Cukor: Moderná biela droga

, 06.10.2017 06:00
biely cukor
Zníženie príjmu cukrov prináša výrazné zlepšenie zdravotného stavu. Autor:

Slovo cukor pochádza z arabského "sukkar". Je neoddeliteľnou súčasťou nášho života, sprevádza nás od narodenia až do posledných hodín. Dnes sa označuje za moderný jed, pretože ak pred sto rokmi naši predkovia spotrebovali okolo 2,5 kg za rok, dnes Slováci spotrebujú 31 kg ročne.

V roku 1700 človek priemerne vo svete skonzumoval okolo 1,8 kg cukru za rok. V roku 1900 sme priemerne vo svete konzumovali 40 kg cukru ročne. Priemerný Slovák skonzumuje 31 kg cukru ročne, čo predstavuje 21 čajových lyžičiek cukru denne (cca 85 g). Podľa odporúčaní WHO by Slováci mali znížiť spotrebu cukru takmer o polovicu. Priemerný Čech skonzumuje 36 kg a priemerný Američan viac ako 50 kg cukru ročne. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vydala odporúčanie ohľadne nadmernej konzumácie cukrov. Podľa tohto odporúčania by mali cukry tvoriť iba 10 % celkového denného príjmu energie. Spotrebu cukru by sme mali znížiť na 12 čajových lyžičiek cukru denne, čo zodpovedá 50 g cukru denne a 18 kg cukru ročne. Zníženie príjmu cukrov podľa WHO prináša výrazné zlepšenie zdravotného stavu.

Cukor ukrytý tam, kde by sme ho nečakali

Veľké množstvo cukrov konzumovaných v dnešnej dobe sa ukrýva v nápojoch a polotovaroch, ktoré sa na prvý pohľad ani nejavia ako sladké. Aj niektoré detské potraviny sú doslova nabité cukrom. Ak si nesladíte kávu alebo čaj, ale pravidelne sa stravujete v prevádzkach rýchleho občerstvenia, je veľmi pravdepodobné, že vaše telo je presladené. Müsli tyčinka môže obsahovať viac cukru ako tabuľka čokolády, bežná grilovacia omáčka viac ako čokoládová poleva.

Veľa cukru obsahuje napríklad kečup. Nízkotučný jogurt má viac cukru ako zmrzlina. V knihe „Končím s cukrom“ je na stranách 28–29 porovnanie nízkotučného a prírodného jogurtu. Malý téglik „diétneho“ jogurtu často obsahuje až 6 lyžičiek cukru (15 g na 100 g), aj keď etiketa tvrdí „bez pridaného cukru“. Prírodný plnotučný jogurt má asi 4,7 g cukru na 100 g. Tento cukor je však laktóza (mliečny cukor), ktorá neobsahuje problematickú fruktózu. Podobne je to s omáčkami a nátierkami – tie so zníženým obsahom tuku môžu obsahovať až dvojnásobok cukru!

Aj džúsy sú sladké nápoje

Pite tekutiny, ktoré neobsahujú cukor. Štandardný nápoj má asi 250 až 300 ml, čo znamená, že množstvo cukru na 100 g treba vynásobiť číslom 2,5 alebo 3. Bežná plechovka sladenej limonády obsahuje 10 lyžičiek cukru. Mnohí si neuvedomujú, že aj „zdravé ovocné džúsy“ sú sladké nápoje. Pohár jablčnej šťavy, či už čerstvo vytlačenej, alebo kupovanej, obsahuje rovnaké množstvo cukru (fruktózy) ako pohár koly. Nápis bez cukru vždy znamená, že „bez pridaného cukru“.

Podľa odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie by 200 ml džúsu malo tvoriť jednu z piatich porcií ovocia a zeleniny denne. Dve deci a dosť! Ak prijímame cukor v tekutej podobe, ovocný cukor fruktóza sa dostane do pečene rýchlejšie. Rýchlosť, s ktorou ho musí pečeň spracovať, spôsobí, že premení väčšinu cukru z nápoja na tuk, pričom zvyšuje inzulínovú rezistenciu. Konzumácia sladkých nápojov spôsobuje epidémiu obezity u detí a podľa najnovších zistení nadmerná konzumácia týchto nápojov urýchľuje nástup menštruácie u mladých dievčat.

Cukor a cukrovka

Sacharidy, ľudovo cukry, si vyslúžili titul najväčšieho zabijaka ľudstva. Na diabetes zomiera ročne vyše 400 miliónov ľudí, čiže 8,5 % ľudskej populácie. „Nadmerný príjem vysokoenergetických potravín obsahujúcich veľa sacharidov vedie v organizme k dlhodobému preťažovaniu pankreasu. Každý nadmerne namáhaný orgán môže začať zlyhávať,“ povedal v rozhovore pre Dobré zdravie doc. MUDr. Emil Martinka, predseda Slovenskej diabetologickej spoločnosti.

Typický pacient s diabetom na Slovensku je žena vo veku 62 rokov, ktorej ochorenie už trvá približne desať rokov, je obézna, má vysoký krvný tlak a vysokú hladinu tukov v krvi. Samozrejme, tu hovoríme o cukrovke 2. typu, pretože práve tá spôsobuje celoslovenskú, ale aj celosvetovú epidémiu. Väčšinu diabetikov dnes tvoria tí, ktorí sa k cukrovke takpovediac prejedli, pretože v dnešnej dobe charakteristickej nadbytkom potravy sú nám naše šetriace gény určené pre obdobia hladu takpovediac na škodu. Cukrovka je metabolická porucha, pri ktorej dochádza k dlhodobo zvýšenej hladine glukózy v krvi, pretože organizmus nie je schopný túto hladinu regulovať v dôsledku nedostatku inzulínu v tele.

Cukor = glukóza a fruktóza

Cukor pozostáva z glukózy a fruktózy. Bunky nášho tela potrebujú glukózu (je známa aj ako hroznový cukor, dextróza – pozn. aut.), pretože je zdrojom ich energie. Glukózu získame aj zo zeleniny či hoci z mlieka, túto energiu nepotrebujeme získavať z cukru ako takého. Vstupuje do bunky s pomocou inzulínu a využíva sa ako telesné palivo. Čoraz viac odborníkov však považuje za problém fruktózu známu pod „sympatickým“ názvom ovocný cukor. Fruktózu metabolizuje, čiže odbúrava naša pečeň podobne ako alkohol či chemikálie. Laicky povedané, premieňa ju na tukové bunky najmä v okolí našich orgánov, čo môže viesť k rôznym metabolickým ochoreniam známym ako metabolický syndróm. Následkom fruktózy sme chorí: znižuje plodnosť, urýchľuje starnutie, môže súvisieť s rakovinou, vyvoláva kyslé prostredie v tráviacom trakte, hyperaktivitu, úzkosť a stratu koncentrácie.Okrem toho už jej malé množstvo vedie k závislosti. Náš mozog totiž v prípade nadmerného príjmu fruktózy nevydá tzv. stopku. Pochádza to ešte z pravekých čias, keď ľudia boli najmä lovcami a zberačmi. Živili sa najmä mäsom, ale ak náhodou objavili plást medu alebo zopár bobuľových plodov, telo to považovalo za najrýchlejší spôsob, ako nabrať telesný tuk potrebný na prežitie.

Menej zdravý a zdravší cukor?

Hnedý alebo biely cukor? Mýtus znie, že ten hnedý je zdravší. Z každého cukru sa priberá rovnako. Biely cukor prejde pri výrobe chemickým procesom, ktorý sa nazýva rafinácia, počas ktorého sa z neho odstráni melasa (melasa obsahuje rôzne vitamíny a minerály). Hnedý cukor touto cestou neprechádza. Hnedý cukor však neznamená len trstinový cukor. Môže byť aj palmový, dokonca repný dofarbený melasou či karamelom.

„Všimla som si, že v Európe radi veríte, že existuje zdravý a nezdravý cukor. V Anglicku ponúkajú množstvo raw koláčov, ktoré sú sladené agávovým či javorovým sirupom a na štítok napíšu, že je bez cukru. Myslia tým, že je bez bieleho rafinovaného cukru. Agávový sirup však obsahuje 60–90 % fruktózy. Javorový sirup má 40 % fruktózy. Normálny cukor má síce 50 % fruktózy, ale javorového sirupu si nalejeme o to viac, pretože máme pocit, že môžeme. Bioobchody sú skrýše s fruktózou preoblečenou za zdravé jedlo. Nášmu mozgu však nezáleží na tom, či cukor, respektíve fruktózu, získame z repy, trstiny, javora či kaktusu,“ povedala autorka knihy Končím s cukrom Sarah Wilsonová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#cukor
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk