Nízkokalorický a plný vitamínov! Jedzte šalát, je zdravý

, 28.05.2019 06:00
zelenina, šalát, jedlo, žena
Potrebujete doplniť vitamín E? Šalát je úžasným zdrojom. Autor:

Chutí, je nízkokalorický, pripraviť ho možno na tisíc spôsobov... Časy, kedy bol šalát považovaný za potravu pre králikov, sa skončili.

Ani pretrvávajúca domnienka, že živiny zo šalátu sa nedajú dobre zužitkovať, sa nepotvrdila. Práve naopak. Štúdia ukázala, že šalát je vhodný na zvýšenie živín v krvi.

Ideálna potravina pre ľudí

Napokon, šalát nie je vhodná potravina pre králiky. Ich strava by mala pozostávať z divokých rastlín, trávy a kôry, nie však zo šalátov. Už je vedecky dokázané, že šalát predstavuje ideálnu potravinu pre ľudí.

Čo ukázala štúdia?

V štúdii kalifornskej univerzity a Louisiana State University boli vyhodnotené údaje 17 500 mužov a žien medzi 18 a 45 rokov a tiež starších ako 55 rokov. Údaje pochádzajú z národného prieskumu zdravia a výživy (National Health and Nutrition Examination Survey). Do úvahy sa, pravdaže, brali aj hladiny živín v krvi, telesný pohyb, užívanie liekov, prípadné fajčenie, atď. Zistilo sa, že čím viac šalátu a surovej zeleniny účastníci štúdie jedli, tým viac vitamínu C, kyseliny listovej, vitamínu E, lykopénu a betakaroténu mali v krvi.

Zásobuje vitamínom C

Štúdia, ktorá bola uverejnená v časopise Journal of American Dietetic Association, je prvá, ktorá skúmala vzťah medzi konzumáciou šalátu a úrovňou živín v krvi. V tejto štúdii sa objavilo, že každá skonzumovaná porcia šalátu zvyšuje pravdepodobnosť splnenia odporúčanej dennej potreby vitamínu C o 165 percent u žien a u mužov o 119 percent.

Cenné železo

Vitamín C je asi najznámejší vitamín zo všetkých a je notoricky známe, že zvyšuje odolnosť organizmu, čím chráni pred rôznymi chorobami. Menej známe už je, že vitamín C má v tele oveľa viac ďalších schopností a funkcií. Napríklad je nevyhnutný aj pri absorbácii železa. Bez vitamínu C rýchlo vznikne nedostatok železa, aj keby sme ho prijímali vo veľkých množstvách. Nedostatok železa zas vedie k anémii, imunitný systém je oslabený, znižuje sa výkon organizmu.

Proti voľným radikálom

Potrebujete doplniť vitamín E? Šalát je úžasným zdrojom. Spolu s vitamínom C fungujú ako antioxidanty a chránia náš organizmus pred útokmi voľných radikálov, a tým pred starnutím a rôznymi chorobami.

Plný kyseliny listovej

Šalát je okrem iného tiež výborným zdrojom kyseliny listovej. Tá patrí do skupiny vitamínov B, podieľa sa na tvorbe krvi a spolu s inými vitamínmi môže zabrániť artérioskleróze. Obzvlášť dôležitá je kyselina listová pre tehotné ženy, nedostatok kyseliny listovej je škodlivý pre rozvoj dieťaťa. Šaláty z listovej zeleniny a čerstvých byliniek dodávajú také množstvo kyseliny listovej, ako žiadna iná potravina.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#starnutie #kyselina listová #šalát #železo #voľné radikály
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku