Vylučovacia diéta - čo to je a komu pomôže?

, 10.04.2018 06:00
zeleninová omáčka, čatní, paradajky
Pri histamínovej intolerancii sú problémové napríklad paradajky. Autor:

Niekto zo stravy vylúčil lepok, iný prestal piť mlieko či jesť syry. O tom je vylučovacia diéta. Ako funguje? Oplatí sa vyskúšať ju?

Čo je vylučujúca diéta?

Na úvod uveďme, že nemá nič do činenia s chudnutím. Namiesto toho ide o odstránenie potravín z jedálnička, ktoré pravdepodobne zle znášame. Takže „vylúčiť“ ich. Ak máte podozrenie, že máte potravinovú neznášanlivosť alebo ste citlivo reagujete na určité potraviny, praktizujte túto diétu dva až štyri týždne, bez prestávky. Nakoniec pochopíte, ktoré potraviny dráždia váš žalúdok – a môžete nájsť stravu, ktorá vám vyhovuje.

Ktoré potravinové neznášanlivosti možno testovať?

Vylučovacia diéta sa nehodí na všetky neznášanlivosti. Nepomôže ďalej v prípade neznášanlivosti na glutén (pri celiakii) alebo pri intolerancii na mliečnu bielkovinu. Ak máte podozrenie, že sa za vašimi problémami môže skrývať histamínová, fruktózová alebo laktózová intolerancia, testovanie vám môže poskytnúť viac dôkazov.

Kedy ju vyskúšať?

Keď vás pravidelne po jedle alebo pití trápi niektorý alebo viaceré z týchto príznakov:

Bolesti hlavy
Nevoľnosť
Nafukovanie
Kŕče
Pálenie záhy
Hnačka
Abdominálne ťažkosti
Pretrvávajúci kašeľ alebo príznaky nádchy
Opuchnuté sliznice (predovšetkým jazyk a ústa)

Kedy sa nehodí?

Aby ste sa vyhli nekontrolovaným reakciám, ktoré môžu dokonca ohroziť váš život, nemali by ste vylučovaciu diétu praktizovať doma na vlastnú päsť, ale radšej vyhľadať nejaké centrum na liečbu alergií či neznášanlivosti a nechať sa otestovať.

Ako presne funguje?

Najprv vám váš lekár zostaví zoznam potravín a zložiek, ktoré môžu vyvolať dané symptómy. Mlieko, vajíčka, sója, oriešky, kukurica, pšeniča alebo dokonca aj alkohol patria k najčastejším potravinám. Jednotlivé skupiny potravín (alebo zložka, ktorá mohla problémy spustiť), budú z jedálnička odstraňované, a to na dva, max. štyri týždne. Ak máte podozrenie na histamínovú intoleranciu, konzumujete čo najmenšie množstvá potravín s vysokým obsahom histamínu. Patria sem strukoviny, jahody, paradajky, oriešky, ananás, kakao a čokoláda.

Pri tomto teste sa zisťuje, či sa príznaky vyskytnú, ak áno, aké sú silné. Citlivým stačí už malé množstvo zložky, ostatní majú vyššiu hranicu tolerancie. Aby ste mali prehľad, musíte si v tomto čase viesť denník, kam si budete poctivo zapisovať všetko, čo jete, vrátane nápojov. Zaznamenajte si aj všetky tráviace problémy.

Ktoré potraviny sa väčšinou testujú?

Zoznam si nechajte vypracovať lekárom alebo dietológom. Pre prehľad, toto je zoznam potravín, ktoré sa testujú najčastejšie:

Pri histamínovej intolerancii:
Zrelý syr
Alkoholové nápoje
Paradajky a všetky výrobky, vyrobené z paradajok (kečup, pretlak, paradajková pasta)
Zelenina (špenát alebo kyslá kapusta)
Čokoláda a všetky produkty s obsahom kakaa

Pri laktózovej intolerancii:
Mlieko
Syr
Jogurt
Maslo

Pri fruktózovej intolerancii:
Ovocie a sušené ovocie
Ovocné šťavy a nápoje, osladené fruktózovým cukrom
Kompóty, lekváre a pyré
Med

Dôležité je upozornenie, že vylučovacia diéta si vyžaduje veľa sebadisciplíny. Počas testovania musíte poriadne čítať, aké zložky ktorý výrobok obsahuje a denne si viesť spomínaný denník.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#potravinová neznášanlivosť #lepok #laktóza #hnačka #histamín
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk