Horčík sa z výživy stráca. Doplníme ho tabletkou či minerálkou

, 25.06.2014 06:00
datle
Pomerne vysoký obsah horčíka majú aj datle. Autor:

Horčík je jeden z najčastejších minerálov v živej prírode a zdrojom pre 300 rôznych enzýmov v tele, ktoré sú zapojené do tvorby energie.

Popri sodíku a draslíku je to ďalší z najexponova­nejších prvkov.

Tým, ako sa menili civilizačné podmienky, človek sa z doby antiky či rímskeho obdobia nezmenil- ak je reč o tvare tela, zubov, kostry. Ale podmienky ako príjem vlákniny, energie, zloženie potravy alebo obsah ionov sa zmenili dramaticky. Upozornil na to prof. MUDr. Zdeněk Zadák, CSc., vedúci Centra pre výskum a vývoj z Fakultnej nemocnice Hradec Králové.

Obilniny
V minulosti neexistovalo priemyselné spracovanie potravy. Obilniny obsahovali veľké množstvo horčíka, čo sa už o dnešnej múke či ryži nedá povedať. Od vypestovania po finálny výrobok, napríklad upečenie chleba, dochádza k stratám až 80 percent horčíka.

Ovocie
Prof. Zadák spresnil, že obsah horčíka sa v ovocí menil tým, ako sa ovocie šľachtilo. Dnešné jablko sa s tým, aké mali k dispozícii naši predkovia, vôbec nedá porovnať. “Dnešné jablko sa šľachtilo tak, aby bolo hlavne krásne, marketingovo dobre spracované, aby mu človek, ktorý okolo neho prejde, neodolal a kúpil si ho. Nové odrody majú veľa fruktózy, aby boli šťavnaté a sladké, zatiaľ čo tie staršie neboli také chuťovo atraktívne, no zato zdravé.” Časom sa teda stratil horčík aj z ovocia.

Tuk v potrave
Podľa prof. Zadáka ide o tretí dôvod, prečo je horčíku v potravinách málo. Fastfood je založený na vysokom obsahu tuku, aby chutil. Tuk však vedie k obezite, ukladá sa v kosternom svalstve, čím do určitej miery zvyšuje rezistenciu na inzulín a rozvíja vznik diabetu druhého typu. Horčík sa vstrebáva horšie, lebo spolu s vápnikom vytvára v mastných potravinách ťažko vstrebateľné zlúčeniny mydla a z tela odíde von stolicou.

Nové zdroje
Lekár tvrdí, že sú dva spôsoby, ako dostať horčík do tela. V tabletkách a v minerálkach. Čo sa týka tabletiek, ide vraj o najvhodnejšiu cestu u človeka, ktorý má kŕče a necíti sa dobre. Nie je to však cesta každodenná, aj z dôvodu, že je pomerne drahá. Ak minerálkou, potom treba vedieť, akou. Nie každá je totiž na doplnenie horčíka alebo draslíka a z hľadiska vstrebania vhodná. Zdeňek Zadák vysvetlil, že minerálna voda by určite nemala mať veľa sodíka, zato však bohatá na draslík, ktorý je podobne ako horčík nedostatkový.

MUDr. Zdeněk Zadák.
MUDr. Zdeněk Zadák. Autor: Seesame

Draslík a sodík
Dnes veľa ľudí trápi vysoký krvný tlak a srdcovo-cievne ochorenia. Užívajú diuretiká, ktoré zvyšujú vylučovanie sodíka v moči a tým znižujú krvný tlak. Sodík nikdy v organizme neexistuje samostatne a keď pridáme do jedla soľ, drží vodu. “Keď je niečo osolené, vody neubúda, poznajú to všetky kuchárky. Sodík drží vodu, čiže aj váhu a tvoria sa opuchy, zvyšujú sa hodnoty krvného tlaku. Lieky sú dizajnované tak, aby vylučovali sodík, s ním však strhávajú aj draslík. V takomto prípade hrozí katastrofický scenár: Ak má človek s hypertenziou alebo srdcovým ochorením málo draslíka, srdcová pumpa nefunguje dobre, srdcový sval sa zle sťahuje a oslabuje. Draslík teda jednoznačne treba dopĺňať,” skonštatoval ďalej lekár.

Horčík a draslík
Ak človeku chýba draslík, telo ho nedokáže doplniť v prípade, že má deficit horčíka. “Ak dostávajú pacienti, či už v tabletkách alebo infúziách draslík, len prejde telom a vymočia ho, ak majú málo horčíka. Telo ho nebude schopné zadržať,” vysvetlil doktor Zadák. Skonštatoval, že draslík s horčíkom sú dôležité pre ochranu srdcového svalu a jeho správnu funkciu. Z minerálok má unikátne zloženie a obsah horčíka (a nízky obsah sodíka) minerálka Magnézia.

Denná dávka

Sodík – chorí ľudia s hypertenziou by nemali prekročiť gram denne
Horčík – denná dávka je 375 mg, závisí to však od toho, ako sa človek stravuje
Draslík – 3,5 – 4 gramy

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ovocie #minerálna voda #horčík #sodík #draslík #kŕče #hypertenzia #obilniny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk