Zásady pečeňovej diéty a vzorový jedálny lístok na celý týždeň

, 01.12.2019 07:00
zelenina, diéta, zdravá strava
Často sa objavuje neznášanlivosť mlieka, preto sa musí úplne vylúčiť alebo obmedziť jeho príjem na minimum; nevylučujú sa mliečne výrobky (nízkotučné syry, nízkotučný tvaroh). Autor:

Na Slovensku za posledné roky prudko stúpa výskyt ochorení a úmrtí spojených s pečeňou. Vyplýva to z nezdravého životného štýlu. Pomôcť môže zdravé stravovanie.

  • diéta je energeticky a biologicky plnohodnotná, vhodná na prechodný i na dlhší čas
  • má sa skladať z potravín, ktoré majú pri zníženom obsahu tuku aj znížený obsah cholesterolu; je v nej obmedzené používanie vaječných žĺtkov a čiastočne aj masla
  • dôležitý je správny výber tukov a vhodná technologická úprava. Vylučujú sa prepálené tuky a tuky s vysokým obsahom cholesterolu (masť, slanina, škvarky)
  • okrem čerstvého masla možno na omastenie použiť iba jednodruhový olej
  • často sa objavuje neznášanlivosť mlieka, preto sa musí úplne vylúčiť alebo obmedziť jeho príjem na minimum; nevylučujú sa mliečne výrobky (nízkotučné syry, nízkotučný tvaroh)
  • obmedzujú sa potraviny a jedlá ťažko stráviteľné, s vyšším obsahom celulózy, cholesterolu a nafukujúce jedlá
  • všetky pokrmy majú byť ľahko stráviteľné
  • z technologických postupov sa používa varenie a dusenie, zriedka pečenie; jedlá možno pripravovať aj na grile; vyprážanie sa nepoužíva vôbec
  • pozornosť treba venovať výberu vhodných tukov, ich množstvu a spôsobu ich tepelného opracovania. Povolené množstvo čerstvého masla preto pridávame až do hotového pokrmu
  • mäso sa opeká nasucho a podlieva sa nemastným vývarom z riedkych kostí alebo neveľkým množstvom vody
  • pokrmy sa zahusťujú múkou opraženou nasucho alebo zátrepkou (zápražka sa nepoužíva)
  • obmedzujú sa všetky potraviny s vyšším obsahom cholesterolu – najmä vaječný žĺtok, mozoček
  • z ostatných potravín treba obmedzovať ťažko stráviteľné potraviny, najmä tie, ktoré obsahujú väčšie množstvo rastlinnej vlákniny (celulózy) a zapríčiňujú nafukovanie. Preto sa nepodáva napr. čerstvé kysnuté pečivo, kel, kapusta, strukoviny, väčšie množstvo zeleného hrášku, zelenej fazuľky a karfiolu

Vzorové jedálne lístky

Odporúčaný príjem: 10-tisíc kJ (2 400 kcal)

Pozn.: Jedálny lístok je prepočítaný pre pacientov s hmotnosťou 70 kilogramov. Individuálny energetický príjem môžete ovplyvniť zmenšením alebo zväčšením porcie.

Pondelok

Raňajky: 200 g ovsené vločky s jablkom

Desiata: 100 g tvarohová nátierka s okrúhlicou (biela reďkovka), 100 g chlieb, 100 g paprika

Obed: 250 ml paradajková polievka s mozzarellou, 200 g hríbový paprikáš, 150 g celozrnné halušky

Olovrant: 140 g čokoládový koláč z fazule

Večera (1): 250 g jačmenné krúpy so šampiňónmi, 100 g zelený šalát s francúzskym dresingom

Večera (2): 100 g tvarohová nátierka s okrúhlicou, 100 g chlieb, 100 g paprika

Utorok

Raňajky: 100 g tekvicová nátierka, 100 g chlieb, 150 g paradajka

Desiata: 50 g ricotta, 50 g slivky

Obed: 300 ml feniklová polievka, 250 g tekvicový koláč s morčacím mäsom, 150 g zelený šalát s francúzskym dresingom

Olovrant: 140 g čokoládový koláč z fazule

Večera (1): 200 g tuniakových mafinov, 150 g zelerový šalát

Večera (2): 100 g tekvicová nátierka, 100 g chlieb, 150 g paradajka

Streda

Raňajky: 200 g pšenová kaša s hruškou

Desiata: 150 g tvarohová bublanina

Obed: 300 ml karfiolová polievka s haluškami, 250 g králik v paradajkovej omáčke, 200 g zemiaky

Olovrant: 20 g ricotta, 50 g hrozno

Večera (1): 200 g zeleninové mafiny s cestovinou, 150 g zelený šalát s francúzskym dresingom

Večera (2): 100 g hrášková nátierka, 100 g chlieb, 100 g uhorka

Štvrtok

Raňajky: 100 g zapekané vajíčka, 100 g chlieb

Desiata: 50 g mrkvová nátierka so špenátom, 100 g chlieb, 2 až 3 reďkovky

Obed: 250 ml rybacia polievka s hráškom, 250 g plnená cuketa, 200 g batatové placky, 50 g biely nízkotučný jogurt

Olovrant: 140 g čokoládový koláč z fazule

Večera (1): 200 g pšeno s cuketou a kelom, 150 g zelerový šalát

Večera (2): 100 g cottage syr, 100 g chlieb, 2 ks paradajky

Piatok

Raňajky: 50 g mrkvová nátierka so špenátom, 100 g chlieb, 2 až 3 reďkovky

Desiata: 150 g tvarohová bublanina

Obed: 300 ml fazuľová polievka s ryžou, 250 g cviklová placka s morčacím mäsom, 150 g zelerový šalát

Olovrant: 100 g cottage syr, 100 g chlieb, 2 ks paradajky

Večera (1): 200 g šošovicová omáčka s cestovinami, 150 g ružičkový kel s mrkvou

Večera (2): 100 g tvaroh so škoricou a s citrónovou šťavou, 50 g ovsené vločky

Sobota

Raňajky: 200 g omeleta s tekvicou, 100 g chlieb

Desiata: 150 g tvarohová bublanina

Obed: 250 ml hlivová polievka, 250 g zapekaná ryba so zeleninou, 150 g zelený šalát s francúzskym dresingom

Olovrant: 100 g tvaroh so škoricou a s citrónovou šťavou, 50 g ovsené vločky

Večera (1): 200 g zelená torta s batatmi, 150 g ružičkový kel s mrkvou

Večera (2): 100 g mrkvová nátierka so špenátom, 100 g chlieb, 100 g paprika

Nedeľa

Raňajky: 150 g citrónové lievance

Desiata: 50 g ricotta, 50 g ovsené vločky, 100 g maliny

Obed: 250 ml zeleninová polievka s hovädzím mäsom, 250 g hovädzia sviečkovica, 150 g cestoviny

Olovrant: 150 g mandľovo-broskyňový koláč

Večera (1): 100 g hráškové fašírky, 150 g zelený šalát s francúzskym dresingom

Večera (2): 100 g zeleninová nátierka s tvarohom, 100 g chlieb, 100 g papriky

Zdroj: Diéta pri ochoreniach pečene (P. Minárik, M. Rác, E. Blaho)
Najmladšia víťazka súťaže MasterChef na svete uvarí tekvicový prívarok, s ktorým vyhrala.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#pečeň #jedálny lístok #diétna strava
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku