Cholesterol: Fermentovanou ryžou proti lipidom v krvi

, 18.04.2020 06:00
cholesterol, srdce, stetoskop, zdravá výžíva,...
Rizikové faktory kardiovaskulárnych ochorení nebolia a nemajú príznaky, preto ich ľudia ignorujú. Autor:

Problém s cholesterolom sa týka čoraz väčšieho množstva ľudí. Svedčí o tom aj údaj z prieskumu, z ktorého vzišlo, že viac ako 36 % opýtaných ľudí s ním má alebo malo problém. Práve zvýšený cholesterol spôsobuje kardiovaskulárne choroby, na ktoré zomrie dvakrát viac ľudí ako na rakovinu.

Prieskum spoločnosti Mylan pod značkou ArmoLIPID sa realizoval na vzorke tisíc ľudí, z toho 52 % mužov a 48 % žien, vo veku 18 až 60 a viac rokov. Alarmujúce je, že až 60 % z opýtaných nepozná svoju hladinu cholesterolu a 39 % dokonca nevie, aké zdravotné komplikácie im môže zlá hladina cholesterolu spôsobiť. Pritom hladina cholesterolu nad 5,0 mmol/l je ukazovateľom, že človek má zvýšený cholesterol, ktorý sa ukladá v stene ciev a upcháva ich. Neriešením tohto problému si možno privodiť srdcový infarkt a iné kardiovaskulárne ochorenia, na ktoré celosvetovo umrie dvakrát viac ľudí ako na rakovinu. "Rizikové faktory kardiovaskulárnych ochorení nebolia a nemajú príznaky, preto ich ľudia ignorujú. A pritom choroby srdca a ciev postihujú až tretinu celkového počtu obyvateľstva,” upozorňuje kardiológ a obezitológ MUDr. Ivan Majerčák.

Prieskum ukázal, že až 43 % opýtaných preferuje liečbu na prírodnej báze. Uchyľovať sa k liekom nemusí byť teda prvým krokom v boji proti cholesterolu. Niekedy stačí zmena životného štýlu. Zaradiť do svojho denného programu fyzickú aktivitu, znížiť energetickú hodnotu potravín (tuk a cukor) a zvýšiť príjem ovocia, zeleniny a tvrdej pitnej vody. Samozrejme, nefajčiť a obmedziť konzumáciu alkoholu a soli. Nezabúdať na dostatok spánku a relaxačné aktivity. S opatreniami viažucimi sa na zmenu životného štýlu sa spája pojem „zdravé funkčné potraviny“, inými slovami nutraceutiká. Sú to látky s výživovou funkciou a farmakologickým účinkom. Dokážu ovplyvňovať fyziologické procesy v tele. Na kontrolu lipidov slúži napríklad kombinácia fermentovanej červenej ryže, polikozanolu (z cukrovej trstiny) a berberínu (rastlinný alkaloid) v spojení s astaxantínom a koenzýmom Q10.

Požadované hodnoty cholesterolu
celkový cholesterol menej ako 5,0 mmol/l
LDL cholesterol menej ako 3,0 mmol/l
HDL cholesterol muži viac ako 1,0 mmol/l
HDL cholesterol ženy viac ako 1,2 mmol/l
diabetici a hypertonici LDL cholesterol nižší ako 2,6 mmol/l

Nie margarínom, majú veľa „omega šestky“

Margarín je priemyselne produkovaná náhrada masla, ktorá sa vyrába z priemyselne upravených rastlinných olejov často s prídavkom vitamínov, emulgátorov, farbív a celého radu ďalších aditív. Veľa rokov bol odporúčaný potravinárskym priemyslom aj množstvom lekárov ako zdravá náhrada živočíšnych tukov. Tieto odporúčania sa opierali o dnes už vyvrátenú teóriu o priamej súvislosti medzi konzumáciou živočíšnych tukov (nasýtených mastných kyselín a cholesterolu) a zvýšeným rizikom srdcovo-cievnych ochorení. K mylnému odporúčaniu margarínov došlo preto, že pôvodne sa netušilo, že obsahujú transtuky, ktoré sú veľmi rizikové pre zdravie.

Najnovšie štúdie o príčinách srdcovo-cievnych ochorení považujú za najčastejšiu príčinu ich vzniku niekoľko faktorov, medzi ktoré patrí nadmerná konzumácia cukrov, tepelne poškodených olejov a tukov (s tým, že živočíšne tuky vydržia vo všeobecnosti vyššie teploty ako rastlinné oleje, preto je na vyprážanie lepšia bravčová masť ako väčšina rastlinných olejov). Prozápalovému prostrediu v tele prispievajú aj rastlinné oleje s nadbytkom omega-6 mastných kyselín a nedostatok antioxidantov.

Aj keď súčasné margaríny už obsahujú minimálne množstvo transtukov, stále ide o priemyselne poškodené rastlinné oleje s množstvom potenciálnych rizík. Základnou nevýhodou bežných margarínov je vysoký obsah omega-6 mastných kyselín, ktorých má väčšina obyvateľov vyspelých krajín v strave nadbytok. Zdraviu prospešné omega-3 nasýtené kyseliny hľadajte v rybách alebo rastlinných olejoch lisovaných za studena.

(Z knihy výživovej poradkyne Margit Slimákovej „Velmi osobní kniha o zdraví“, Albatros Media)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#srdcovo-cievne ochorenia #fermentované potraviny #cholesterol
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku