Sladučký melón: Uhasí smäd, ochráni pred slnkom, zásobí vitamínmi

, 25.07.2018 06:00
melon, ovocie, leto
Melón obsahuje až 93 percent, preto ho možno samozrejme zarátať do pitného režimu. Autor:

Čerstvo nakrájaný, v jogurte alebo "ukrytý" v ovocnom šaláte. Leto bez červeného melóna skrátka nie je leto.

To, že navyše chutí a zodpovedne osvieži, nie je žiadna novinka. Mnohí si však neuvedomujú, koľko vitamínov taký melón obsahuje. Poďme sa naň pozrieť bližšie.

„Talentovaná“ maškrta

Vodový melón síce patrí do čeľade tekvicovitých rastlín, u nás sa však používa ako ovocie. Porcia (125 g) obsahuje asi 47 kalórií. Okrem vysokého obsahu karotenoidov, predovšetkým lykopénu, obsahuje melón vitamín C, železo, sodík, vitamín B6 a B1, horčík a draslík a ďalšie cenné zložky, ktoré posilňujú imunitný systém, chránia pred očnými ochoreniami a rakovinou, znižujú riziko astmy, artériosklerózy a artritídy. Má tiež protizápalový účinok a je dobrý pre srdce a cievy.

Prirodzená ochrana pred slnkom

Nie je náhoda, že osviežujúci melón je vyhľadávaný práve v lete. Antioxidanty, ktoré obsahuje vo forme vitamínov A, C a lykopénu pôsobia ako zachytávače radikálov. V lete fungujú ako opaľovacie prípravky, chránia totiž bunky tela pred oxidáciou a poškodením. Pravidelnou konzumáciou môžeme podľa odborníkov na výživu docieliť odolnosť pokožky voči UV žiareniu. Ale pozor, v žiadnom prípade nie je náhradou správneho opaľovacieho prostriedku!

Sladko uhasí smäd

Melón sa hodí letným mesiacom už aj pre svoj vysoký obsah vody. Obsahuje jej až 93 percent, preto ho možno samozrejme zarátať do pitného režimu. Vzhľadom na svoju sladkosť mnohí predpokladajú, že ovocie obsahuje veľa cukru. 100 gramov vodového melóna má len 28 kalórií, 6 gramov uhľohydrátov, čo zodpovedá dvom kockám cukru. Pre porovnanie: Stredne veľké jablko (110 g) obsahuje asi 13 gramov cukru. Pri ovocí platí, že by sme nemali naraz konzumovať veľké množstvá. Odporúčaná dávka je 125 až 150 gramov. V prípade, že v lete uhasíme smäd červeným melónom a zjeme kilo, musíme myslieť na to, že telo musí spracovať 20 kociek cukru. V zásade treba počítať celkové množstvo spotrebovaného cukru v priebehu dňa. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie WHO by nemalo prekročiť 50 g denne.

(Nie) je melón ako melón

Zatiaľčo medový melón má výrazne vyššie množstvo vitamínu A, draslíka a betakaroténu ako vodový melón, ananásový melón boduje obzvlášť vysokým obsahom vitamínu A. Cukrový melón sa vyznačuje vysokým obsahom železa a vitamínu C. Melón galia obsahuje asi toľko draslíka ako medový melón, avšak menej vitamínov ako ostatné druhy melónov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#železo #vitamín C #UV žiarenie #melón #lykopén #imunitný systém
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk