Batáty sú zdravé! Posilňujú imunitný systém, dodávajú vlákninu

, 05.11.2019 06:00
sladké zemiaky, batáty
Sladké zemiaky, alias batáty. Zdravé sacharidové jedlo. Autor:

Sladké zemiaky, tzv. batáty sa dlho považovali za exkluzívnu exotiku. Zdá sa, že táto éra sa skončila a nastal čas tento druh zeleniny spoznať lepšie.

Čo všetko dokážu?

Zabrzdiť stres
Vysoký obsah draslíka napĺňa zásobník v tele, ktorý sa pod vplyvom stresu vyprázdňuje rýchlo. Hľuzy môžu vyvážiť zásobu draslíka a spomaliť tým účinky stresu.

Stabilizovať krvný tlak
Keďže sú bohaté na draslík, pomáhajú stabilizovať krvný tlak. Táto minerálna látka prináša rovnováhu tekutín a elektrolytov do zdravej rovnováhy.

Chrániť srdce
Draslík je dobrý aj pre srdce. Ďalšia látka zvaná caiapo, ktorá sa nachádza v šupke sladkých zemiakov, má veľmi pozitívne účinky. Vedci zistili, že môže znižovať vysoké hladiny cholesterolu v krvi a tiež pomáha znižovať krvný tlak.

Potláčať zápaly
Sekundárne rastlinné látky, predovšetkým antokyány a karotenoidy v sladkých zemiakoch chránia naše telo pred oxidačným stresom. Majú protizápalové účinky a môžu pôsobiť ako preventívne opatrenie proti procesom starnutia a reumatizmu.

Poskytovať vlákninu
Keď máte radi batáty, robíte pre svoje trávenie niečo dobré. Platí to o to viac, ak ich jete aj so šupkou, pretože práve tá obsahuje veľa balastných látok.

(Aj) pre diabetikov
Sladké zemiaky nenesú svoje meno náhodou. Obsahujú relatívne vysoké množstvo cukru a sacharidov. Diabetici by ich preto mali konzumovať až po konzultácii s lekárom a samozrejme s mierou.

Na veľa spôsobov
Zo sladkých zemiakov je dobré pyré, šalát, hranolky, dajú sa aj variť. Možno s nimi robiť čokoľvek a použiť ich rovnako ako klasické zemiaky. Chutia nastrúhané, aj nakrájané v šalátoch.

Sú zdravé!

Sladké zemiaky neobsahujú takmer žiaden tuk a aj napriek relatívne veľkému množstvu kalórií sú pre štíhlu postavu dobrou voľbou. Rovnako ako ostatné druhy ovocia a zeleniny s červenou dužinou, bodujú najmä svojím vysokým obsahom sekundárnych rastlinných látok ako karotenoidy a antokyány, ktoré chránia naše bunky pred voľnými radikálmi.

Veľa pomáha veľa
Platí tu pravidlo „veľa pomáha veľa“. Čím je dužina sladkých zemiakov farebnejšia, tým viac obsahuje karoténu a caiapa. Pre ženy, ktoré chcú otehotnieť, sú batáty obzvlášť prospešné, pretože obsahujú značné množstvo kyseliny listovej, ktorá podporuje zdravý vývoj embryí.

Posilňujú imunitný systém
Sladké zemiaky navyše ponúkajú viac minerálnych látok, živín a stopových prvkov ako je mangán, meď a železo. Aj vitamíny B2, B6, E a H tu možno nájsť. Obsahujú provitamín beta-karotén, predstupeň vitamínu A, ktorý posilňuje náš imunitný systém. Naše telo ho môže najlepšie využiť, ak sú servírované s trochou tuku.

Bohaté na vitamín E
Žiadna nízkotučná potravina neposkytuje toľko vitamínu E rozpustného v tukoch. 100 gramov batátov pokrýva tretinu dennej potreby. Vitamín E chráni bunky a zabraňuje príliš rýchlemu starnutiu. Môže znižovať vysoký krvný tlak.

Čo by sme o nich ešte mali vedieť

Síce svojou formou pripomínajú zemiaky a možno ich podobne aj pripravovať, patria do čeľade pupencovité. Hľuzy nechutia ako zemiaky, ale prekvapivo sladko, čo je spôsobené vysokým obsahom škrobu. Američania ich milujú ako prílohu k moriaku na Deň vďakyvdania, v mnohých tropických a subtropických krajinách sveta sú pretiahnuté hľuzy základnou potravinou. Chutia rovnako dobre v sladkých aj v slaných jedlách.

Za ich domov sa považuje Južná Amerika. Botanici však nie sú v tejto otázke jednotní. Je zrejmé, že španielski dobyvatelia práve odtiaľ priniesli batáty do Európy.

Recept na chutné domáce ňoky (gnocchi) zo sladkého zemiaku batatu.

Zoznam surovín a textový postup nájdete v recepte Domáce batatové gnocchi na Varecha.sk

Viac videoreceptov si pozrite v TV Varecha.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vláknina #vitamín E #imunitný systém #draslík #cholesterol #bataty
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku