Zdravo žiť, zdravo piť

, 15.04.2016 06:00

Titulok by mohol znieť možno aj obrátene a bol by pravdivý. Ešte nikdy sa ľudia nezamýšľali nad svojím jedlom a pitím ako dnes. Môže za to nepreberná ponuka jedál a nápojov. Spočiatku stačil na uhasenie smädu dúšok čistej vody, potom sa na scéne objavilo pivo a víno, destiláty a spolu s nimi kráčali aj nealkoholické nápoje. Už to nie sú malinovky, ale sofistikované nápoje.

Pri nápojoch bez alkoholu sa hľadá osvieženie,...
Pri nápojoch bez alkoholu sa hľadá osvieženie, zdravotný efekt, podpora a stimuláciu výkonu, ale aj pocit uvoľnenia, istej fyzickej úľavy.. Autor: SHUTTERSTOCK

Na prelome tisícročí sa Slovensko považovalo za jednu z najperspektív­nejších pivovarníckych krajín v Európe. Spotreba piva plynule stúpala až do roku 2002, keď prekonala hranicu 90 litrov na hlavu. Zdalo sa, že Slováci idú v stopách Čechov, ktorí neohrozene kraľujú svetovým pivárskym rebríčkom. Potom však prišiel zlom, ktorý namiesto dobytia stolitrovej hranice v spotrebe piva priniesol pokles konzumácie piva. Pád až k 70 litrom odštartovali podľa pivovarníkov prudko zvýšené spotrebné dane. Dane nepochybne pribrzdili pitie piva.

Nebola to však iba daňová politika, do hry vstúpil úplne nový faktor, ktorému sa hovorí nový životný štýl. V slovenskej spoločnosti došlo k obmene generácií, vedľa pokolenia rodičov, ktorí pol života prežili v socializme, vyrástla generácia detí s inými predstavami o živote. Mnohí sa dostali na štúdiá či našli prácu na Západe a spoznali úplne nové jedlá a nápoje. Tie vtrhli po otvorení trhu aj na Slovensko. Život po revolúcii sa zrýchlil, za prácou sa začalo viac cestovať, v práci enormne stúpli požiadavky na výkon a triezvu myseľ.

Nápoj, ktorý neobmedzuje

To všetko začalo meniť pohľad aj na jedlo a pitie a tradičné pivo, z hľadiska spotreby najkonzumovanejší nápoj, začalo ustupovať iným. A boli to nielen výrobcovia nealkoholických nápojov, ale aj samotné pivovary, ktoré museli hľadať alternatívu, ak chceli podnikať so ziskom. Tak sa na scéne objavilo nielen nealkoholické pivo, neskôr radler, menej alkoholický nápoj na báze piva a ochutený ovocnými zložkami, až po úplné vynulovanie alkoholu z radlera. Triezvosť vybičovaná potrebou vysokej koncentrácie na pracovný výkon vtrhla do nášho života ako cieľavedome pestovaná vlastnosť a prednosť.

Čistá voda je základom všetkých nápojov, ale nebol by to človek, ktorý by nehľadal to, čomu dnes vravíme pridaná hodnota, ktorá môže mať množstvo podôb. Pri nápojoch bez alkoholu sa hľadá osvieženie, zdravotný efekt, podpora a stimuláciu výkonu, ale aj pocit uvoľnenia, istej fyzickej úľavy. Pivovary také nápoje vyvinuli a najmä v posledných piatich rokoch si získavajú priaznivcov naprieč generáciami. Aktívne totiž žijú mladí aj starí, takmer všetci šoférujú a ľudia viac ako kedykoľvek predtým striehnu hodnoty napríklad cukru, tlaku, soli. Chcú byť fit a žiť dlhšie a kvalitnejšie.

Preto napríklad bodujú nealkoholické radlery. Vo svojom portfóliu ich majú všetky pivovary, nedá sa bez nich jednoducho obstáť v konkurencii. Práve ona tlačí na inovácie, z ktorých má prospech spotrebiteľ.

Nedávno napríklad najväčšia slovenská pivovarnícka skupina Heineken Slovensko naplnila svoj nealkoholický radler nie do hliníkovej plechovky, ale do praktickej pollitrovej plastovej fľašky. Ako s úsmevom uviedla pri prezentácii produktu hovorkyňa spoločnosti Hana Šimková, slovenské cesty sú hrboľaté a z plechoviek v aute nápoj občas vyšplechne. Hľadalo sa teda nové praktické balenie. Skrutkový uzáver pritom drží nápoj pri sile po otvorení celých 24 hodín. Nová fľaša je na svete a nepochybne bude mať rýchlo nasledovníkov, tak ako ich kedysi našlo rodinné balenie piva do 1,5-litrových plastových fliaš. To sa považovalo za dehonestáciu piva, ale až predaj tohto produktu ukázal, že ľudia oceňujú praktickosť a pivo v "petke“ spotrebiteľom neprekáža.

Slovenskí spotrebitelia nezabudli na historickú chuť piva. Jeho pitie však ľudí počas dňa obmedzuje. Radlery si uchovali príjemnú horkastú chuť a priniesli aj ovocné osvieženie. Ovocná zložka v podobe citrónu alebo trojlístka citrón, baza a mäta urobili z týchto nápojov produkt, ktorý naplnil na jednej strane chuťové očakávania mužov a na druhej žien.

Ani sladké, ani horké

Nie sú to nápoje ani príliš sladké, čo sa dnes pri epidémii cukrovky a obezity veľmi cení. Sú to nápoje s dostatkom antioxidantov, ktoré sú schopné vychytávať v ľudskom organizme voľné radikály, čo sú nestabilné molekuly spôsobujúce poškodenie buniek. Aj preto Kristína Krištúfková, ktorá stojí za projektom zdravého gurmánstva Foodlover.sk, odporúča piť radlery. Najnovší produkt testoval aj Výskumný ústav potravinárstva v Bratislave. Ocenil nízky obsah sodíka a vyšší draslíka. Táto kombinácia umožňuje podľa Krištúfkovej "správne fungujúci prenos nervových impulzov, kontrakciu svalstva a viacero ďalších funkcií“.

Niet nápoja s prednosťami, ale aj negatívami. Ak sa niečo ľudstvo počas svojej civilizačnej púte naučilo, tak prišlo na to, že základom dobrého života je striedmosť. Nie je cieľom ani hladovať, ani sa prejedať a opíjať, ale dobre žiť, teda správne jesť a piť a mať z toho aj pôžitok. Musíme si vedieť vybrať, nájsť správneho spoločníka k správnej časti dňa. Nealkoholické nápoje aj na báze piva a ovocia nám umožňujú žiť lepšie. Zdá sa, že nám chutia. V roku 2015 slovenský trh s radlermi narástol o 21 percent, pričom rast ťahali nealkoholické radlery, pri ktorých medziročný predaj stúpol až o 86 percent.

Výrobcovia správne odhadli, po čom ľudia túžia. Život je zmena a zmena má svojich nositeľov a symboly. Jedným z nich sú aj nealkoradlery.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#pivo #pitný režim #minerálna voda #kvalitné potraviny #radler #nealkoholický radler
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku