Zdravá horká čakanka! Posilní imunitu, pomôže pri chudnutí

, 12.02.2020 06:00
čakanka
Ak máte príliš veľa LDL cholesterolu v krvi, mali by ste častejšie jesť čakanku. Autor:

Milujú ju Francúzi aj Belgičania, ale u nás, zdá sa, že "prežíva" akoby neobjavená, zatienená. A pritom má čo ponúknuť.

Čakanka totiž:

Pomáha pri chudnutí
Inulín v čakanke udržuje stabilnú hladinu cukru v krvi – tlmí pocity hladu, tento účinok je posilnený horkými látkami. Okrem toho poskytuje málo tuku a len veľmi málo kalórií.

Posilňuje imunitný systém
Čakanka obsahuje veľké množstvo inulínu. Táto rozpustná balastná látka „živí“ užitočné bifidobaktérie v čreve a pôsobí tak pozitívne na imunitný systém. Obsah vitamínu C okolo 10g na 100 g dodatočne podporuje imunitný systém.

Znižuje hladinu cholesterolu
Ak máte príliš veľa LDL cholesterolu v krvi, mali by ste častejšie jesť čakanku. Rozpustný inulín môže týmto spôsobom viazať tuk a znižovať hladinu cholesterolu.

Podporuje zrak
So svojimi 572 mikrogramami vitamínu A na 100 gramov poskytuje dobrú porciu retinolu, ktorá posilňuje zrak a tiež zaisťuje krásnu a zdravú pokožku.

Dobrá na trávenie
Horká látka intybín, obsiahnutá v čakanke, podporuje činnosť pečene, pankreasu a čreva.

Dodáva minerálne látky
Hoci nie vo veľkom množstve, no mix minerálov ako vápnik, horčík a fosfor robia z čakanky zdravú zeleninu. Profitujú z toho najmä zuby, kosti a nervy.

Je všestranná

Čakanku v šaláte pozná asi každý. Existujú však aj iné možnosti prípravy. Čakanka chutí aj dusená alebo zapekaná so syrom, nakrájaná na tenké prúžky sa dá zas elegantne použiť do cestovín alebo ryžových jedál. Aj smoothie je vďaka čakanke chutnejšie a obzvlášť zdravé.

Čo by ste o nej ešte mali vedieť

Už v 19. storočí ľudia sušili jej korene, pražili a spracúvali na lacnú náhradu kávy – čakankovú kávu. Jej predchodkyňou je divoká čakanka, ktorá rastie takmer v celej Európe, ako aj v severnej Afrike a na Oriente. Majstri sveta v pestovaní čakanky sú Belgicko, Holandsko a Francúzsko. Hoci by sa mohla teoreticky pestovať po celý rok, predsa len najobľúbenejšia je v chladnom ročnom období, kedy je málo čerstvého ovocia. Čakanka je zelenina, ktorá má v zime sezónu, kúpiť ju možno najmä od októbra do apríla. Biela má príjemnú horkú chuť a chutí jemne, červená je však o čosi ostrejšia.

Obľúbená je najmä pre ľudí, ktorí chudnú, počítajú kalórie a volia nízkotučné druhy zeleniny. Je mimoriadne bohatá na zdravé zložky ako sú vitamíny A, B a C, ale aj draslík, fosfor, vápnik a horčík.

Tipy na prípravu

So svojimi horkými látkami je ideálna ako predjedlo výdatným a ťažkým zimným jedlám ako je kačica, hus alebo hustá polievka. Aj citrusové ovocie sa úžasne hodí k čakanke, pretože mandarinky alebo pomaranče, napríklad v šaláte, pekne podčiarkujú typickú vôňu a zjemňujú horkosť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamín C #vápnik #retinol #horčík #cholesterol #čakanka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku