Láka vás vegánstvo? Čítajte, či je zdravé

, 30.03.2016 06:00
strukoviny, mungo, fazuľa
Vegáni jedia veľa strukovín. Okrem iného. Autor:

Chcete sa začať stravovať vegánsky, zriecť sa všetkých živočíšnych produktov, no neviete celkom presne, do akej miery je vegánstvo zdravé? A či vôbec?

Počet vegánov vo svete neustále stúpa. A to aj v takých „mäsožravých“ krajinách ako je Slovensko, Nemecko, Španielsko, Belgicko alebo Rakúsko. Napriek tomu sa však zas a znova objavujú na túto tému kritické hlasy. Mnohí sa totiž domnievajú, že totálne zrieknutie všetkých živočíšnych produktov, teda nielen mäsa, je nezdravé. Hrozí riziko nedostatku.

Včelám kradneme med, kravám mlieko

Vegánom sa zväčša odhodlá stať človek, ktorému utrpenie zvierat nie je ľahostajné a od „mäsožravej“ masy sa chce dištancovať. Podľa vegánov týrame zvieratá už vtedy, keď napríklad včelám kradneme med, kravám mlieko, teliatka odtrhávame od matky, ktorá potom niekoľko týždňov plače. To, ako sa v mnohých krajinách vyrába syr a ako sa doja kravy, je tiež téma hodná diskusie. Od vegetariánov sa vegáni líšia tým, že síce rovnako nejedia mäso, absolútnym tabu sú však pre nich aj vajíčka, mlieko, syr, maslo či tvaroh. Ale aj med.

Čo tí vegáni vlastne jedia…

Pýtate sa: Ako sa teda vegáni stravujú, čo vlastne jedia? Ich jedálniček je založený predovšetkým na množstve tofu, ktoré je cennou zložkou bielkovín (náhrada za mäso). Aby nechutilo fádne, možno použiť koreniny, chili papričky, existuje tofu údené, dokonca aj sladké. Vhodnou náhradou mäsa je aj sójový výrobok tempeh, ktorý sa vyrába kultivovaním a kvasením celých sójových bôbov z Indonézie. Je vhodný na pečenie aj fritovanie. Ďalej tu máme strukovinu lupinu, ktorá môže byť spracovaná do vegánskych klobás či karbonátok, alebo gluténové mäso seitan, ktoré možno variť ako mäso. Je vyrobené zo pšeničnej bielkoviny a obsahuje extrémne málo kalórií.

Vegánstvo: Nuda na tanieri?

Vegánstvo nemusí byť ani náhodou monotónne. Svojím vývinom sa objavili alternatívy, tým pádom každé jedlo, ktoré obsahovalo živočíšny produkt, možno nahradiť a vytvoriť unikát. Vegáni už majú k dispozícii vegánsku pizzu aj lasagne, ale tiež vegánsky viedenský rezeň, ktorý údajne chutí ako „živý“.

Konzumácia mäsa je nezdravá!

Treba spomenúť, že predovšetkým zvýšená konzumácia mäsa je nezdravá! Veľa konzervačnej soli, nitrátov a vysoký obsah tuku zvyšujú riziko srdcových ochorení a rakoviny hrubého čreva. Častou konzumáciou mäsa si koledujeme o reumu, dnu a obezitu. Varuje pred tým Svetová zdravotnícka organizácia WHO. Podľa štúdie medzinárodne uznávanej ADA (American Dietetic Association) žijú vegáni zdravšie, pretože ich strava pozostáva z menej nezdravých nasýtených tukov, cholesterolu a živočíšnych bielkovín. Namiesto toho sa spoliehajú na sacharidy, vlákninu a minerálne látky, čím znižujú riziko črevných ochorení a reumy.

Odborníci varujú

O vegánskej strave si treba všetko podrobne naštudovať, odborníci varujú pred nedostatkom, napríklad vitamínov. Podvýživa hrozí všetkým, ktorí presne nevedia, z akých potravín je najvhodnejšie získať vitamíny, potrebné živiny a tuky. Ak „sekneme“ so živočíšnymi produktami, môže to vyvolať nedostatok železa, vápnika, vitamínu B12 a vitamínu D. Hrozí chronická únava (nedostatok železa), alebo problémy s kosťami (nedostatok vápnika). Kto však stravu konzultuje s odborníkom, je pod jeho dohľadom a konzumuje dostatok orechov, celozrnných produktov, sóje a tmavozelenej zeleniny, nemá sa prakticky čoho obávať.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#mäso #cholesterol #zviera #reuma #vegánstvo #tofu #živočíšne produkty
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku