Preháňate to s bielkovinami? Štyri príznaky, ktoré to naznačujú

, 16.05.2019 06:00
cottage cheese - syr - tvaroh - bielkoviny -...
Tvaroh, mäso, syry, ryby... Telo si pýta aj sacharidy, nezabúdajte na ne. Autor:

Tvaroh na raňajky, ryba na obed, bravčové mäso na večeru... Strava bohatá na bielkoviny, tzv. nízkosacharidová diéta bola ešte donedávna považovaná za najlepšiu cestu, ako sa rýchlo dopracovať k štíhlej postave.

Koľko bielkovín denne potrebujeme?

Princípy nízkosacharidovej diéty sú často nepochopené. Mnohí, ktorí chcú rýchlo schudnúť, znížia nielen príjem sladkostí, resp. sacharidov s krátkym reťazcom, ale sacharidy kompletne vynechávajú zo stravy. A platí to aj pre tuk, často je obmedzovaný na nebezpečné minimum a príjem proteínov sa šplhá na maximum. Proteínové tyčinky a kokteily častokrát konzumujú namiesto bežnej stravy dokonca aj ľudia, ktorí vôbec nešportujú alebo len zriedka…

Takto vypočítate svoju dennú potrebu

Priemerná dospelá osoba potrebuje podľa Nemeckej spoločnosti pre výživu (DGE) asi 0,8 gramov bielkovín na kilogram telesnej hmotnosti denne. Ženám to vychádza na cca. 46 gramov, mužom na 56. Fyzicky aktívni ľudia (hobby športovci, ktorí športujú 3-krát týždenne), potrebujú vyššiu dávku, približne 1,0 gramov bielkovín na kilogram telesnej hmotnosti, 1,4 gramov na kilogram telesnej hmotnosti ľudia, ktorí športujú intenzívne, 1,5 gramov na kilogram telesnej hmotnosti siloví športovci a 2,0 gramov profesionálni športovci.

Jete priveľa bielkovín? Toto sú 4 príznaky, ktoré to potvrdzujú:

Silný smäd
Čím viac bielkovín konzumujeme, tým viac majú práce pečeň s obličkami. Aby ste pomohli obličkám pri vylučovaní odpadových produktov, ktoré pri trávení bielkovín vznikajú, musíte dostatočne veľa piť. Kým vyvážená strava si vyžaduje asi dva litre tekutín denne, musia ľudia, ktorí majú založený prísny jedálniček na bielkovinách, zvýšiť túto potrebu až na tri-štyri litre vody.

Zápach z úst
Ak budete jesť viac mäsa, výsledkom môže byť zápach z úst, a to aj napriek tomu, že si poctivo umývate zuby. Vinníkom sú ketóny, ktoré začne telo produkovať viac, len čo prestanete jesť dostatočné množstvo sacharidov.

Výkyvy nálad
Sacharidy poskytujú telu energiu a stimulujú produkciu sérotonínu v mozgu. Nízka koncentrácia sérotonínu môže spôsobiť podráždenie a nepohodu.

Tráviace problémy
Tí, čo preferujú bielkoviny a zároveň neprijímajú dostatočné množstvo vlákniny, môžu mať tráviace problémy. Denná dávka vlákniny sa pohybuje od 25 až 35 gramov, inak hrozí nadúvanie alebo zápcha. Obzvlášť veľa balastných látok sa nachádza v celozrnných produktoch, jablkách a citrusovom ovocí.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#smäd #sérotonín #zápcha #vláknina #bielkoviny #ketóny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku