Bojujte so sklerózou multiplex správnou výživou

, 18.06.2019 14:00
šalát, varenie, zdravá strava
Ilustračné foto. Autor:

Zmena stravovania môže pomôcť uľaviť od mnohých ťažkostí. Nejde síce o hlavnú liečebnú metódu, ale efekt liečby môže strava vhodne podporiť. Zdravý životný štýl je totiž pre ľudí so sklerózou multiplex jedným z najúčinnejších spôsobov, ako si udržať vysokú kvalitu života počas dlhého obdobia. Správnou životosprávou je možné zvýšiť celkovú odolnosť organizmu.

Podľa odborníkov je aj pri skleróze multiplex základom racionálna, vyvážená strava. Treba si vyberať zdravé varianty (napr. zdravé tuky, najmä z rastlinných zdrojov a rýb) a prijímať jednotlivé zložky potravy v optimálnom pomere.

Každý človek je ale iný a každému môže „pasovať“ niečo celkom iné. Ak trpíte sklerózou multiplex, lekári odporúčajú vyhnúť sa – alebo aspoň obmedziť – konzumácii niektorých potravín.

Čomu by ste sa mali vyhnúť:

zredukujte príjem mäsa, najmä červeného, vaječné žĺtky, potraviny, na ktoré ste alergický, mliečne výrobky, sladké pečivo, torty a mafiny, čipsy, slané tyčinky, údeniny, palmový olej, čokoládu, nepite vôbec tvrdý alkohol (pohár bieleho či červeného vína je výnimkou, ale aj tu treba uvažovať striedmo), rôzne iné stimulanty (napr. energetické nápoje), obmedzte alebo vylúčte potraviny z bielej múky – napríklad biely chlieb, cestoviny, cukor (zvýšená spotreba cukru spôsobuje priberanie a obezita robí človeka zraniteľnejším voči srdcovým ochoreniam), transmastné kyseliny (tie sú obsiahnuté napríklad v koláčikoch, tortách, cibuľových krúžkoch alebo v hranolčekoch)

Rozhodne odporúčané tipy

Ak chcete organizmus povzbudiť a podporiť, vypite každý deň 6 až 8 pohárov vody, a pritom sa treba vyhýbať nápojom obsahujúcim kofeín, ktoré vám odvádzajú vodu z tela. Tekutiny pomáhajú vyhnúť sa zápche, hoci môžu spôsobiť ťažkosti u pacientov, ktorí majú urgentnú inkontinenciu. Pitie šťavy z brusníc navyše chráni proti infekciám močových ciest.

Do vášho jedálneho lístka skúste zaradiť:

  • vlákninu, ktorú získate najmä z celozrnných produktov (napr. otruby alebo ľanové semienka)
  • zeleninu s tmavozelenými listami (brokolica, zelená kapusta, špenát a šalát)
  • ovocie – hlavne sušené slivky, ale aj čučoriedky, čerešne a višne
  • ovocie a zelenina sú najvhodnejšie čerstvé, prípadne krátkodobo tepelne upravené
  • ryby a rybí olej. Látky, ktoré sa nachádzajú v olejnatých rybách (tuniak, losos, makrela, pstruh, slede a sardinky), vás chránia proti zápalu a čiastočne zmierňujú príznaky ochorenia, pretože obsahujú prospešné omega 3 a 6 mastné kyseliny. Odborníci odporúčajú, aby ľudia s SM jedli tri jedlá do týždňa, obsahujúce ryby
Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Autor: SHUTTERSTOCK
  • pozitívny vplyv na SM má prítomnosť zinku v strave. Potraviny bohaté na zinok sú tekvicové jadierka, šošovica, hrášok, celé zrná, pšeničné klíčky, sezamové semienka a slnečnicový olej, ktorý obsahuje kyselinu linoleovú a má zmierňujúci účinok na príznaky SM
  • doprajte si potraviny, v ktorých sú esenciálne mastné kyseliny – rastlinné oleje, orechy a semená, niektoré margaríny, spomínané mastné morské, ale aj sladkovodné ryby
  • uprednostňujte vhodné a šetrné spôsoby prípravy pokrmov, rozhodne jedlo nevyprážajte, najlepšia je príprava varením, dusením, či na pare
  • chudé mäso
  • tofu alebo sóju (ak na ne nemáte alergiu), prípadne sójové výrobky
  • olivový olej

Pravidlá zdravej životosprávy u „esemkárov“:

  • udržujte si zdravú hmotnosť
  • jedzte striedmo, zdravo a pravidelne
  • jedzte veľa zeleniny a primerane ovocia (pozor, ovocie obsahuje cukor)
  • dodržiavajte pitný režim
  • vyhýbajte sa hotovým mäsovým výrobkom, údeninám, jedlám rýchleho občerstvenia – sú zdrojom soli, rizikových transmastných a nasýtených tukov
  • obmedzte sladkosti a sladené nápoje
  • odporúčajú sa aj probiotiká: prijímať ich možno v potrave, doplnkoch stravy. Prispievajú k rovnováhe črevnej mikroflóry – tzv. mikrobiómu, a tak prospievajú aj imunite, keďže črevo je najväčší imunitný orgán.

Neodporúčajú sa však žiadne extrémne diéty pri chudnutí. Väčšina z nich nezaručuje dostatočný prísun všetkých živín a takisto nedajú sa držať dlhodobo. Hrozí pri nich nielen jojo efekt, ale aj nepriaznivý dosah na ochorenie. Príkladom sú pacienti, ktorí v dôsledku prísnej vegetariánskej alebo vegánskej diéty trpeli nedostatkom vitamínu B12, čo nepriaznivo vplýva práve na nervový systém.

O nízkotukových diétach, ktoré sa často odporúčajú, sa dosiaľ nedokázalo, že by mali väčší efekt na SM, ale sú vo všeobecnosti zdravé, pretože pomáhajú vyvarovať sa nadváhy. Špeciálne diéty, ako bezgluténové alebo s vylúčením kvasníc, nepreukázali, že by mali priamy účinok na symptómy alebo priebeh SM. Aj chudnutie je stres, a príliš rýchla a výrazná redukcia hmotnosti by mohla mať nepriaznivý dosah na vaše ochorenie!

Aj doplnky stravy pomáhajú

Keď konzumujete pestrú stravu, nemali by ste trpieť nedostatkom potrebných vitamínov a minerálov. Niekedy však môže byť vhodné ich doplnenie formou bežne dostupných potravinových doplnkov. Ak sa pre ne rozhodnete, poraďte sa o účinnosti lieku najprv so svojím lekárom. Pri roztrúsenej skleróze prichádzajú podľa odborníkov do úvahy tieto doplnky stravy:

  • Omega 3 a 6 mastné kyseliny. Pre zdravie sú nevyhnutné, a keďže si ich telo nevie vytvárať samo, musíme ich prijímať v potrave. Takisto znižujú zápal a podporujú imunitu a u citlivých ľudí môžu spôsobovať krvácavé komplikácie
  • Pupalkový olej – pomáha mierniť symptómy sklerózy multiplex
  • Multivitamíny obsahujúce antioxidačné látky – hlavne vitamíny A, C, D, E, B-komplex a stopové prvky (horčík, vápnik, zinok a selén)

Vápnik – podporuje kostrový aj svalový systém Dbajte o dostatočný príjem vitamínu D – vystavením sa slnečnému žiareniu, alebo aj v strave či v doplnkoch stravy. Vitamín D tiež posilňuje kosti a svaly a navyše pomáha oslabovať prejavy sklerózy multiplex

  • Koenzým Q10 – má antioxidačné účinky, podporuje imunitný a svalový systém, môže však ovplyvňovať účinok protizrážavých liečiv (napr. warfarínu)
  • N-acetylcysteín – môže ovplyvňovať účinok nitroglycerínu
  • Probiotiká – podporujú trávenie a činnosť imunity, ale nie sú vhodné pre ľudí so zníženou imunitou alebo pre jedinca na liečbu, ktorá činnosť imunitného systému cielene potláča
  • L-theanin – podporuje činnosť nervového systému a navyše znižuje krvný tlak
  • Ginkgo biloba – má antioxidačné účinky, podporuje činnosť imunitného systému a prekrvenie mozgu, ale u citlivých osôb zvyšuje riziko rozvoja krvácavých komplikácií

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravá strava #skleróza multiplex #zdravé tuky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku