Nerozpustná vláknina je lepšia ako špongia

, 01.11.2013 06:00
chia semienka
Rozpustná vláknina sa nachádza aj v chia semienkach. Autor:

K špongii prirovnala vlákninu Victoria Boutenko, autorka známych bestsellerov o surovej strave, v knihe Zelená pre život.

Svoj výrok zdôvodnila: „Hlavným významom konzumácie vlákniny je vylučovanie. Bez vlákniny je kompletné vylučovanie takmer nemožné, ak je vôbec možné. Ľudské telo je vytvorené takým zázračným spôsobom, že takmer všetky toxíny z každej časti tela, vrátane miliónov mŕtvych buniek, skončia denne v ľudskom kanalizačnom systéme – hrubom čreve. Hrubé črevo sa naplní zvyškami potravy, ktoré sú také plné jedov, že už len samotný pohľad na to je nám odporný, nieto sa toho ešte dotknúť. Na vylúčenie týchto látok potrebuje telo vlákninu.“

Pripomeňme, že existujú dva druhy vlákniny. Rozpustná a nerozpustná. Rozpustná sa nachádza v ovocí, fazuli, hrachu, ovsených otrubách a obzvlášť v chia semienkach, a má gélovú konzistenciu, ktorá zlepšuje stolicu zvýšením veľkosti objemu v hrubom čreve. Rozpustná vláknina na seba v tenkom čreve viaže cholesterol a dostáva ho z tela von. Určité druhy rozpustnej vlákniny ako napríklad pektín (nájdeme ho v jablkách) a guarová guma (obsiahnutá v chia semienkach, ovsenej kaši, strukovinách a mangách) spomaľujú uvoľňovanie cukru obsiahnutého v strave, čím redukujú riziko cukrovky.

Nerozpustná vláknina sa nachádza v listovej zelenine, šupkách, orechoch, semienkach, fazuliach a plevách zŕn.

Nerozpustná vláknina sa nachádza aj vo fazuliach.
Nerozpustná vláknina sa nachádza aj vo fazuliach. Autor: SHUTTERSTOCK

Ako ďalej vysvetlila Victoria Boutenko, vylučovací systém je veľmi komplexný: bol prírodou dovedený k dokonalosti v každom okamihu procesu. „Pod mikroskopom vyzerá nerozpustná vláknina ako špongia, pretože každý jej kúsok dokáže absorbovať niekoľkonásobne viac toxínov ako je jej objem. "Aj špongie sú vláknité a ľahšie absorbujú špinu. To isté robí nerozpustná vláknina: Chytí toxíny a vynesie ich von z tela do toalety. Nerozpustná vláknina je oveľa lepšia, ako ktorákoľvek špongia, pretože dokáže udržať niekoľkonásobne viac toxíkov, ako je jej vlastná veľkosť. Volám ju zázračná špongia.“

Ak by sme vraj vlákninu nekonzumovali, väčšina toxínov by sa nahromadila v našom tele. „Musíme pochopiť, že potrebujeme pravidelne vylúčiť veľa kíl toxínov. Tie prichádzajú z inhalovaného prachu a azbestu, z nestrávenej potravy, nestráviteľných ťažkých kovov a pesticídov. Ale veľké množstvo toxínov tiež pochádza z mŕtvych buniek nášho tela. Ak sú naše črevá zanesené a zapchaté, naše telo sa snaží vylučovať viac hlienu cez naše oči, nos a hrdlo a viac sa potíme – telo využíva každý možný kanál na elimináciu. Dostatočnou konzumáciou nerozpustnej vlákniny odomykáme dvere vylučovaniu toxínov z tela jednoduchou a prirodzenou cestou.“

Americká odporúčaná dávka vlákniny je 30 gramov na deň. Priemerný Američan denne skonzumuje 10 až 15 gramov vlákniny. To podľa Victorii Boutenko zďaleka nestačí. „Myslím, že nedostatočný príjem vlákniny je jednou z hlavných príčin predčasného starnutia ľudí. Verím, že by sme mali konzumovať 30 až 50 gramov vlákniny denne. Avšak, príjem by sme mali zvýšiť postupne. Skočiť z 10 na 50 gramov zo dňa na deň, môže byť nebezpečné.“

Vláknina má liečivé vlastnosti
Môže posilniť choré srdce
Redukuje cholesterol, čo znižuje riziko srdcových chorôb
Zabraňuje mnohým druhom rakoviny, znižuje riziko rakoviny a viaže karcinogény
Môže zmenšiť riziko cukrovky a zlepšiť už diagnostikovanú cukrovku
Stabilizuje hladinu cukru v krvi spomalením absorbcie cukru
Posilňuje imunitný systém
Udržiava naše črevá zdravé, uľavuje od zápchy a podporuje pravidelnosť vylučovania
Zabraňuje tvorbe žlčových kameňov
Podporuje zdravé črevné baktérie
Pomáha schudnúť a brzdiť prejedanie sa
Viaže nadmerný estrogén
Je prevenciou proti žalúdočným vredom

Zaujímavosť

Ľanové semienko je perfektným doplnkom ľudskej stravy. Má veľké množstvo rozpustnej a nerozpustnej vlákniny. Obsahuje 26 percent vlákniny (14 percent rozpustnej a 12 percent nerozpustnej). Iba jedna osmina pohára, alebo dve polievkové lyžice, ľanového semienka obsahujú šesť gramov vlákniny.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vláknina #špongia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku