Navarte si s imunoalergologičkou: hummus, šalát, nátierku či rizoto

, 11.06.2015 06:00
ovocie, zelenina, zdravá strava, nákup
Pre celiatikov je dôležité prijímať dostatočné množstvo vlákniny zo zeleniny a ovocia. Autor:

Na prvý pohľad diétne raňajky či desiata, ako sú čerstvý chlebík a pohár mlieka mnohým spôsobujú zdravotné ťažkosti. Konkrétnejšie pšenica, raž, a lepok v pečive, alebo mliečna laktóza, bielkoviny v mlieku.

K nim prirátajme aj sóju, vajcia, a ešte mnoho ďalších zložiek stravy, ktoré môžu stáť za vzmáhajúcimi sa potravinovými intoleranciami. Keď organizmus nedokáže bežne akceptované potraviny premeniť na živiny, nielenže skonzumovaná strava ostáva nevyužitá, telo reaguje na ňu patologicky. Opis ťažkostí pri jeho neliečení je až zarážajúci: nadúvanie, plynatosť, bolesti brucha, nadváha, a či naopak podvýživa, koliky hnačky zápaly čriev, ženské problémy, neplodnosť, migrény. A pritom stačí málo, spoznať tú svoju potravinu a vylúčiť ju z jedálnička.

„Keď pacientovi oznámime, že má napríklad celiakiu, sme priamo svedkami jeho paniky, nakoľko si myslí, že jeho život sa teraz veľmi skomplikuje,“ povedala imunologička a alergologička Katarína Bergendiová. Navarte si jedlá plné chutí, ale aj lahodiace oku…

Čokoládové guľôčky Xocolatl

  • Tieto veľmi chutné guľôčky sú nielen výborným vianočným pečivom, ale vás určite potešia na cestách alebo v práci. Sú pripravené z kvalitných surovín, bez pridania cukru alebo múky a určite uspokoja apetít aj tých najväčších labužníkov. Pridaním proteínového prášku majú navyše veľmi vyvážený pomer živín.
  • na 10 porcií budete potrebovať: 60 g kešu orechov, 60 g sušených datlí, 60 g nepražených raw kakaových bôbov, 30 g rastlinného proteínu – ryžový, konopný a pod., 10 g kokosového tuku, Alnatura mletú škoricu, mleté chilli – dodajú guľôčkam pikantnú chuť, ale nemusíte ho pridať

Hummus – domáca nátierka z cíceru

  • Pri potravinových alergiách sa ťažšie vyberajú nátierky vzhľadom k tomu, že obsahujú lepok, sóju, vajcia, tvaroh a pod. Doma vyrobená nátierka z vareného cíceru je ochutená cesnakom, sezamovou pastou Tahini a citrónom. Je vhodná na raňajky, ale môžete ju použiť aj ako nátierku na obložené chlebíky alebo ako dip k zelenine.
  • na 4 porcie budete potrebovať: 250 g cíceru v slanom náleve, 10 g cesnaku, 3 g morskej soli, 50 g Tahini sezamovej pasty, 1 lyžicu citrónovej šťavy, 10 ml sezamového oleja

Mrkvová nátierka

  • Všetci ju poznáme zo školskej jedálne a nie všetky spomienky na ňu sú príjemné. Táto nátierka je netradičná, nepoužíva sa v nej maslo, margarín a ani tvaroh či tavený syr. Jej základom je sladká karotka, ktorú sme doplnili chuťou sezamu. Je vhodná pre celiatikov, pri alergii na laktózu a vajcia. Použiť ju môžete na raňajky, na desiatu, ale dá sa ňou naplniť aj paradajka, pečený šampiňón alebo iná zelenina a je okrasou každej studenej misy.
  • na 2 porcie budete potrebovať: 200 g karotky, 10 g Tahini sezamovej pasty, 20 ml šťavy z limetky, 10 g jarnej cibuľky, 3 g morskej soli, 3 g sezamu, mleté čierne korenie

Rizoto s mungo fazuľkami, rukolou a orechmi

  • Rizoto pripravené týmto spôsobom, doplnené mungo fazuľkami a pikantnou rukolou, je gurmánsky zážitok. Kvalitné tuky z orechov, olivového oleja a parmezánu nezaťažia tráviaci systém a dodajú potrebnú výživu. Dobré rastlinné bielkoviny z mungo fazuliek v kombinácii s ryžou, orechmi a rukolou dodajú telu všetky potrebné aminokyseliny, a tak máte zaručenú kvalitnú výživu.
  • na 4 porcie budete potrebovať: 240 g Alnatura arborio ryže, 30 g vlašských orechov – pri alergii na orechy ich vynechajte, 100 g mungo fazuliek, 100 g šalotky, 5 ml olivového oleja, 10 g masla – pri alergii na mliečnu bielkovinu, laktózu použite kvalitný rastlinný olej, 100 ml suchého bieleho vína, 100 g rukoly, 120 g cherry paradajok, 30 g čerstvej petržlenovej vňate, 20 g parmezánu – pri alergii na mliečnu bielkovinu, laktózu ho vynechajte, morskú soľ, čierne korenie

Cestovinový šalát s morčacími rezancami a horčicovým dressingom

  • Chutné, jednoduché a rýchlo pripravené. Také sú cestoviny s čerstvou zeleninou a grilovanými kúskami mäsa. Pikantný dressing spojí chute a osvieži tento šalát. Môžete ho konzumovať teplý, ale chutí aj za studena.
  • na 1 porciu budete potrebovať: 50 g celozrnných cestovín farfale, 100 g morčacích pŕs bez kože a kostí, 10 g sójovej omáčky, 80 g cherry paradajok, 40 g zelenej papriky, 40 g červenej papriky, 40 g žltej papriky, 10 g parmezánu, 5 g zemiakového škrobu Solamyl, 15 g javorového sirupu triedy C, 15 g Alnatura delikátnej horčice, 5 ml extra panenského olivového oleja, 5 g čerstvej petržlenovej vňate, šťavu z jedného citróna, morskú soľ, korenie

Mnoho ďalších receptov nájdete v knihe Aby strava neškodila, jedlo ako priateľ, ktorú si môžete aj objednať.

Autorkami knihy sú MUDr. Katarína Bergendiová, PhD., lekárka s 20-ročnou praxou v pediatrii a klinickej imunológii a alergológii; Renáta Beláková, ktorá sa aktívne venuje práci v oblasti životného štýlu, zdravia, športu a stravovania a Jarmila Matošová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#celiakia #lepok #MUDr. Katarína Bergendiová #bezlepková diéta
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk