Vegánska náhrada mlieka: Kokosové, sójové, mandľové či ovsené...?

, 15.11.2017 06:00
mandľové mlieko
Mandľové mlieko je zdravé. Autor:

Zdúva vás po pohári mlieka, preženie vás, keď to s konzumáciou preženiete? Možno trpíte neznášanlivosťou laktózy (znamená to, že neviete stráviť laktózu).

Plánujete zmeniť svoj životný štýl od základov a chcete sa začať stravovať podľa vegánskych princípov? Alebo len vyskúšať niečo nové? Vedzte, že rozdiely v chuti a konzistencii sú často dosť veľké. Tu je porovnanie vegánskych alternatív.

Mandľové mlieko

Je vyrobené z mandlí a vody – a je popri sójovom mlieku obľúbenou alternatívou kravského mlieka. Mandľové mlieko je bohaté na nenasýtené mastné kyseliny a dobre stráviteľné. Má však nízky obsah vápnika a relatívne veľa kalórií. Má sladkú, orieškovú príchuť, preto je vhodné na pečenie alebo pri príprave müsli. V káve, žiaľ, vytvorí „chumáč“ a jeho chuť je až príliš sladká. Zato sa však vie krásne speniť, preto je vhodné pri príprave kapučína.

Sójové mlieko

Ako náhrada kravského mlieka je neuveriteľne populárne, ale aj zdravé, pretože sa pýši nízkym obsahom tuku. Sporné sú však tzv. izoflavóny, ktoré obsahuje. Sú to fytochemikálie, ktoré môžu mať hormonálny účinok a ako už bolo predpokladané, vo vyšších dávkach môžu byť škodlivé alebo dokonca karcinogénne. Odborníci odrádzajú od konzumácie sójových výrobkov u malých detí a dojčiat. Chuť sójového mlieka je trochu „obilná“, čo nie je pre každého, no chuť nie je taká intenzívna. Toto mlieko sa hodí do kávy, aj do pekárenských výrobkov a dezertov.

Kokosové mlieko

Kokosové mlieko, získavané lisovaním, sa považuje za obzvlášť mastné. Nie je to však celkom tak, pretože mastné kyseliny, ktoré obsahuje, sú nenasýtené. Čo sa týka chuti, exotické sladké kokosové mlieko nechutí každému. Pozor, müsli alebo kávu ochutí veľmi špecificky. V prípade kari omáčky, koláčov, pyré zo sladkých zemiakov alebo koktailov je však vynikajúce.

Ovsené mlieko

Je jednoznačne najprospešnejšia náhrada mlieka. Neobsahuje laktózu, mliečne bielkoviny a ani žiadne sójové zložky. Nemožno však vylúčiť, že neobsahuje lepok. Má vysoký obsah kalórií, a znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Pred použitím ho treba dobre pretrepať, aby nebol nápoj príliš vodnatý. Na chuť si treba zvyknúť. Pripomína tekuté ovsené vločky, takže nič, čím by sme si ochutili kávu, ale celkom chutné v prípade pečenia alebo pri príprave müsli.

Ryžové mlieko

Toto obilné mlieko má vysoký obsah kalórií, ale len málo živín. Napriek tomu je však bezlaktózové, neobsahuje mliečne bielkoviny ani lepok a je preto dobrou alternatívou kravského mlieka pri typickej neznášanlivosti. Ryžové mlieko je skôr bez chuti, preto sa hodí na varenie. Nespení sa však – tým pádom sa nehodí napríklad na výrobu latté. Pre svoje nízke hodnoty živín by sa nemalo používať ako výhradná náhrada mlieka, najmä deti potrebujú výživnejšiu alternatívu.

Konopné mlieko

Málo nasýtených mastných kyselín, zato však vysoký podiel zdravých omega-3 mastných kyselín (už pol litra pokryje odporúčanú dennú dávku) – preto je konopné mlieko dobrou alternatívou kravského mlieka. Mimochodom, vyrába sa z kvetov, nie zo semien. Má sladkastú a trochu zrnitú príchuť, čo neprekáža káve ani mliečnym jedlám.

Špaldové mlieko

Ak ste alergickí na mliečnu bielkovinu, špaldové mlieko je pre vás naozaj nielen vhodné, ale aj zdravé. Horšie je to už s jeho nízkym obsahom bielkovín a živín. Okrem toho má silnú obilnú príchuť, treba si na ňu zvyknúť, a pozor, nie je vhodné pri príprave každého jedla. Pre nízky obsah živín sa špaldové mlieko neodporúča ako náhrada mlieka, najmä deti by rozhodne mali konzumovať iné alternatívy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#živiny #vegánstvo #špalda #mlieko #lepok #laktóza #káva
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk