Nechoďte spať vyhladovaní

Odborníci radia: sacharidy sú ideálne na raňajky, pretože ráno potrebujeme dodať telu energiu. Po pestrom obede s porciou zeleniny by sme si večer mali pripraviť niečo chutné a ľahké s dostatkom bielkovín.

, 25.10.2014 06:00
večera, šalát, Foto:
Stav, že človek dlhodobo prestane večerať, sa dosiahnuť nedá.
6

Známe príslovie sa končí tvrdením „večeru daj svojmu nepriateľovi“. Mnohí ľudia si myslia, že ak chcú schudnúť, resp. zdravo žiť, je vhodné večeru úplne vynechať. Nie je to pravda. „Prečo je dobré večerať? No predsa, aby sme nešli spať hladní,“ napísal ktosi v diskusnom príspevku na internete. Toto tvrdenie je pravdivé, hoci treba dodať, že nie je dobré najesť sa tesne pred spaním. Výživoví odborníci odporúčajú večerať tak 3–4 hodiny pred spaním. „To znamená, že ak chodíte spať medzi desiatou a jedenástou v noci, večerať spokojne môžete medzi siedmou a ôsmou,“ tvrdí poradca Vlado Zlatoš na svojej stránke vladozlatos.com.

Nie vyhladovaní, len trochu hladní

Nielen zloženie potravy, ale aj rozloženie príjmu jedla počas dňa ovplyvňuje náš metabolizmus, čiže látkovú premenu. Ak človek vynechá raňajky, metabolizmus sa na veľkú časť dňa spomalí. „Ak vynecháte raňajky a budete až obedovať, spomalíte si metabolizmus asi o 40 %,“ píše MUDr. Igor Bukovský vo svojej knihe Návod na prežitie pre ženu. „Bude to trvať až dovtedy, kým nezjete jedlo, ktoré obsahuje bielkoviny a bezpečné tuky. Ak je večera príliš neskoro a príliš kalorická, metabolizmus sa spomalí na veľkú časť noci a navyše sa tie jouly a kalórie potichu, potme a rýchlo premieňajú na tukové obaly vašich vnútorných orgánov,“ dodáva. „Ak si chcete správne zorganizovať príjem jedla počas dňa, toto je môj najlepší návod: Choďte spať trochu hladní, aby ste sa tešili na raňajky.“

Takže do postele nie hladní, ale – trochu hladní. Ak sa človek s mierou navečeria o siedmej a spať pôjde po desiatej večer, v tom čase už takpovediac bude „trochu hladný“. Samozrejme, len v prípade, že sa ešte medzitým pri pozeraní televízie nenatlačil čipsami.

Večera je prevencia prejedacej pohromy

Dôvod, prečo večerať, vysvetľuje aj Vlado Zlatoš: „Ide o problém tzv. vyčerpanej sebakontroly,“ tvrdí, „Nevečerať sa obyčajne snažia ľudia v snahe schudnúť. Trvalo je to však neudržateľné a frustrujúci pocit hladu a potreba konzumácie sladkostí sa stále stupňujú. Prehlbuje sa to o to viac, čím menej dotyčná osoba športuje. Napokon všetky pokusy o disciplínu zlyhajú. Preto odporúčam preventívne večerať.“ Škvŕkajúci žalúdok nie je dobrá uspávanka.

Inými slovami, stav, že človek dlhodobo prestane večerať sa dosiahnuť nedá. Ktorý človek dokáže celé roky po sedemnástej hodine nič nejesť? Hladovanie sa skôr či neskôr skončí pohromou, ktorá povedie ku prejedeniu. Hladovanie je s výnimkou tzv. riadenej hladovky zbytočné. Navyše aj nočná výživa je dôležitá, pretože pomáha telu v procese obnovy a regenerácie. Látková premena sa počas spánku síce znižuje, ale nie na nulu. A nejesť úplne stačí počas 6–8 hodín trvajúceho nočného relaxu. Večerať by rozhodne mali deti, mládež, športujúci ľudia, dokonca aj ľudia s nadváhou a obezitou, ak sa svoj problém pokúšajú riešiť (najmä pohybom).

A čo „suchá večera?“

Chlieb náš každodenný. Slováci si deň bez neho nevedia ani predstaviť. Obilniny majú za sebou tiež obdobie uznania a aj obdobie, keď sa ich chudnúci či zdravo žijúci ľudia snažili vyhnať zo svojho života. Ak človek chce schudnúť, resp. ostať štíhly, nie je ani tak dôležité krájať chlieb na menšie plátky, ale rozhodnúť sa pre chlieb celozrnný. Nie tmavý, často iba zafarbený. Celozrnný. Takýto chlieb má totiž nižší glykemický index, to znamená, že sacharidy sa z neho do krvi vylučujú pomalšie, hladina cukru v krvi nestúpne prudko, pankreas nemusí vyplaviť priveľkú dávku inzulínu. Tá totiž rýchlejšie vedie k pocitu hladu. „Mnohé chleby klamú názvom aj farbou. Donesiete s takéhoto trójskeho koňa domov a povyskakujú z neho na vás hordy glukózy,“ píše doktor Bukovský v knihe Teraz to zíde – pravdy a klamstvá o chudnutí.

Na trhu je už k dispozícii aj chlieb, ktorý sa doslova nazýva „večerný“. Je to bielkovinový celozrnný pšeničný chlieb doplnený ľanovými semenami, slnečnicovými jadrami a sójovým šrotom. So zníženým obsahom sacharidov (10,3 g) a vyšším obsahom bielkovín (25,8 g) je skvelým tipom pre vyvážený jedálny lístok a na záver dňa dodá správnu dávku bielkovín, napr. so šunkou, tuniakom a kúskami zeleniny. Sacharidom sa vyhnúť nedá, ale nech ich je čo najmenej.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
6 debata chyba
Viac na túto tému: #sacharidy #večera #bielkoviny