Arašidy nám dodajú bielkoviny, majú množstvo antioxidantov

, 23.10.2019 06:00
arašidy, tuky, alergény
Solené, nesolené alebo pražené? So šupkou alebo bez nej, varené alebo nevarené... Autor:

Sú arašidy zdravé? Koľko z nich si môžeme dať? Jesť so šupkou či radšej bez nej?

Arašidy chutia, žiaľ, pravdou je, že sú aj poriadne mastné. Pri maškrtení máme preto častokrát výčitky svedomia. Úplne zbytočne, pretože arašidy sú zdravé, teda za predpokladu, že si dáme pozor na ich prípravu a konzumujeme ich skutočne len s mierou. Zaujímavosťou je, že nie sú orechy, ako sa mylne označujú, ale patria do rodiny strukovín. Orechom sú podobné vysokým obsahom tuku a konzistenciou.

Znižujú hladinu cholesterolu

Arašidy sú známe svojím znižujúcim účinkom na hodnotu cholesterolu v krvi, vyrovnávajú tiež krvný tlak. Tiež by mali zvyšovať pružnosť cievnych stien. Avšak to len za predpokladu, že sú nesolené, pretože príliš veľa sodíka má opačný efekt. K plusom patrí aj ich schopnosť znížiť nebezpečné triglyceridy.

Dodávajú bielkoviny

Arašidy dodávajú nášmu telu hodnotné bielkoviny a preto sú obzvlášť vhodné pre vegetariánov a vegánov. Za hrsť arašidov na olovrant pomáha dokonca pokryť dennú potrebu bielkovín.

Injekcia pre pleť

Vitamín E, antioxidanty a horčík pôsobia pozitívne na pleť, pretože chránia bunky, čím pomáhajú predchádzať vráskam a vyhladzujú ich.

Proti vlčiemu hladu

Zasýtia pomerne nadlho, a preto sú ideálnou možnosťou, ako poraziť vlčí hlad.

V rôznych variantoch

Solené, nesolené alebo pražené? So šupkou alebo bez nej, varené alebo nevarené…? Existuje pravidlo, ako konzumovať arašidy a mať z nich úžitok.
Surové iba v prípade, že sú čerstvé.
Pražené vo vlastnom tuku – vyhýbajte sa tým, na etikete ktorých sa uvádzajú stužené tuky. Znamená to, že bol pridávaný olej, napríklad palmový.
Pražené so šupkou: Aj arašidy v šupke sú zvyčajne pražené. Vďaka tomu, že máte prácu so šúpaním, nezjete ich tak veľa…
Varené arašidy sa považujú v niektorých krajinách, napríklad v USA, za veľkú pochúťku. Podľa štúdií by mali byť aj veľmi zdravé, pretože podiel izoflavónov je vyšší ako v prípade pražených arašidov. Izoflavóny pomáhajú predchádzať srdcovo-cievnym ochoreniam a chránia pred rakovinou.
Kombinácia „solené a pražené“ je tá najnezdravšia zo všetkých, hoci najviac chutí.

Možno ich jesť aj so šupkou?

Šupku možno jesť, aj keď má trochu horkastú chuť. Obsahuje však množstvo antioxidantov, ktoré bránia hypertenzii a horké látky stimulujú trávenie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamín E #cholesterol #arašidy #antioxidanty
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku