkom výpočtu vydelí hmotnosť v kilogramoch: 70 kg : 3,0625 m2 = 22,9 kg/m2,“ vraví doktorka Černá. Dodáva síce, že to nie je presný ukazovateľ, pretože neodráža podiel tukového a beztukového tkaniva. Pri BMI 25 až 29,9 hovoríme o nadhmotnosti, pri BMI 30 a viac hovoríme už o obezite. Za veľmi ťažkú obezitu je podľa tejto definície považovaný každý človek s BMI 40 a viac.

Zo zdravotného hľadiska je dôležité rozloženie tuku v tele. „Jeho charakter určujeme meraním obvodu pása. Obvod pása nad 102 cm u mužov a nad 88 cm u žien sa klasifikuje ako vysoké riziko. Ak sa niekomu ukladá tuk skôr na bruchu, ide o takzvaný "jablkový“ alebo mužský typ obezity. Ak sa ukladá na zadku a stehnách, hovoríme mu "hruškový“ alebo ženský typ obezity. Kardiovaskulárne a metabolické ochorenia sa spájajú skôr s mužským typom obezity,“ vysvetľuje.

Na vzniku obezity sa podieľajú viaceré faktory: genetické, endokrinné, psychologické, ale najmä zlá životospráva, nadmerná konzumácia potravín s vysokou energetickou hodnotou, nepravidelné stravovanie a nedostatok pohybu. „Participuje na nej aj prostredie, v ktorom žijeme. Je to náš životný štýl, kultúra a výchova. Sú to naše tradície, zaužívané vzorce stravovania.“

Často sa hovorí, že obezita sa dedí. Sú rodiny, ale aj národnosti a rasy s jej vyšším výskytom. Predpokladá sa, že našu hmotnosť ovplyvňuje v 40 % genetika a v 60 % vonkajšie faktory. „Medzi hlavné nedostatky patrí zvýšený príjem tukov, najmä živočíšnych. Jeme málo ovocia, zeleniny, celozrnného pečiva. Väčšina obéznych jedincov vynecháva raňajky a obed a zvyšujú príjem potravy popoludní a večer,“ konštatuje doktorka Černá.

S nadváhou a obezitou je úzko spätá aj cukrovka. Riziko jej vzniku je päťnásobne zvýšené u ľudí s BMI viac ako 25 a 28-násobne u tých, čo majú BMI viac ako 30, oproti jedincom s BMI 21. „Až 88 percent ľudí s novodiagnos­tikovaným diabetom 2. typu má zvýšenú hmotnosť. Približne polovica z nich je obéznych,“ varuje lekárka.

V manažmente obéznych diabetikov 2. typu prichádzajú do úvahy dve úrovne preventívnych a liečebných opatrení: diétne a režimové opatrenia.

„Cieľom diéty je zamerať sa na zníženie živočíšnych tukov, mastných kyselín, potravín s vysokým glykemickým indexom. V strave preferovať zeleninu, vylúčiť sladké nápoje vrátane light nápojov, vylúčiť výdatné prílohy, ako sú knedle, zemiaky, ryža. Pomer cukrov, tukov a bielkovín musí byť v strave vyvážený. Ideálne je, ak denne prijmete 50 % sacharidov, 30 % tukov a 20 % bielkovín. Vyberte si jedlá, ktoré nepresiahnu 1 500 kalórií na deň, k tomu fyzickú aktivitu. Ak to nestačí, znížte kalorický príjem na 1 000 kalórií,“ vysvetľuje princíp diéty.

„V prvých týždňoch schudnete najviac, lebo z tela odchádza najprv voda, ale až potom sa začnú odbúravať tukové vankúšiky. Ideálne je, ak človek schudne za týždeň 0,5 až 1,5 kg. "Do jedálneho lístka by ste nemali zaraďovať výrobky z bielej múky. Spomínaná nadváha a obezita sú spôsobené aj nadmernou konzumáciou cukru a rafinovaných sacharidov. Tento biely jed nájdeme napríklad aj v mäsových výrobkoch, jogurtoch, dresingoch.“

Podstata je pravidelne sa stravovať 4– až 5-krát denne, v menších dávkach. Pokiaľ máte radi mäso, jedzte radšej rybacie a hydinové, vyhýbajte sa vyprážaným jedlám. „Mliečne výrobky vyberajte podľa množstva tuku v sušine. Nezabúdajte na vlákninu pre jej schopnosť znížiť vstrebávanie tukov a cukrov a pre jej sýtiaci efekt. Ako dezert uprednostnite mrkvu, kaleráb, kúsok čerstvého ovocia. Spravte si z niektorých dní bezmäsité. Ako nápoj k obedu uprednostňujte pitnú vodu, vyhýbajte sa alkoholu,“ radí diabetologička.

Potravinové doplnky, rôzne zázračné diéty a lieky na chudnutie neexistujú. Podľa lekárky je kombinácia zdravej stravy a aktívneho pohybu z dlhodobého hľadiska omnoho účinnejším prostriedkom na zníženie váhy ako akákoľvek iná metóda. Mierne zvýšenie dennej aktivity, menej sedenia a viac státia, chôdze či bicyklovania môže zvýšiť výdaj energie približne o 60 až 200 kJ za hodinu.

„S cvičením začnite pozvoľna, len niekoľko minút denne, postupne zvyšujte na 30 minút denne. Pohybová aktivita zvyšuje nielen energetický výdaj, ale zlepšuje aj fyzickú zdatnosť a kvalitu života, znižuje riziko kardiovaskulárnych chorôb, tlmí príjem potravy, znižuje konzumáciu jedál bohatých na tuky. Ak sa princípmi zdravého stravovania riadi celá rodina, dodržiavanie pravidiel je jednoduchšie.“

Liečba obezity u diabetika nie je vôbec jednoduchá, vyžaduje si komplexný prístup tak zo strany lekára, ako aj pacienta. „Tam, kde upravená diéta, viac pohybu, celková zmena životného štýlu nepomohli, prehodnocujeme liečbu antidiabetikami či inzulínom. Pri dosiahnutí cieľových hodnôt telesnej hmotnosti možno redukovať, ba v niektorých prípadoch aj vynechať antidiabetickú liečbu. Chirurgickú liečbu obéznych diabetikov by mali indikovať lekári, ktorí sa špecializujú na liečbu obezity a diabetu a sú schopní poskytnúť pacientom komplexnú liečbu, ktorá je potrebná pred chirurgickou intervenciou, počas nej a po nej,“ konštatuje lekárka.

Podľa doktorky Černej redukcia nadváhy a dlhodobá kontrola hmotnosti prinášajú v oblasti zdravia významné benefity. Nadváha a obezita totiž nie sú iba estetickými problémami, ale predovšetkým zdravotnými. K nim patria infarkt, mozgová príhoda, cukrovka, ateroskleróza ciev, vysoký krvný tlak, vysoká hladina cholesterolu, respiračné choroby, gastrointestinálne komplikácie či onkologické ochorenia. „Chudnutie má aj ekonomický prínos. Pri znížení hmotnosti o 5 až 10 percent klesnú ročné výdavky na jedného pacienta približne o 664 eur,“ dodala diabetologička.

#zdravá výživa #strava #diabetes #cukrovka #obezita #nadváha
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku