Strava diabetika? Racionálna a vhodná úprava

, 26.12.2019 12:00
mama, deti, rodina, Vianoce, pečenie
Vláknina je dôležitá. V žalúdku zväčší svoj objem, spomaľuje jeho vyprázdňovanie a tým sa spomaľuje i vstrebávanie glukózy v tenkom čreve. Autor:

Diabetik by mal jesť pravidelne a častejšie malé porcie vhodného jedla. Posledné jedlo sa má podávať najneskôr dve, ale radšej tri hodiny pred spánkom.

  • Dôležité je dostatočné množstvo bielkovín.
  • Obmedziť treba tuky, najmä živočíšne.
  • Prijímať vlákninu, vitamíny a minerálne látky.
  • Dbať na nízky glykemický index u sacharidov.
  • Dôležitá je kuchynská úprava. Mäso nesmie byť smažené, vhodné je varenie, dusenie, pečenie bez tuku.
  • Tuky patria do redukčnej diéty, sú jednou zo základných živín a nositeľmi vitamínov rozpustných v tukoch. Živočíšnych tukov je dostatok v potravinách bielkovinového charakteru (mäso, mlieko, mliečne výrobky, vajcia), stravu je preto zdravšie doplniť malým množstvom kvalitných olejov (repkový, olivový, slnečnicový).
  • Sacharidy sú ďalšou nevyhnutnou živinou. Vyberať treba také, ktoré majú nízky glykemický index a okrem energie dodajú aj ďalšie dôležité zložky potravy. Do jedálnička preto treba zaraďovať celozrnné pečivo, strukoviny, celozrnnú ryžu a cestoviny, zemiaky, zeleninu, ovocie.
  • Vláknina je dôležitá. V žalúdku zväčší svoj objem, spomaľuje jeho vyprázdňovanie a tým sa spomaľuje i vstrebávanie glukózy v tenkom čreve. Glykémia je tak stabilnejšia. Vláknina zväčšuje objem stolice a urýchľuje jej pohyb, znižuje vstrebávanie tukov a cholesterolu, tvorí vhodné prostredie a je potravou baktérií hrubého čreva, ktoré potláčajú rast hnilobných baktérií. Nerozpustná vláknina sa nachádza v ľanových semenách, šupkách ovocia a zeleniny, otrubách, hubách, strukovinách, pohánke, celozrnnom pečive. Rozpustná zasa v ovocí, zelenine a obilninách.

Zlaté pravidlá diabetickej stravy

  • Je to strava zdravého človeka s primeranou energetickou a výživovou hodnotou.
  • Diabetik by sa mal zorientovať medzi potravinami a vedieť, aký vplyv majú potraviny na jeho glykémiu a ktoré mu glykémiu nezvýšia. Preto sa počítajú SJ (sacharidové jednotky) v jedle.
  • Strava diabetika nie je len o SJ, ale aj o príjme ostatných živín, ktoré zabezpečujú energiu.

Aké náhradné sladidlá môže použiť diabetik:

GI – Glykemický index

SJ – Sacharidová jednotka

Stévia – je 300 x sladšia, GI 0, SJ 0

Brezový sirup (xylitol) – GI 7, 1 SJ = 16 g – je rovnako sladký ako stolový cukor. Nie je vhodný do kysnutého pečiva. Vo väčšom množstve môže spôsobiť problémy.

Sirup agáve a trstinová melasa – GI 27, 1 SJ = 10 až 13 g – sú sladšie ako cukor

Kokosový cukor – GI 35, 1 SJ = 11 g, je rovnako sladký ako stolový cukor, ale má nižšiu energetickú hodnotu Repný cukor – GI 68, 1 SJ 10 g Med – GI 90, 1 SJ 13 g

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vláknina #strava diabetika #sacharidy
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku