Nízkokalorické kivi - chlpatá vitamínová bomba

, 12.12.2016 06:00
kivi, ovocie, vitamíny, výživa
Zdravie sa nachádza aj v šupke. Autor:

Kivi. Zmestí sa do hrsti, je chutné, hnedé, chlpaté a má príťažlivú sladko-kyslú chuť.

Jeho prednosťou je množstvo vitamínu C – obsahuje až dvakrát toľko ako pomaranč a zároveň zanedbateľné množstvo kalórií – preto sa uvádza v zozname odporúčaných ovocných druhov, ktoré sa zvlášť hodia pri chudnutí, najmä na desiatu. Pripomeňme, že sem patrí aj zelené jablko, grapefruit či jahody.

Prišlo k nám z Číny

Kivi má pôvod v Číne, odtiaľ jeho menej známy názov „čínsky egreš“. Pestuje sa na Novom Zélande a mnohých iných krajinách so subtropickou alebo miernou klímou. Okrem Nového Zélandu dnes patrí k veľkým pestovateľom kivi aj Taliansko. U nás je v supermarketoch dostať bežne ako jablko, hrušku či banán. Plody sa zbierajú zrelé a skladujú sa pri nízkych teplotách tesne nad nulou. Teoreticky by mali vydržať až šesť mesiacov, neskôr už strácajú chuť.

Kalórie, vitamíny, živiny

Stredne veľké kivi dokáže pokryť dennú potrebu vitamínu C dospelého človeka. V 100 gramoch sa nachádza až 120 mg tohto cenného vitamínu. Okrem toho sa kivi pýši vitamínmi E a B, ako aj minerálnymi látkami – horčík, fosfor, draslík, vápnik a železo. Netreba zabúdať ani na cennú vlákninu a omega-3-mastné kyseliny či antioxidanty v šupke. A kilokalórie? Len 43! Tento exotický druh ovocia obsahuje aj enzým aktinidín, ktorý pomáha pri štiepení bielkovín.

Kúpa a konzumácia

Pri kúpe treba vopred zvážiť, či ho chceme konzumovať hneď, alebo si chvíľu „poleží“. Kivi je totiž v obchode často buď tvrdé ako kameň a tým pádom nezrelé, alebo naopak, prezreté. Prezreté však nechutí najlepšie a navyše obsahuje aj menej vitamínov. Lepšou voľbou je ešte trochu tvrdé kivi s napnutou, nie však zoschnutou šupkou. Len čo šupka trochu „poľaví“, je to signál, že kivi je zrelé a možno ho konzumovať.

Recepty s kivi

Vzhľadom na svoju kyslastú chuť a atraktívnu farbu je kivi obľúbené nielen v surovom stave. K typickým receptom patrí bowle, lekvár alebo torta. Na Novom Zélande zašli aj ďalej, tam je známy džús z kivi ale tiež víno. Pri všetkých receptoch treba poznamenať, že enzým aktinidín netoleruje mliečne produkty a želatínu. Preto treba do torty použiť dusené alebo konzervované kivi.

Alergia na kivi

Veľké množstvo vitamínu C v kivi môže spôsobiť podráždenie na koži u ľudí s citlivou pokožkou. Okrem toho môžu ovocné kyseliny spôsobiť pálenie na jazyku, podnebí či na perách. V takýchto prípadoch pomôže jesť kivi nečastejšie. Pri preukázanej alergii na kivi sa už tomuto ovociu treba úplne vyhýbať. Alergia na kivi je často sprevádzaná skríženou alergiou na ananás, papáju alebo peľ.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamín C #horčík #antioxidanty #kivi #čínsky egreš #aktinidín
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku