Ako pripraviť jedlo a rámcový jedálny lístok diabetika

, 23.05.2014 12:00

Prinášame niekoľko užitočných rád nielen pre diabetikov - okrem toho, ako si pripraviť jedlo aj obsah cholesterolu či množstvo vlákniny v jednotlivých potravinách.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Autor: SHUTTERSTOCK
  1. vysmážané jedlá by ste mali z jedálneho lístka úplne vyradiť
  2. vhodné formy na prípravu jedla sú varenie, pečenie, dusenie, grilovanie alebo príprava v alobale
  3. z polievok sú najvhodnejšie vývary z mäsa, rýb, hydiny a zeleniny. Zápražky by sa mali používať len obmedzene. Aj na zahusťovanie štiav a omáčok sa používa len málo múky, lepšie je varenie alebo dusenie so zeleninou, ktorá šťavu sama zahustí
  4. z mäsa sú vhodné všetky typy chudého mäsa a netučné údeniny
  5. mlieko patrí k základným potravinám diéty. Používa sa polotučné, jeho obsah sacharidov sa započítava do diéty. Vhodný je nízkotučný tvaroh, syry s obsahom 20 až 30 % tuku v sušine
  6. chlieb je povolený, ale len v obmedzenom množstve, prednosť by ste mali dať celozrnnému, pretože obsahuje viac vitamínov
  7. pokiaľ ide o konzumáciu vajec, bielky môžete používať bez obmedzenia, žĺtky jedzte obmedzene kvôli obsahu cholesterolu a tuku
  8. ak máte radi prílohy, ideálne sú zemiaky, ktoré by ste mali jesť často. Obsahujú najmenej sacharidov a najviac vitamínov zo všetkých príloh. Iné prílohy – ryžu, cestoviny, strukoviny či knedle – striedajte v povolenom množstve
  9. z nápojov je najvhodnejšia voda, piť však môžete aj nesladené minerálne vody, kávu a čaj
  10. stravu si nemusíte pripravovať oddelene, ale mali by ste si jednotlivé pokrmy vážiť, pričom váhy by mali byť presné na 5 gramov. Na meranie niektorých potravín sa môže použiť čajová (ČL) alebo polievková lyžica (PL) – pozri tabuľka. Prvé číslo uvádza gramy v jednej zarovnanej čajovej lyžičke, druhé číslo gramy v zarovnanej polievkovej lyžici.
hladká múka 1 ČL = 3 g 1 PL = 10 g
hrubá múka 1 ČL = 4 g 1 PL = 11 g
krupica 1 ČL = 4 g 1 PL = 11 g
strúhanka 1 ČL = 3 g 1 PL = 8 g
ryža 1 ČL = 5 g 1 PL = 13 g
olej 1 ČL = 3 g 1 PL = 10 g
mlieko 1 ČL = 3 g 1 PL = 10 g
maslo 1 ČL = 3 g 1 PL = 10 g
zemiaková múčka 1 ČL = 4 g 1 PL = 12 g

Rámcový jedálny lístok s obsahom 6 300 kJ = 1 500 kcal, 175 g sacharidov (S), 50 g tukov, 75 g bielkovín

Raňajky (energia 300 kcal = 1 260 kJ 35 g S): 1/4 l bielej kávy alebo čaj s mliekom, 50 g chleba alebo pečiva, 50 g syra alebo tvarohu, chudé údeniny
Desiata (energia 50 kcal = 210 kJ 15 g S): 100 g ovocia alebo 30 g chleba
Obed (energia 450 kcal = 1 890 kJ 40 g S): 15 g rastlinného tuku, 10 g múky, 150 g zeleniny alebo 100 g ovocia, 70 g mäsa, 100 g zemiakov = 2 PL alebo 80 g varených cestovín = 3 PL, 70 g dusenej ryže = 3 PL, 100 g varených strukovín = 3 PL, 130 g zemiakovej kaše = 3 PL, 40 g chleba
Olovrant (energia 200 kcal = 840 kJ 25 g S): 2 dl mlieka, 30 g chleba alebo pečiva
Večera (energia 400 kcal = 1 680 kJ 40 g S): 15 g masla, 10 g múky, 150 g zeleniny alebo 100 g ovocia, 70 g mäsa, 100 g zemiakov = 2 PL alebo prílohy podľa obeda
2. večera (energia 100 kcal = 420 kJ 20 g S): 150 g ovocia

Rámcový jedálny lístok s obsahom 4 200 kJ = 1 000 kcal, 120 g sacharidov (S), 30 g tukov, 80 g bielkovín

Raňajky (energia 300 kcal = 1260 kJ 25 g S): 40 g chleba alebo pečiva, 10 g masla, 50 g netučného syra nebo tvarohu, chudého mäsa či údeniny
Desiata (energia 50 kcal = 210 kJ 15 g S): 100 g ovocia alebo zeleniny
Obed (energia 300 kcal = 1 260 kJ 35 g S): 0 tuku, 0 múky, 150 g zeleniny alebo ovocia, 100 g chudého mäsa alebo údeniny, tvarohu, netučného syra, 100 g zemiakov = 2 PL alebo 130 g zemiakovej kaše = 3 PL, 70 g knedle = 1,5 plátku, 70 g ryže = 3 PL, 80 g varených cestovín = 3 PL, 100 g varených strukovín = 3 PL, 40 g chleba = 1 cm plátok z veky hmotnosti 1 kg
Olovrant (energia 100 kcal = 420 kJ 15 g S): 1 dl mlieka, 20 g chleba alebo pečiva
Večera (energia 250 kcal = 1 050 kJ 30 g S): 0 tuku, 0 múky, 150 g zeleniny alebo ovocia, 100 g chudého mäsa alebo údeniny alebo tvaroh, netučný syr, 100 g zemiakov = 2 PL alebo prílohy ako na obed

Rámcový jedálny lístok s obsahom 3 360 kj = 800 kcal, 100 g sacharidov (S), 20 g tukov, 70 g bielkovín

Raňajky (energia 150 kcal = 630 kJ 15 g S): 20 g chleba, 100 g zeleniny, 30 g netučného syra alebo tvarohu, chudého mäsa či zeleniny
Desiata (energia 50 kcal = 210 KJ 15 g S): 100 g ovocia
Obed (energia 250 kcal = 1 050 kJ 30 g S): 0 tuku, 0 múky, 100 g zeleniny, 100 g chudého mäsa alebo údeniny, tvarohu, netučného syra, 100 g zemiakov alebo 130 g zemiakovej kaše = 3 PL, 70 g knedle = 1,5 plátku, 70 g ryže = 3 PL, 80 g cestovín = 3 PL, 100 g varených strukovín = 3 PL, 40 g chleba = 1 cm hrubý plátok z veky hmotnosti 1 kg
Olovrant (energia 100 kcal = 420 kJ 10 g S): 125 g nízkotučného jogurtu
Večera (energia 250 kcal = 1 050 kJ 30 g S): 0 tuku, 0 múky, 100 g zeleniny, 100 g chudého mäsa alebo chudého údeného mäsa, tvarohu, netučného tvarohu, 100 g zemiakov alebo príloha podľa obeda

Obsah cholesterolu v 100 g potraviny
mlieko jogurt ovocný 4 mg
– nízkotučné 3 mg jogurt nízkotučný 5 mg
– polotučné 13 mg smotana  
– plnotučné 14 mg – do kávy 40 mg
– acidofilné 14 mg – šľahačka 110 mg
maslo 250 mg    
syr tvaroh
– 30 % 50 mg – tučný 35 mg
– 40 % 70 mg nízkotučný 3 až 5 mg
– 50 až 60 % 100 mg majonéza 80 % 70 až 110 mg
– topený 90 mg olej 0 mg
  smotanová zmrzlina 35 až 40 mg
mäso
– bravčové 70 mg mozoček 2000 mg
– hovädzie 75 mg slanina 300 mg
– teľacie 65 mg údeniny 100 mg
– jahňacie 70 mg šunka 85 mg
– králik 80 mg vajce celé 560 mg
– hydina 75 mg vajce bielok 0 mg
– divina 110 mg vajce žĺtok 1650 mg
ryby vnútornosti
– kapor 70 mg – bravčové 350 mg
– pstruh 55 mg – hovädzie 265 mg
– sleď 85 mg – hydina 550 mg
– makrela 70 mg paštéty  
– losos 60 mg – pečeňová 180 mg
– morská zmes 50 mg    

Zdroj: Diabetikinfo.sk

Množstvo potraviny obsahujúce 10 g bielkovín
mäso strukoviny  
– hovädzie 47 g – sója 23 g (2 PL)
– bravčové 65 g – fazuľa (suchá) 46 g ( 3 až 4 PL)
– hydina 55 g hrach (suchý) 42 g (3 až 4 PL)
– ryby 62 g – šošovica (suchá) 40 g (3 až 4 PL)
mlieko 3 dl prílohy k jedlu  
tvaroh 55 g (1 PL) – zemiaky 600 g (18 PL = 9 SJ)
jogurt biely 160 g (1 téglik) – ryža dusená 230 g (10 PL = 5 SJ)
syr topený 50 g (1 ks) – cestovina varená 100 g (4 až 5 PL = 2 až 2,5 SJ)
syr tvrdý 37 g (2 plátky) – strukoviny 40 g (2 PL = 0,6 SJ)
chleboviny vajce 1,5 ks
– chlieb 160 g = 8 SJ
– pečivo 120 g (2,5 ks = 7 SJ)
– rožky tmavé 100 g (2 ks)
Obsah vlákniny v 100 g potraviny
chleboviny, obilniny, cestoviny (vysoký obsah vlákniny dodávajú napr. ovsené vločky) 5 až 20 g
strukoviny (vysoký obsah poskytuje napr. fazuľa, sója a šošovica) 5 až 20 g
bežná zelenina (najmä kapusta, cvikla, mrkva) 2 až 4 g
ovocie (najmä maliny, černice, ríbezle) 2 až 7 g

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#cholesterol #vláknina #diabetes mellitus #jedálny lístok
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku