Kyselina listová: Vitamín optimizmu nielen pre tehuľky

, 30.05.2020 06:00
kyselina listová, zelenina, pečeň, orechy
Kyselina listová sa nachádza v zelenej zelenine s veľkými listami, napr. v kapuste či špenáte, brokolici, ale aj v pečeni. Autor:

Kyselina listová je súčasťou génov a chromozómov každej bunky. Keďže je kľúčovým vitamínom pre správny vývoj dieťaťa, o jej dostatočný príjem by mali dbať najmä ženy, ktoré plánujú otehotnieť aj "tehuľky". Tento zaujímavý vitamín sa označuje aj ako "vitamín optimizmu" a spoločne s ďalšími vitamínmi radu B podporuje zdravie srdca, ciev i pamäti.

Kyselina listová sa podieľa na procese delenia buniek, čím prispieva k rastu zárodočných tkanív počas tehotenstva. Pod dohľadom má všetky procesy bunkového delenia a rastu – tvorbu červených krviniek, syntézu DNA (molekuly nesúce genetickú informáciu), rast tkanív a funkciu buniek. Má priaznivý vplyv na správny vývoj bielych krviniek a normálny spôsob rastu. Jej nedostatok v organizme žien môže mať na svedomí reprodukčné problémy, potrat či predčasný pôrod, odlúčenie placenty, zvýšenú hladinu homocysteínu, nízku pôrodnú hmotnosť novorodenca.

Kyselina listová dohliada na optimálny vývoj nervovej sústavy dieťaťa a pomáha chrániť dieťa pred ďalšími závažnými komplikáciami napr. v podobe rázštepov. Príjem kyseliny listovej pred otehotnením a na počiatku tehotenstva pôsobí ako účinná prevencia vrodených zdravotných problémov dieťaťa – znižuje ich riziko až o 50–70 %.

Pred otehotnením by ženy mali užívať 400 mikrogramov kyseliny listovej denne, a to v potravinovej forme doplnenej výživovým doplnkom. Keďže miecha a mozog dieťaťa sa vyvíjajú v prvých týždňoch tehotenstva, je vhodné kyselinu listovú prijímať aj niekoľko mesiacov pred plánovaným otehotnením. Tehotná žena by mala jej denný príjem zvýšiť na dvojnásobok, najlepšie vo forme prírodného, dobre vstrebateľného doplnku výživy. Pri dojčení potreba kyseliny listovej vzrastá v ešte väčšej miere, podľa prof. MUDr. RNDr. Vilíma Šimánka, DrSc., z Ústavu lekárskej chémie a biochémie Univerzity Palackého v Olomouci v tomto čase potrebuje organizmus matky dopĺňať si až 1 000 mikrogramov za deň.

Ktoré potraviny sú zdrojom kyseliny listovej?

Kyselina listová sa nachádza v zelenej zelenine s veľkými listami, napr. v kapuste či špenáte, brokolici, v pečeni. Naopak, jej podiel v ovocí je veľmi malý okrem pomarančov, banánov a melónov. Nájdeme ju takisto vo vaječnom žĺtku a v mliečnych výrobkoch, v strukovinách, ryži či cestovinách. Veľké množstvo kyseliny listovej sa nachádza v pivovarských kvasniciach. Počas tepelnej úpravy sa však takmer úplne zničí sa niekoľko minút!

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#tehotenstvo #kyselina listová
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku